Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Fobia soziala: besteen erreakzioen beldur

Jendaurrean hitz egiteko beldurra eta izu eszenikoa bi fobia sozial mota dira

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2015eko urtarrilaren 23a

Pultsu bizkortua, izerditzea, ahots-dardara edo ondoez abdominala dira jendaurrean hitz egiteko edo agertokira ateratzeko beldur irrazionala pairatzen duten pertsonak. Azken horrek, duela gutxi, komunikabideetara jauzi egin du, zenbait artista espainiarrek beren karrera profesionala uztea pentsatu dutelako. Erantzun horrek kaltetuaren bizi-kalitatea alda dezake, haren ondorioak gizarte-, lan- eta pertsonal-ingurunera hedatzen baitira. Artikulu honek izu eszenikoa zer den eta jendaurrean hitz egiteko beldurra azaltzen du, bi fobia sozial oso erlazionatuak eta, adituen eskutik, horiei aurre egiteko aholkuak ematen ditu.

Irudia: Ariwasabi

Fobia beldur bizia, iraunkorra eta kronikoa da, benetako arrisku txikia edo batere ez duena. Fobia bat pairatzen duten pertsonek saihestu egiten dute estimulua edo beldurra eragiten dien egoera, eta, lortzen ez badute, sintomak izaten dituzte, hala nola takikardia, tic nerbiosoak, izerdia, aire-faltaren sentsazioa, dardarak eta ihes egiteko gogo bizia, besteak beste.

Pertsona bat beste batzuek epaitua izatearen beldur denean, seguru sentitzen da, eta horrek ez du eragozten jarduerak egitea, hala nola lanean edo eskolan hitz egitea edo pertsona berriak ezagutzea, eta antsietate-arazo arruntenetako bat pairatzen du: fobia soziala. “Europako Trastorno Mentalen Ikerketa Epidemiologikoaren” arabera, fobia sozialak prebalentzia du bizitzan zehar% 1,2ko prebalentzia du, eta estimulua beti da epaitza, umiliatua edo barregarria izatearekin lotutako egoera soziala. Asociación Americana de Psikiatria Elkartearen “Manual diagnóstico y estatistístico de los trastornos mentales (DSM-V)” izenekoaren arabera, jendaurrean hitz egiteko beldurra eta izu eszenikoa kontuan hartzen dira, gizarte-fobia berezi bat, antsietate sozialaren trastornoen barruan.

Izu eszenikoa eta jendaurrean edo glosofobian hitz egiteko beldurra

Jendaurrean hitz egiteko beldurra bakarrik gerta daiteke, fobia sozialarekin batera edo beldur eszenikoaren parte

Arnasketa azkarra, izerdia, gorputz-tentsioa, aho-lehortasuna, aurpegi-babesa, sabeleko ondoeza edo gernu-larrialdia, oroimen-akatsak eta azaldu nahi ziren ideien nahasmena, oroimen-akatsak eta nahasmen handia, eta akatsarekiko edo porrotarekiko beldurra. Horiek dira izua eragiten duten sintoma ohikoenak eta jendaurrean hitz egiteko beldurra.

Etaizu eszenikoantsietate sozial muturreko nahastea da, lotsatia edo beldurtia beste pertsona batzuentzat, eta, gainera, eragina izan dezake erasandakoen jokabidea adierazteko eta aldatzeko. Eszenara edo oholtzara irten behar izatearen faltaren aurrean, pertsona oso gaizki sentitzen da.

Bestalde, normala da egoera batzuetan urduritasun-sentimendua izatea, jendaurrean hitz egin behar denean bezala (herritarren% 75ek jasaten du). Hala ere, ez da gauza bera beldur irrazionala, iraunkorra eta arrazoirik gabea izatea, eta hori saihestea. Hemendik:Antsietatea eta Estresa Aztertzeko Espainiako Elkartea, ALZaren arabera, pertsonen %20 inguruk gehiegi aktibatzen dute, eta arreta gehiago jartzen diete antsietate-sintomei. Hori oso gaizki pasatzen dute, eta ahal duten guztia egiten dute etorkizunean saihesteko.

Jendaurrean hitz egiteko beldur hori, glosofofobia izenekoa, oso ezgai izan daiteke pertsonarentzat eta bere garapen pertsonala eta lan-garapena galaraztera irits daiteke. Batzuetan, bakarrik gerta daiteke, fobia sozialarekin batera edo arazo handiago baten parte (beldur eszenikoa). Arazoa zera da: espezialistari aholkua eskatuko diote jendaurrean hitz egitea eragotzi ezin dutenek, besteak beste, lan-arazoengatik. ZAtik behin eta berriz esaten da arazo horrek bizitza osoa iraun dezakeela, pertsonak ez badu laguntzarik eskatzen eta tratamendua egiten hasten bada.

Beldur eszenikoa eta glosofobia gainditzeko zortzi aholku

Askotan uste izaten da beldurrak eta fobiak bidaiarako betiko lankideak direla, eta ez da horrela. Antsietateak ohartarazten du babestu egin behar direla, baina ez luke jarduera normala egitea eragotzi behar. Amaya Terron psikologo klinikoak zortzi aholku eman ditu beldurrezko beldurra gainditzeko:

  • 1. Eragina eta antsietatea ebaluatzea, diskurtsoa ezin hobea baitaedo jendeari nahi adina gustatzen ez bazaio, gustatuko litzaioke. Askotan, azterketa hori egitean, ondorioak ez dira izaten izaten duen antsietatearekin bat datozenak.
  • 2. Publiko bati aurre egiteko eta hitzaldi bat emateko trebetasunak ikasten diraeta pertsona guztiek ikas dezakete. Zenbat eta gehiago praktikatu, orduan eta konfiantza handiagoa izango du norberak.
  • 3. Erantzuna inoiz ez da ihesa, arazoa bakarrik sendotzen baitu.
  • 4. Akatsak egitea ez da helburua, eta ez da huts egitea. Ez zaie beldurrik izan behar, eta nahikoa konfiantza izan behar dute egiten badira, zuzentzeko.
  • 5. Beldur horren atzean zer dagoen pentsatzeabarneko gatazken edo landu beharreko psikaren zati baten aurrean ateak irekitzen ditu.
  • 6. Ondo prestatzea funtsezkoa da. Gaia zenbat eta gehiago menperatu, orduan eta gaitasun handiagoa izango dute ustekabekoek eta segurtasun eta irmotasun handiagokoek.
  • 7. Diskurtsoa irudi positiboarekin bistaratzealurra prestatzen du, eta ezagutzen duguna jarraitzeko asmoa du.
  • 8. Ez pentsatu zer egoera estresatuko liratekeen. Hobe da denbora prestatzeko eta ondo egiteko denbora ematea, gaizki egitea saihesteko. Konfiantza izan behar da norberarengan, egoera egokia izango da eta aurrera egiteko gai izango da.

Beldurraren aurka: ondo prestatzea da gakoa

Amaya Terronek ere azaldu du puntualtasuna garrantzitsua dela; ezin da tentsio pixka bat saihestu, baina garaiz ez iristea ere ez da lagungarria. Bateandiskurtsoedo hitzaldi bat garrantzitsua da material-mota batean oinarritzea, aurkezpen batean, baina ez irakurtzeko, baizik eta gida gisa bakarrik. Idatzizko laguntzaren bat behar izanez gero, ondo dago eta, are gehiago, erlaxatzeko eta zentratzeko zerbait irakurri behar da, baina ez da praktika jarraitua izan behar.

Bakoitzaren aukeren arabera eskatu behar dira: helmugak zailak izan behar dira motibatzeko, baina errealistak, ez frustratzeko

Entzute aktiboa duten ikus-entzuleei begiratzean segurtasuna eskaintzen du eta ondo sentiarazten du. Beti bi edo hiru lokalizatzea eta esku-hartzea zuzentzea atzeraelikadura positibo hori ematen duten aretoan banatutako pertsonei. Audientzia oso zorrotza bada edo argiak itsutzen baditu, aretoaren atzealdean jar daiteke ikuspegia. Berbaldia publikoaren ezaugarrietara egokitzea, aldez aurretik jakinez gero eta ahozkoa ez den hizkuntza zaintzea: irribarre arin bat eta aretora sartu aurretik muskuluak erlaxatzea, pertsona modu egokiagoan hautematea eta solaskideen harmena handitzea.

Beste funtsezko puntu bat pertsona bakoitzaren aukeren arabera eskatzea da: helburuek motibatzeko zailak izan behar dute, baina errealistak, ez frustratzeko. “Aldez aurretik prestatu ez bada, ezin da ezin hobeto atera. Espektatibak errealitatera egokitzea beti da ona eta egindako akatsetatik ikastea, aurrerapen segurua”, zehazten du Terrón-ek.

Aditu honen esanetan, halaber, elkarreragina eskatzen du publikoarekin: lasaitu egiten du erantzukizun guztia eta diskurtsoaren pisua sakabanatzen dituelako; jendearekin harremanetan jartzen da, eta jakin ere laguntzen du. “Eta akats bat egiten badugu, hobe da gelditzea eta zuzentzea, prezioari jarraitu nahi izatea baino. Gure akatsak geure burua ezagutzea hurbilago egiten gaitu, eta publikoaren aldeko apustua egin dezakegu naturalak izateagatik”, adierazi du.

Atsedenaldi txikiak egiteak jendearen arreta irabazten laguntzen du. Atsegina izatea eta entzuleei denbora eskaintzea, haiei galdetzea ere ez da estrategia txarra testuinguru jakin batzuetan. Kontuz ibili behar da abiadurarekin ere. Diskurtso azkar bat egiteak, aspergarria izateaz gain, jendearen arreta galtzen du, eta litekeena da okertzea. Horregatik, funtsezkoa da jakitea zer denbora dagoen ideiak zehazteko eta garatzeko.

Norbera izatea

Amaya Terronek azpimarratu du elkarrekintzan oso garrantzitsuak diren kontzeptuak gogoratu behar direla: aurkezpena, eskerrak ematea eta bukatutakoan agur esatea. Ez da ahaztu behar norbera izatea eta esentzia ez galtzea: “Aitortzen ez dugun paper bat egitea gaizki aterako da. Hori hainbeste kontrolatu behar ez dugunean, baizik eta gu geu ere geure burua izan dadin, energia hori edukian zentratzeko erabil dezakegu”, argitu du. Eta arnasa hartu. “Ez dago ariketa eraginkorragorik arnasa hartzea baino. Aurretik eta bitartean. Esposizioaren erdian geldialdi txikiak egin behar dira kontrola berreskuratzeko, eta aurretik ekar ditzakegun nerbioak agerian uzteko”, zehaztu du.

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak