Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hauek dira pandemiak haurrei eragiten dizkien lo-arazo ohikoenak

19. koiperako osasun-krisiak antsietate-koadroak gehitzea eragin du adingabeengan, eta horrek lo egiteko zailtasunak eta loaren nahasteak eragiten ditu.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2021eko maiatzaren 14a
insomnio infantil Irudia: cottonbro

Espainian, 0 eta 14 urte bitarteko haurrek 9,8 ordu egiten dituzte, batez beste, Espainiako Osasun Inkesta Nazionalaren arabera (ENSE 2017). Adinarekin, ordu horiek murriztu egiten dira: txikienek 11 bat atseden hartzen badute gauez, 5 urtetik gorakoek 9,3 inguru. Eta beti ez da kalitatezko ametsa. Batzuetan, ez dute ohera joateko errutinarik, eta, beraz, ordu gutxiren buruan lo egiten dute, ez dira atsedenik hartzen edo amesgaiztoak izaten dituzte. Eta pandemiaren ondorioz, loaren nahaste horiek eta beste batzuk areagotu egin dira, eta horrek eragina izan dezake haren garapen fisiko, emozional, kognitibo eta sozialean. Haurren loari eragiten dioten arazo horiek zein diren, haien arrazoiak eta nola tratatu azalduko dizugu.

Haurren lo-arazoak pandemian

Pandemiaren aurretik, haurren % 20-25ek zailtasunak zituen loa hasteko edo mantentzeko, Espainiako Neurologia Elkartearen (SEN) arabera. Eta Espainiako Pediatria Elkarteak (AEP) datu hori areagotu egin zuen: 5 urtetik beherakoen %30 inguru loezina zen, eta 10 nerabetik 4k loaren kalitate txarra zuten.

Hala ere, 19. koidaren osasun-krisiak txikienen atsedena ere aldatu du. Konfinamenduan egin du, baina gero ere bai. Otsailean, Ikerketa Soziologikoen Zentroak (CIS) espainiarren osasun mentalari buruz egindako inkestan, ohartarazten da haien lo-ohiturak aldatu egin direla. Hala adierazten dute gurasoen % 30,4k, batez ere seme-alabei lo egitea kostatzen zaiela (% 66,7) eta gauean lehen baino gutxiago lo egiten dutela (% 48,6). Gutxiago onartzen dute amesgaiztoak maiz dituztela (% 30,4) eta egunez lo egiten dutela (% 24,6).

Zer iritzi dute adituek? Konfinamendu-hilabeteak igaro ondoren, Oinarrizko Osasun Laguntzako pediatrek adingabeen antsietatea handitu dela ikusi dute, eta horrek lo egiteko zailtasunak eta loaren nahasteak eragiten ditu, batez ere 7 eta 12 urte bitarteko haurrengan. Neurologoek izena jartzen diete arazo horiei:

  • hasierako insomnioa, hau da, lo hartzeko zailtasuna.
  • parasomniak, batez ere amesgaiztoak eta gaueko izuak. Amesgaiztoak amets txarra dira haurrak hurrengo egunean gogoratzen dituen egitate erreal edo asmakizunei buruz, baina gaueko izuak konplexuagoak dira, Niño Jesús (Madril) Haur Unibertsitate Ospitaleko “Haurren eta nerabeen portaeraren arazoei buruzko gurasoentzako gidaliburu praktikoan” adierazten duten bezala: lo geratu eta ordubetera, haurrak gauza arriskutsurik gabe, lotan, lotan, oihuka edo nahasten ditu gauzak goizean.
  • txikienetan (2-5 urte), ez dute ohera joan nahi (edo ez dute ohera bakarrik joan nahi), gaueko esnatzeak eta loaren itzulerak (etengabe esnatzen dira).

Haurren insomnioaren kausak

Konfinamenduan “lo gutxiago eta txarto egin dute. Gutxiago, berandu eta gaizki oheratzen zirelako, amesgaiztoak zirela eta lo egiteko ohiturak galdu zituztelako. Eta orain, ez da guztiz normaltasunera itzuli eta jokabide-arazoak garrantzia hartzen dute”, dio Víctor Sotok, neuropediatra eta Espainiako Loaren Elkarteko (SES) Pediatriako Lan Taldearen koordinatzaileak.

Pantailak loezina
Irudia: Polina Kovaleva

Izan ere, helduek bezala, pandemiarekin ere estres eta antsietate handiagoa sentitzen dute adingabeek. “Orain haurrengan ikusten ditugun gogo-aldartearen eta antsietatearen nahasteak dira kovi-19ko bigarren olatua. Psikiatrian sartzeko itxaron-zerrenda dago ospitale pediatrikoetan”, onartu du espezialistak. 19. bizitza galtzeko beldurrak, gure iruzkinek eta egoerari buruzko albisteek, senitartekoen eta lagunen heriotzak edo gaixotasunak, haiekin ezin ikusteak edo batzeak… buru-osasuneko nahaste horiek eragiten dituzte, eta loaren kalitatean ere eragina dute. “Antsietateak lotura du askoz okerrago lo egitearekin, lo-sentsazio indarberritzailea izatearekin eta maiz esnatzearekin”, zehaztu du.

Era berean, pandemiak gure bizi-ohiturak aldatu ditu, eta hori gure atsedenean eta gure seme-alaben atsedenean islatzen da. Erritmo biologikoen sinkronizatzaileak galdu egin ditugu, gauekoa noiz den eta lo egin behar dela adierazten duten horiek, eta, aldiz, noiz den eguna eta noiz egon behar den esna (argia, janaria, jarduera soziala eta jarduera fisikoa). “Gure gorputzari aldagai zirkadianoak kendu dizkiogu. Bunker batean bezala sartu gara, eta ez dakigu noiz den eguna eta gaua. Eta haurrengan sinkronizatzaileen mendekotasun hori askoz handiagoa da”, dio Sotok.

Horregatik, haurren loaren nahasteak, hala nola nerabeen insomnioa, handitu egin dira faktore hauengatik:

  • Lo-ohiturak okertzea. Konfinamenduan haurrekin permisiboak izan ginen, eta kontzesio horiek oraindik ere irauten dute: gero ohera joaten uzten diegu, geroago jaikitzen dira, haiekin lo egiten dugu…
  • Jarduera soziala murriztea. Kutsadurarik gerta ez dadin, ahalik eta gehien murriztu ditugu senideekin, lagunekin eta abarrekin ditugun harremanak eta harremanak, eta, beraz, gure seme-alabei ere eragin diete egunez jarduera sozial txikiagoa izateak.
  • Jarduera fisikoa gutxitzea. Murriztapenengatik edo gure beldurrengatik, haur askok ez dute kirolik edo bestelako jarduera ludiko edo fisikorik egiten, hala nola dantza edo haurrentzako parkeez gozatzea (itxituragatik) beste haur batzuekin batera. Energia gutxiago erretzen dute eta etxe barruan nekatzen dira; beraz, lo egiteko orduan, ez dira amore ematen.
  • Jateko ohiturak aldatzea. “Gehiago mokokatzen da etxean, eta, beraz, gosaltzeko, bazkaltzeko eta abarrerako uneak ere ez daude markatuta”, zehaztu du haurren loan adituak.
  • Pantaila gehiago erabiltzea. CISen inkestan, gurasoen % 37k adierazi zuen seme-alabak ohera eramaten dituztela sakelako telefonoa edo tableta. Izan ere, gaur egun, Qustodioren arabera (familientzako segurtasun- eta ongizate-plataforma digitala), 10 haurretik ia 3k badu logelan mugikorrik edo ordenagailurik, eta familien % 34k ez du ordutegi-mugarik ezartzen gailu horiek erabiltzeko. Hain zuzen, Marta Moraleda neurofisiologoak 11 eta 18 urte bitarteko haurrekin zuzendutako azterlan baten arabera, konfinamenduaren %70 egunean 4-8 orduz egon zen pantailen aurrean. Eta hori ez da batere positiboa. “Gauez pantailak erabiltzeak eragiten du gure garunari oraindik egunez dela adierazten dion seinalea iristea, eta, beraz, melatonina gutxiago jariatzen du, loaren hormona. Horregatik dituzte logura-arazoak gure haurrek”, azaldu du Víctor Sotok. Txikienek ere bai? “Pantailen erabilera homogeneizatu egin da. Ez da nerabeen arazoa soilik. 2 eta 5 urte bitarteko haurrek ere asko erabili dituzte”, azaldu du.

Nola tratatu arazo horiek haurrengan

Hori dela eta, 10 umetik 2k murriztu egin dituzte logura-orduak, ‘Centennials: Covid-19k markatutako belaunaldi baten aurrekoa eta ondorengoa, Qustodiok 7 eta 15 urte bitarteko seme-alabak dituzten gurasoei egina. Eta gauez atseden ordu gutxiago egiteak egunez lo gehiago egitea baino ez du esan nahi.

Garaiz tratatzen ez badira, arazo horiek eragina izan dezakete adin txikikoen garunaren ongizatean eta funtzionamenduan, eta horrek insomnio kronikoa eta portaera-aldaketak eragin ditzake, haien suminkortasuna, oldarkortasuna eta urduritasuna areagotuz, baita kontzentratzeko eta ikasteko gaitasuna ere, pediatrek dioten bezala. Save The Children GKEak ohartarazi du lau umetik batek antsietatea edo depresioa izaten duela, eta lo-errutina txar batek larriagotu egiten dituela. “Antsietateak okerrera egiten du loan, baina loa hobetzen badu, triste eta antsietate gutxiagorekin egongo gara egunean zehar. Loa da haurren antsietatearen eta depresioaren tratamendu onenetako bat”, dio Víctor Sotok. Baina, gainera, arazo horiek osasungaratzen ere lagundu dezakete, hala nola, obesitatea, diabetea edo arterietako tentsioa.

haurren insomnioa
Irudia: cottonbroa

Nola jarri balazta? SESeko bozeramailea erabatekoa da: “Ordutegi normalizatuetara itzuli”. Zure jarraibideen arabera, erritmo biologikoen sinkronizatzaileak honela nabarmendu behar ditugu:

  • Eguna markatu. Goizean, eguzki-argia eman behar digu, gosaldu behar dugu eta ez mokadurik egin; ariketa fisikoa ere egin behar dugu.
  • Markatu gaua. Txikienetan, garrantzitsua da egunez iraganarekin deskonektatzea: loa batekin edo ipuin batekin lo egin aurretik erlaxatzeak balioko du. Eta adin guztietan, ez da pantailarik erabili behar, lo egin baino 30-60 minutu lehenago gutxienez. Horretarako, gelak teknologiarik gabe egon behar du. Ez du balio mugikorra iratzargailu gisa erabiltzeak, ezta logela horretan kargatzeak ere. Pantailekiko mendekotasuna izanez gero, psikologo batekin kontsultatu beharko da. Komeni da, halaber, iragazki urdina jartzea mugikorrei eta tabletei, melatonina jariatzen laguntzeko.

Neurri horiek praktikan jarrita, arazo gehienak konpontzen dira, dio Víctor Sotok. Eta horrela gertatzen ez bada edo martxan jartzea kostatzen bada, pediatrari kontsulta egitea gomendatzen du.

Gomendagarriak al dira melatonina-gehigarriak haur eta nerabeentzat?

Espainian diruz lagundu gabeko elikagai-gehigarria den arren, farmakoa da, eta hala adierazi behar du osasun-langileak. “Eta ez du balio gaizki lo egiten duen edozein umek. Zer dosi eman eta noiz. Horregatik ikusi behar da pediatrarekin. Gainera, argi izan behar da insomnioa sintoma bat dela, eta ikusi egin behar da zergatik duen”, dio Sotok. Eta beste hipnotiko batzuk? “Benzodiazepinek edo muskulu-erlaxatzaileek ez dute arazoa konponduko, eta, seguru asko, mendekotasun bat sortuko dute, ondo erabiltzen ez bada”, ohartarazi du somniferoek nerabeengan duten arriskuaz.

Lo-ohitura onak

Lotarako ohitura onak ezartzeko, Espainiako Neurologia Elkarteak aholku hauek ematen dizkie 12 urtetik beherakoei:

  • Lo egiteko eta esnatzeko ordutegi finkoa. Egokiena, 21:00ak baino lehen oheratzea.
  • Siesta? Adin bakoitzerako ordutegi egokiarekin eta gainditu gabe.
  • Lotarako errutina iraunkor eta positiboa, adibidez: hortzak eskuilatzea, gabon kanta bat abestea edo ipuin laburren bat irakurtzea.
  • Logelak lo egiteko leku atsegina izan behar du: freskoa, iluna eta isila.
  • Beti bakarrik? Garrantzitsua da haurrak modu independentean lo hartzera bultzatzea.
  • Lo egiteko ordua hurbiltzen denean, ez egin otordu astunik edo ariketarik.
  • Ez hartu kafeinarik edo txokolaterik.
  • Saiatu haurrek eguneroko ordutegi erregularra izan dezaten, otorduena barne.

Zer egin insomnioa, amesgaiztoak eta gaueko izuak direla eta

Insomnioaren aurrean, Niño Jesús Ospitaleko gidan gomendio gehiago eman dituzte:

  • Esan ohea lo egiteko dela, ez irakurtzeko, telebista ikusteko edo bideojokoetan aritzeko.
  • Ez ohitu urduri film, irakurketa edo eztabaidaren baten ondorioz.
  • Debekatzen du arratsaldean eta gauean edari bizigarriak hartzea, hala nola energetikoak edo kolak.
  • Galdetu ea ikusten duzun eskolan maiz lo egiten duela edo berandu iristen dela eskolara, eskolako errendimendua gutxitzen duela edo portaera-aldaketak dituela.

Amesgaiztoekin, gainera, honako hau kontuan hartzeko adierazi dute:

  • Saihestu filmak edo liburu kitzikagarriak irakurtzea.
  • Entzun eta lasaitu amesgaiztoaren atzean.
  • Oheak erosoa eta erosoa izan behar du. Jostailu gustukoenarekin oheratu daiteke, eta lanpara bat eduki gauez.

Gaueko izuen aurrean, ez da ezer egin behar. Baina oso ohikoak badira eta ordu berean, gidariak dio eraginkorra izan daitekeela minutu batzuk lehenago esnatzea eta bost minutuz esnatzea, astebetez.

Etiketak:

amets insomnio-eu

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak