Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hanka soltean lo egiteko hamakaren mitoa

Gelan zintzilikatzea tentagarria da, baina hobe artikulu hau zure ohetik bota aurretik irakurtzea

Img hamaca mito dormir Irudia: Pexels

Itxi ditzagun begiak eta pentsa dezagun udan, astigar baten azpian egosita, jaten den hamaka batean. Irudi idiliko horrek ezkutatu egin lezake (neurri batean) lo indarberritzaile baten sekretua. Hori iradokitzen dute bi ikerketa berrik, zeinak katre horren kulunka atseden hobearekin, sakonagoarekin eta oroimenerako onurekin lotzen baitute. Baina mugimendu horrek badu trikimailurik. Horregatik, komeni da jakitea zer esaten duten adituek ohea ahaztu baino lehen, hamaka bat gelan zintzilikatzeko.

Irud hamaka mito lo egin art

Hanka soltean lo egitea oso plazer beharrezkoa da. Besteak beste, loak toxinen garuna “garbitzen” laguntzen du, eta ikaskuntzarekin eta osasunarekin lotutako abantaila gehiago ditu. Baina ez gara beti gozatzen amets indartzaile batez. Espainiako Neurologia Elkartearen (SEN) arabera, lau milioi pertsonak insomnioa dute Espainian, eta hamarretik hiruk diote ez dutela ondo atseden hartzen.

Haur bati lo egiten lagundu dion edo mugitzen ari den hamaka batean lo egiteko gustuaz gozatzen duen edonork susmoa du kulunkak loa eragiten duela. Current Biology (hau eta bestea) aldizkari zientifikoan argitaratutako bi ikerketa berrik berretsi dute uste hori; izan ere, ondorioztatu dute kulunka txiki batek hobeto lo egiten lagun diezagukeela, lehenago Morfeorekin elkartzen baikara eta lo sakonari laguntzen baitigu.

Loa eta oreka

Sekretua, Víctor Soto doktoreak, Espainiako Loaren Elkarteko (SES) pediatria-taldearen koordinatzaileak, estimulu errepikakor bat aplikatzea da. “Izerdiarekin batera agertzen diren kanpo-oszilazioek sistema bestibularraren bidez sinkronizatzen dute —belarriaren barruan dago, eta orekarekin du zerikusia— loan bakarrik agertzen diren garuneko erritmo elektrikoekin”, esan du. Eta bulkada horiek, medikuak dioenez, atseden handiagoa hartzen laguntzen dute.

Kontua da orekari eusteko aukera ematen digun sistema bera -eta posible egiten du, adibidez, tente ibiltzea edo hanka bakar batean geratzea– atseden-prozesuarekin eta loaren kalitatearekin lotuta dagoela, eta hori aurretik egindako ikerketek sumatu zuten.

Gainera, beste ikerketa batzuek frogatu dute musikak, batez ere 70 pultsazio inguruan dagoenak, gure bihotzaren erritmoa bezala, lo azkarrago eta hobeto egiten laguntzen duela. “Nik uste dut kulunkatzeak, erritmo horiek bezala, erlaxatzen laguntzen digula, eta horrek lo sakona eta jarraitua ekartzen digula”, gogoratzen du Cristina Zunzuneguik, loaren medikuntzan aditua den eta insomnioaren aurkako Somnisa proiektuaren sortzaileak.

Hamaka loditu mitoa art Irudia: pexels

Loaldian kulunkak oroimena hobetzen du

Kalitateko loak gorputzeko beste sistema batzuetan eragiten du, hala nola garunean. Atsedenaldian, organo horrek oroitzapen eta ikaskuntza garrantzitsuak gordetzen ditu eta garrantzirik gabekoak ezabatzen ditu. Prozesu horretan oligodendrozito izeneko zelulek parte hartzen dute, eta horiek funtsezkoak dira adimenak ongi funtziona dezan. Eta balantzeoa ere funtsezkoa da oroitzapenak finkatzeko eta oroimena hobetzeko.

Haurren kulunka eta ametsa

Egin daitekeen beste galdera bat da zer lotura duen helduaren loaldian kulunkak haur bat hiltzeko keinuarekin; mugimendu horren helburua haurraren atsedena erraztea da. Medikuarentzat, biak enbrioi-etapari lotuta daude, gure amaren sabelean, eta lasaitasuna transmititzen dute, lorako hain garrantzitsua den sentsazioa. “Gure amaren sabelean, bere ibileraren mugimendua sentitzen dugu eta bihotzaren taupadak entzuten ditugu; bi faktore horiek seguru sentiarazten gaituzte, lasaiago eta hobeto lo egiten laguntzen digute”, adierazi du. Eta ez bakarrik haurrak garenean, baita helduaroan ere.

Sotok dioenez, mugimendua lasaigarria izan dadin eta lo egiten laguntzeko, beti berdina izan behar du. Aitzitik, “lo egitea zaildu ere egin dezake”. Hori dela eta, argitzen du gurasoek seme-alabei “elkarri men egitea” onuragarria dela, lasaitzeko eta maitasuna adierazteko metodo gisa, mugimenduagatik baino gehiago. Eta zehaztu du, halaber, “haurrak autonomoak direla lo egiteko, hau da, ez dutela gurasoek oheratzean bertan egon beharrik”. Bestela esanda: ez dute lo egiteko meske ibili beharrik.

Img Hamaca mitoak lo egitea Irudia: Unsplasha

Orduan, hobeto hamakan edo ohean?

Ikertzaileek diotenez, gau osoan eta beti abiadura berean erritmo jakin batean kulunkatzen den kama-hamaka baten eragina izan daiteke. Hau da, ohe berezi bat izango bagenu, mugimendu iraunkor, leun eta periodikoa emango ligukeena (beti berdin), ohantze horrek hobeto atseden hartzen lagunduko luke. Baina ez da hamaka arrunt baten kasua: oso lasaigarria den arren, ez da beti abiadura berean mugitzen, eta, beraz, loaren kalitatean duen eragina ez dago baieztatuta.

Horregatik, bi adituk zehaztu dute ezin dela esan hobeto lo egiten duenik hamaka batean ohe batean baino. “Zaila egiten zait imajinatzea nola lortu gau osoan balantzealdi jarraitua eta etengabea hamaka batean, oso erosoa bada ere”, Zunzuneguiren zanga. Ondorioa? Ohean bezala, inon ez.

Etiketak:

lo egin

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak