Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gabonetako gehiegikeriengatik migratzen du

Lehen arrazoia zehatz-mehatz ezagutzen ez bada ere, estresak eta elikatzeko ohiturek migrainaren krisia eragin dezakete

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2014ko abenduaren 31

Gabonetan, lagunekin eta familiekin gainezka egiten dute agendek, eta, gainera, oturuntzak, ordutegi aldaketak eta estresa izaten dituzte. Migrainarekin toreatzen duten pertsonek badakite gainerako faktoreetako batek bakarrik eragin dezakeela migraina krisi larria. Hala ere, badira zenbait ekintza arrastoari eusten laguntzen dutenak. Artikulu honek Gabonetan migraina kontrolatzeko zer egin daitekeen eta Espainian buruko min handi horren egoera zein den deskribatzen du. Adituek burmuin osasuntsua mantentzeko zer gomendatzen duten ere zehazten du.

Irudia: Italiance

Nola prebenitu buruko mina Gabonetan

Buruko minak Gabonetako bazkari eta ospakizunak ez zapuzteko, espezialistek urte osoan izaten diren ohitura osasungarrien alde ez egiteko joera dute. Migraina-aukera gutxitzeko lehen gomendioetako bat gaueko atsedenaren ohiko ordutegiari eustea da, ahal den neurrian. Ohitu eta ohitu baino askoz beranduago jaiki ondoren, lo-orduak berreskuratzeko, buruko mina errazten du.

Nahiz eta migraina gaixotasunik ezohikoenetako bat den, erasandako asko ez daude diagnostikatuta edo ez dute tratamendu egokirik jasotzen

Janarian eta edarian ere moderatu behar dira, batez ere alkoholarekin, migrainaren eragile garrantzitsuenetako bat baita. Eta edaten bada, hobe da jaten den bitartean kontsumitzea, horrela atzeratu egiten baita xurgatzea. AdituakNeurologiako Espainiako Elkartea(SEN) adierazten dute gehiegizko kontsumoak (bi baso baso baino gehiago edo hiru apar baino gehiago) migraina eta beste zefaleak izateko arriskua areagotzen duela. Alkohol-kontsumoak migraina-krisia eragiten du kaltetutako pertsonen% 30 eta% 50 artean. Baina osagai alkoholikoak ez du hori bakarrik egiten: fenolak eta taninoak (teak, kafeak, intxaurrak eta gazta batzuk ere aurki daitezke) eragindako zenbait gaixotan migraina eragin dezakete.

Estresa ere kontuan hartu behar da. Buruko minak, migrainarekin batera, buruko minaren bi forma ohikoenak osatzen dituzte, eta lepoko eta buru-azaleko muskuluen uzkurduren bigarren mailakoak dira. Uzkurdura horiek antsietateari eta estresari erantzuten diete. Horregatik, kontuz ibili behar da eragin dezaketen faktore guztiekin. Pertsona batzuek, besteak beste, banketeen antolamenduarekin, oporretan dauden haurren zaintzarekin eta opariak erostearekin lotutako karga izaten dute jai hauetan estres gehien sortzen duen pertsona. Familiako gatazkek ere urduritasuna eragin dezakete egun hauetan, berez, kultura, emozio-, psikologia- eta gizarte-kargagatik. Batzuetan, seniderik ez izateak edo gutxi estimatutako senideekin topo egiteak tentsioa ekartzen duten tentsioak sor ditzake.

Migraina Espainian

Migraina ez da buruko min soila, eta ez da pertsona gutxiri eragiten dion arazoa. Eskuragarri dauden datuen arabera, mendebaldeko herrialdeetako helduen% 11 eta% 13 artean dago, batez ere, emakumeen kasuan. Espainian, migrainari buruz egindako prebalentzia-azterketa handienak (PALMA inkesta, Migrainaren aurkako Ekintza Plana, 2006) erakusten du ehuneko hori 3,5 milioi lagunetik gorakoa dela.

Ikerketa horrek agerian utzi zuen migrainak emakumeen % 15 eta % 20 artean eragiten duela, eta gizonen % 5, batez ere 30 eta 39 urte bitarteko gizonen artean, nahiz eta haurtzaroan ere gerta daitekeen -baita kalteturiko jaioberrien kasuak ere - eta 80 urtetik gorakoetan ere. Migrainak eragin handia du bizi-kalitatean; izan ere, erasaten dutenen %38k, krisiek ez diete eragozten errutinei jarraitzea. Kalkuluen arabera, gizonezkoek 3,9 egun galtzen dituzte, eta emakumezkoek, berriz, 8,3 egun. Era berean, kaltetutakoen kopurua autonomia erkidegoaren arabera desberdina dela ikusi da: intzidentzia baxuena Nafarroan aurkitu da (inkestatuen %7,6k onartu zuen azken urtean migraina izan zela) eta handiena Kanarietan (%18).

Hala ere, gaixotasun hori Osasunerako Mundu Erakundeak (OME) onarturik duen arren, PALMA inkestan parte hartu zuten askok ez zuten diagnostikatuta edo ez zuten tratamendu egokirik jasotzen, eta horrek automedikazio-tasa areagotu egiten du.

10 gomendio garun osasungarri baterako

Bizimodu osasungarri bati jarraitzeak hainbat patologia izaten laguntzen du: BGBK, garuneko hodietako gaixotasun baskularrak eta kardiobaskularrak, diabetesa edo minbizia, besteak beste. Hala ere, birikak eta bihotzak ez dituzte jasaten ohitura osasungaitzak hartzeak dakartzan emaitzak. Garuna ez da bazterrean geratzen. Horregatik,Garunaren Fundazioa, Espainiako Neurologiako Elkartearen abal sozialarekin, garuna babesteko dekalogo bat garatu du. Honela dio:

  • 1. Ariketa fisikoa egiteaegunero eta sedentarismoa saihestea.
  • 2. Gehiegizko pisua saihestea.
  • 3. Intelektualki aktibo egotea . Irakurtzeak, zineak eta antzerkiak, hizkuntzak ikastea, elkarrizketa interesgarriak izatea edo bidaia horretan laguntzea.
  • 4. Taldeko jardueretan parte hartzeaeta gizartean elkarreragina izatea.
  • 5. Tentsio arteriala kontrolatzea.
  • 6. Hipergluzemia eta diabetesa saihestea.
  • 7. Dieta osasungarria, orekatua eta osasungarria egitea, Mediterraneoko Dieta bezala.
  • 8. Istripuak prebenitzeabatez ere zirkulazioa, eta segurtasun-uhala edo kaskoa erabiltzea.
  • 9. Tabako-ohitura alde batera uztea eta alkohol-kontsumoa murriztea(Espainian, prebenitu beharreko lehen kausetako bat da, eta heriotza goiztiar eta gaixotasuneko hirugarren arrisku-faktorea)
  • 10. Jarrera positiboa izatea. Azterketek erakusten dutenez, nortasunaren faktoreak, hala nola kanporakoitasuna eta baikortasuna, funtsezkoak dira bizitza luzeagoa izateko; izan ere, pertsona optimistek elikadura egokiago bat dute eta ariketa fisiko gehiago egiten dute.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak