Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hipertentsioa zer den, zergatik gertatzen den eta nola kontrolatu

Hipertentsioa Espainiako populazioaren %40ri baino gehiagori eragiten dion eta sendabiderik ez duen gaixotasuna da: ondo ezagutzea eta kontrolpean edukitzea funtsezkoa da

tensiometro Irudia: Pixabay

Espainiako Osasun Sistema Nazionalak parte hartzen duen 'Hipertentsio arterialaren prebalentzia, diagnostikoa, tratamendua eta kontrola' azterlanaren arabera, Espainiako biztanleriaren %42,6k hipertentsioa du. Horietatik %37,4 diagnostikatu gabe dago. Urteetan tentsio altuarekin sintomarik sentitu gabe bizitzea da arriskutsuena, harreman estua baitago patologia horren eta arazo koronario eta zerebrobaskularren eta giltzurruneko gutxiegitasunaren artean. Sendatzen ez den gaixotasun kroniko baten aurrean gaude, eta, beraz, hipertentsioa arrastoan mantentzen jakitea da salbamendu bakarra. Artikulu honetan patologia horren mito eta egia nagusiak errepasatuko ditugu.

Zer da arteria-presioa?

Tentsio arteriala odolak bihotzak ponpatzean arterien pareten kontra egiten duen presio-kantitatea da. Zenbat eta altuagoa izan, orduan eta tenkatuagoak izango dira odol-hodiak, eta ahalegin handiagoa egin beharko du bihotzak ponpatzeko. Helduetan, tentsio normala 120 mmHg-koa da (merkurio-milimetrokoa) bihotza latean (tentsio sistolikoa) eta 80 mmHg-koa, bihotza taupaden eta taupaden artean erlaxatzen denean (tentsio diastolikoa). Altua da sistolikoa 140 mmHg edo handiagoa denean eta/edo diastolikoa 90 mmHg edo handiagoa denean. Maila horiek etengabe jasaten direnean, hipertentsioaz (HTA) hitz egin daiteke.

Tentsioa nola neurtzen den, urratsez urrats

  • Kontsultan, 5 minutuko atsedenaldia eta erlaxazioa izan ondoren.
  • Ez hartu kaferik, terik eta ez erre gutxienez ordu erdi lehenago.
  • Jarri bizkarra bizkarraldean eta zangoak zorua ukitzen, gurutzatu gabe.
  • Bi besoetan neurtzen da, eta tentsio altuena duena hartzen da erreferentziatzat.
  • Tentsioak handia izan behar du, bi edo hiru neurketetan (5 minutu inguru).
  • Neurketa hori beste bi bisitetan egingo da, eta astebete pasatuko da haien artean.

Hipertentsioaren balioak

Hipertentsioa hiru motatakoa izan daiteke:

  • 1. mailakoa (arina). 140/159 sistolikoa edo 90/99 diastolikoa.
  • 2. mailakoa (ertaina). 160/179 edo 100/109.
  • 3. mailakoa (larria edo larria). 180 edo handiagoa edo 110 edo handiagoa.

Hipertentsioak helduei bakarrik eragiten die

Gezurra. Hipertentsioa duten kasuen eragin handiena 40-50 urtetik aurrera hasten da, eta kopurua handitu egiten da adinean aurrera egin ahala. 65 urtetik gorako pertsonen %70ek tentsio altua du. Horren arrazoia da arteria-paretak gogortu egiten direla zahartzearekin, elastiko gutxiago bihurtzen direla eta odol-fluxuarekiko erresistentzia handiagoa dutela. Baina adin horretatik beherako hipertentsioak ere badaude, baita nerabeak eta haurrak ere. Gazteengan hipertentsioa dagoenean, ia beti gaixotasunek (giltzurrunetakoak edo bihotzekoak), sendagai batzuek erabiltzeak, obesitateak edo alkohol edo droga gehiegi kontsumitzeak eragiten dituzte kausak.

Familian aurrekaririk ez badago, 40 urte bete aurretik komeni da tentsioa 2-3 urtean behin hartzea eta, adin horretatik aurrera, urtero. Hipertentsioa duen pertsona batek maizago egin beharko ditu azterketa-kontsultak. Kasu bakoitza desberdina da, baina 1-2 hilabetean behin berrikustea gomendatzen da, mailak kontrolatu arte. Erdietsi ondoren, bisitak 3-6 hilabetean behin egin daitezke.

Tentsioa desorekatuta izatea da arriskutsuena

Gezurra. Tentsio desorekatuaz hitz egiten da, maximoaren (presio sistolikoa) eta minimoaren (presio diastolikoa) balioak hurbil daudenean. Atzean ez dago baieztapen zientifikorik: tentsio desorekatu terminoa ez dago medikuntzan. Garrantzitsuena ez da bi balioak hurbil egotea, biak mugen barruan egotea baizik. Bi neurrietako edozein altua izateak (140/90 mmHg edo handiagoa) arrisku baskularra areagotzen du.

• Hipertentsioa kontrolatzen laguntzen du ariketak

Egia. Munduko Osasun Erakundeak (OME) ariketa fisikoa egitea gomendatzen du, tentsio arteriala gutxitzeko. Espainiako Bihotzaren Fundazioarentzat onena da oinez ibiltzea, dantzan egitea, korrika egitea, igeri egitea edo bizikletaz ibiltzea, astean 3-5 egunetan, 30-60 minutuz. Tentsio arteriala pixka bat txikitzea nahikoa izan daiteke garuneko hodietako istripuen eta infartuen eragina nabarmen murrizteko.

Baina kontuz: hipertentsioa duen pertsona batek, ariketa fisikoa egiten hasi aurretik, medikuari galdetu behar dio, ariketa fisikoa egiten ari den bitartean tentsio arteriala igo baitezake. Espezialistak, pazientearen egoeraren arabera, kirolean hasi aurretik balioak jaistea edo ariketa isometrikoak (muskulu-tentsiokoak) ekiditea gomendatu diezaioke; izan ere, horiekin tentsioa handitu egin daiteke, hipertentsioa izanez gero arriskutsuak izango liratekeen mugetaraino. Adibidez, ez da komeni pisuak altxatzea, baldin eta pertsonak 180/110 mmHg-tik gorako presioa badu; izan ere, ariketa horren intentsitateak tentsioa bat-batean igotzea eragin dezake pertsona guztiengan, eta pertsona hori arrisku kardiobaskularraren mugetan badago, arriskutsua da.

• Dieta osasuntsu batek hipertentsioa murrizten du

Egia. Zenbat eta kilo gehiago pisatu, orduan eta odol gehiago behar da ehunei oxigenoa eta elikagaiak emateko. Odol-bolumena handitu ahala, arteria-pareten gaineko presioak ere handitzen du. OMEren arabera, galtzen den gehiegizko pisuaren 5 kg-ko, tentsio sistolikoa 2 eta 10 puntu bitartean murriztu daiteke. Elikadura osasungarria izanez gero, tentsioa kontrolpean eduki daiteke, hau da, denetik jan daiteke (osasungarria dena) pixka bat (barazkiak, frutak, lekaleak, osoko zerealak, esneki gaingabetuak, arraina, arrautzak edo haragi gihartsuak), eta gutxien komeni diren gantzak (gurina, margarina, koko-olioa edo palma…) kendu.

Guztiaren errua

Neurri batean. Sodioa organismoak dosi txikitan (2 g egunean) behar duen minerala da, eta gatzean nahiz beste elikagai batzuetan egoten da modu naturalean. Sodioak ura erakartzen du eta mineral horretan aberatsa den dieta batek ura gehitzen dio odol-fluxuari. Horrek odol-bolumena handitzen du, eta, ondorioz, odol-presioa. Baina horrek ez du esan nahi gatza kontsumitzeak hipertentsioa eragiten duenik. The Lancet aldizkarian argitaratu zen ikerketa baten arabera, gatz asko hartzean, gaixotasun kardiobaskularren ondoriozko heriotza-arriskua handitu egiten zen hipertentsioa zuten pertsonengan, baina tentsio normala zutenetan arriskua ez zen handitzen.

Gainera, gatza ez da arteria-presioa handitzen duen faktore bakarra. Erretzeak, adibidez, bihotz-maiztasuna bizkortzen du, arteriak uzkurtzen ditu eta alterazioak eragiten ditu bihotzaren taupadan. Beste faktore batzuk hauek dira: obesitatea, gastu kardiako handiagoa eragiten duena; sedentarismoa (bizimodu aktiboak hipertentsio-aukerak %70eraino murriztu ditzake); estresa (antsietate-egoeran askatzen diren hormonek tentsioa areagotzen dute, bihotz late azkarragoa eta odol-hodiak estutzen dira); edo alkohol-abusua, zeinak metabolizatzeko gehiegizko presioa eragiten baitu.

• Potasioa hipertentsioaren aurkako aliatu handia da

Egia. Sodioak potasioarekin lotuta jarduten du, eta arteria-presioa handitu egin daiteke mineral horren urritasuna izanez gero. Ale-zerealak, frutak, barazkiak eta esneki gaingabetuak janez lortzen da potasioa. Zenbat eta potasio gehiago hartu, orduan eta sodio gehiago kanporatzen dugu gernuaren bidez, eta odol-hodien tentsioa murrizten ere laguntzen du. Pertsona heldu osasuntsu batentzat potasioa hartzeko gomendioak egunean 3.500 mg badira, hipertentsioa duten pertsonentzat 4.700 mg gomendatzen da, baldin eta beste osasun-arazorik ez badute; izan ere, potasioa kaltegarria izan daiteke giltzurrun-gaixotasun bat dutenentzat, eta sendagai batzuetan ere eragin dezake.

Kopuru horiek dietarekin lortzea erronka bat da, mineral horren beharrak asetzeko ahaleginak egin behar baitira. Hauek dira kopuru handieneko elikagai batzuk: babarrun-plater bat (1.332 mg 100 gramoko), soja testurizatuko katilu bat (1.800 mg 100 gramoko), aguakate bat (824 mg), zerba-plater bat (740 mg), banana ertain bat (358 mg), izokin-xerra bat (340 mg), patata ertain bat (925 mg), papaia bat

Azukrea ez da tentsiorako arazo bat

Gezurra. Zehazki fruktosa. Karbohidrato sinple hori frutan eta eztian aurkitzen da, baina elikagai prozesatu askotan ere bai: freskagarriak, zukuak, gozokiak, gozokiak, irabiakiak… Frutak janez gero, fruktosa ez da kaltegarria, baina gure eguneroko dietan kantitate handitan irentsiz gero, hipertentsioa izateko arriskua dago. Normalean, dieta azukre gehiegi kontsumitzean oinarritzen duen pertsona batek obesitatea garatuko du, eta, horrekin batera, horri lotutako hipertentsio-arriskua, baina baita azukre erantsiz betetako produktuak gehiegi jateak ere odoleko oxido nitrikoaren kontzentrazioak inhibitzen dituelako (odol-hodi-zabaltzaile horrek odola abiadura handiagoan ibiltzeko aukera ematen dio). Hori dela eta, arteriak uzkurtu egiten ditu, eta hipertentsio-arriskua areagotzen du.

Gizonak emakumeak baino hipertentsioagoak dira

Horren arabera. Gizonezkoek (% 49,9) emakumezkoek baino hipertentsio handiagoa dute (% 37,1), baina haien arteria-presioa handitu egiten da urteen poderioz, estrogenorik ez izateagatik menopausia jasan ondoren batez ere. Hau da, gizonezko sexuak adin-tarte guztietan tentsio-zifra altuagoak dituen bitartean, 60 urtetik aurrera emakumeen tentsioa areagotu egiten da eta maila bera edo handiagoa izatera iristen da.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak