Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Horrela konfinamenduaren ondorio psikologikoei aurre egin diezaiekezu

Nazkatuta gaudela senti badezakegu ere, orain inoiz baino beharrezkoagoa da lanean, aisian, atsedenean edo kirolean ibiltzea, utzikerian ez erortzeko.

confinamiento tristeza Irudia: Pexels

Konfinamendua hausten hasi gara paseatzeko eta kirola egiteko irtenbide txikiekin, baina osasun-alarmak eta etxean hainbeste denbora egoteak, koronabirusak heda ez daitezen, era guztietako uneak eta esperientziak bizitzen dituzte maila pertsonalean, familiarrean eta profesionalean. Batzuetan, irrealtasun-sentsazioa ere sentitu ahal izan dugu, zientzia-fikziozko film batean sartuko bagina bezala. Era berean, nahiko litekeena da apatia, nekea, asperdura, emozioen nekea eta irteteko gogoa sumatu izana. Ohiko emozioak dira, eta egoera hori luzatu ahala larriagotu egin daitezke, eta, etapa hori bukatutakoan, iraun egin dezakete. Asociación Española Contra el Cancer (AECC) elkarteko psikologo-taldea funtsezkoa da minbizia duten gaixo eta senideei kasu egiteko. Talde horrek jarraibide oso erabilgarriak ematen dizkigu guztiok gure ongizate emozionala zaintzeko.

Konfinamenduak gure ongizate emozionalari eragin diezaioke

Gaur egungo egoerak haustura ekarri du gure egunerokotasunean, gure errutinetan, gure aisia-espazioetan, lankideekin kafea hartzeko lekuetan, lagunekin solasean aritzeko, bazkaltzeko, txangoak eta bisitak egiteko… Gure etxeetan konfinatuta egoteak berekin dakar egunak beti berdinak izatea, eta normala da lo egitera joatea, bihar atzo bezala izango baita.

Bat-batean, gure bizitza gelditu egin da, eta antsietatea eta estresa sor ditzakeen egoera berri batera egokitu behar izan dugu. Ez bakarrik konfinatuta egoteagatik, baita konfinamendu horren ondorioengatik ere. Pertsona askok izan dute EEE edo ERTE baten eragina, lana galtzea, hileko diru-sarrerak murriztea… Horri gehitu behar zaio gure bikotekidearekin, seme-alabekin eta haurrekin, familiakoekin edo pisukideekin egunero bizitzea.

Koronabirusen bidezko konfinamendua: ondorio psikologikoak

Azken azterketek erakusten dutenez, berrogeialdia izan duten pertsonek joera handiagoa dute nekea, frustrazioa eta antsietatea izateko kutsatzean eta egoeran pentsatzean, suminkortasuna, insomnioa, kontzentrazio eta zalantza gutxi, lan-jarduna hondatzea, lana baztertzea edo uko egitea. Aldarte txikia eta suminkortasuna nagusitasun handia dutelako nabarmentzen dira, eta sintoma horiek larriagotu egiten dira konfinamendua luzatu ahala.

Neke emozionalaren hasierako sintomak hauek dira:

  • Neke fisikoa, nekea…
  • Loezina. Kontraesana dirudien arren, lotarako arazo gehiago aurkitzen ditugu, bai lo hartzeko, bai goiz esnatzen garelako eta berriro lo egitea kostatzen zaigulako.
  • Suminkortasuna, iruzkinekiko hipersentiberatasuna, kritikak edo gaitzesteko keinuak.
  • Motibazio falta. Jarduerekiko eta eguneroko bizitzarekiko interes falta senti dezakegu.
  • Urruntze afektiboa.
  • Pentsatzeko zailtasunak. Mantsoago arrazoitzen dugula eta gauza gehiago ahazten zaizkigula senti dezakegu.

Ez da ahaztu behar gizakiak izaki sozialak garela eta besteekiko harremana behar dugula. Sare sozialek eta baliabide telematikoek hurbilago izateko eta sentitzeko aukera ematen diguten arren, haien arteko harremana, konpainia… behar dugu.

Konfinamenduaren ondorioak arintzeko aholkuak

Konfinamendu horretan, hainbat jarduera aztertu ditugu entretenitzeko: prestakuntza-ikastaroak, sukaldaritza-ikastaroak, gure terrazan ariketa fisikoa egiteko ohiturak, jolastu eta kafe birtualak hartu… Eta, nahiz eta nolabaiteko asetasun-sentsazioa izan, orain inoiz baino beharrezkoagoa da ohitura batzuk izaten jarraitzea utzikerian eta abandonuan ez erortzeko. Horregatik, oso garrantzitsua da gure lan-, aisia-, atseden- edo kirol-ohiturei eustea.

AECCko psikologoek kontuan hartu behar ez ditugun alderdiak berrikusten dituzte:

  • Errutinek eta erritualek zentzua ematen diete gure esperientziei. Ordu berean jaikitzea eta oheratzea, ordutegi jakin batean jatea, egunero arratsaldeko zortzietan leihora ateratzea… Horiek guztiak oso garrantzitsuak dira. Errutinak ez dira kontuan hartzen.
  • Asperdurari aurre egitea funtsezkoa da. Kontuan izan behar dugu asperdura, oro har, gogo-aldartea dela, eta jarduera falta modu negatiboan hautematen denean sortzen dela. Hiperproduktibitatearen garai honetan, gure ohiko jarduera gelditzeak hutsunea sentitzea dakar, zer egin ez jakitearen edo ezer egiten ez aritzearen sentsazioa. Ondorioz, urduritasuna eta suminkortasuna senti ditzakegu kasu askotan. Komeni da alde batera uztea betegintze- edo betetze-pentsamendu horiek, batzuetan eraso egin baitezakete.
  • Sormena ere landu beharreko gogo-aldartea da. Horretarako, gai izan behar dugu aisialdiari estutasunik gabe aurre egiteko, beldurrik gabe aspertzeko… Eta gure buruari aske hegan egiten uzteko. Jarduera atseginak egiteko, erlaxatzeko, atseden hartzeko eta lasai egoteko denbora bilatzen lagunduko digu.
  • Saihestu pentsamendu katastrofistak. Garrantzitsua da antsietate-maila handiagoak eragin diezazkiguketen pentsamenduetatik ihes egitea eta eguneroko bizitzari aurre egiteko baliabideak mugatzea. Hitz egin ezazu orainaldian, gertatzen ari denaz arduratuz, etengabe konektatuta eta hiperinformatuta egon gabe.

Badakigu egoera horrek luze iraun dezakeela oraindik, eta emozio horiek ere luzatu egin daitezkeela etapa hori amaitu eta hilabete batzuetara. Horregatik da garrantzitsua geure buruaren aurrean sentsibilizatzea. Horretarako, arnasa hartzea baino hoberik ez dago, garenarekin, nahi dugunarekin eta nahi dugunarekin berrestea.

Etiquetas:

koronabirus minbizi

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak