Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Immunitate-sistemaren zahartzea moteltzeko bost jarraibide

Eliteko kirolariek bakarrik ez dituzte defentsa gazteak. Betiko gaztetasunaren formulan, jarduera fisikoa baino faktore gehiago batzen dira

actividad fisica sistema inmunitario Irudia: pasja1000

20 urtetik aurrera, gure immunitate-sistema urtean % 2-3 hondatzen da, bai zelula-kopuruari bai funtzioei dagokienez. Baina prozesua mantsotu dezakegu. 80 urterekin, 40 urterekin bezala izan ditzakegu gure defentsak. Nola? Hurrengo lerroetan, betiereko gaztetasuna lortzeko eta zahartze immunitarioa atzeratzeko jarraitu beharreko urratsak bost lerrotan laburbildu ditugu. Ez delako gauza bera adin kronologikoa eta adin biologikoa.

1. Txertatu

Defentsak hondatu egiten dira adinarekin (T zelula birjinak murrizten dira, infekzio berrien alde egiten gaituzte), eta, beraz, antigeno berriei okerrago erantzuten diegu. “Horregatik, heldu garenean txertoa jartzen hasi nahi badugu, erantzun eskasa ematen dugu, eta, askotan, eskasa. Horregatik, funtsezkoa da txertoa jartzen hastea, gaztea denean eta antigeno berri horiei modu eraginkor eta sendoan erantzuteko gai denean. Txerto bakoitzak sistema immunitarioa estimulatzen du, eta zahar garenean babestuko gaituen erantzuna sortzen dugu”, gomendatzen du Kordobako IMIBICeko (Ikerketa Biomedikoko Maimonideen Institutua) Alejandra Perak.

Adibidez, gripearen birusaren kasua dugu. Badakigu asko neurtzen duela, eta horregatik txertoa jartzen digute urtero. Ikertzaileak azaltzen duenez, “gaztetatik txertoa hartzen badugu urtero, birusaren aldaera askoren aurkako erantzunak sortzen joango gara. Gure immunitate-sistema zenbat eta aldaera gehiago ezagutu, orduan eta hobeto. Horrela, adinekoak garenean, infekzio berriari aurre egiten lagunduko digun babes partzial hori izango dugu”.

2. Kontuz estresarekin

Asko da txarra, baina dosi txikitan laguntzen digu. Objektiboki negatiboak izan daitezkeen zenbait faktore, hala nola estresa (kortisola, estresatuta gaudenean askatzen dugun hormona, immunitate-sistema inhibitzen du), onuragarriak izan daitezke kantitate txikitan, gure organismoan defentsa handiagoak sortzen baitituzte. Hormesis deritzonaren oinarria da. Estresa txikiak, handiak hobeto eramaten laguntzen digutenak. Madrilgo Unibertsitate Konplutentseko Fisiologiako katedradun Mónica de la Fuentek dioenez, “bizitza estresa da, eta estresari erantzuten ez diona hilda dago. Hormesisa ariketa fisikoarekin, dietarekin, lagunekin harremanetan jartzean, irakurtzean, ikastean… sortzen da, besteak beste. Hori guztia estresak dira, eta, moderatuak direnez, defentsa hobeak eta zahartze motelagoa lortzen ditugu”.

  • Estres-maila neur daiteke?

3. Arreta berezia elikaduran

Gehiegizko pisua izateak immunitate-sistema erreprimitzen du, pertsona immunodeprimitua izatearen antzera, gantz-ehunak eragin negatiboa baitu antigorputzen erantzunean. “Ez dut ezagutzen ehun urtetik gorako pertsona gizenen kasurik. Gehiegizko pisuak hantura handia eragiten du eta gure defentsak asaldatzen ditu. Gehiegi jatea oso txarra da, baina gaizki jatea ere txarra da; horregatik, jaten dena eta zenbat jaten duzun kontrolatu behar da”, azaldu du Alejandra Perak. Izan ere, elikagai azukretsuak eta prozesatuak alde batera uztea gomendatzen du, haragi gorrien kontsumoa kontrolatzea eta, batez ere, antioxidatzaile ugari dituzten elikagaiak hartzea (barazkiak eta frutak, lekaleak eta zereal integralak), horiek ere hanturaren kontrakoak baitira.

Urteekin kaloria gutxiago hartu behar dira. 35-40 urtetik aurrera, Espainiako Kardiologia Elkarteak gomendatzen du eguneko kalorien %10 jaitsiz joatea hamarkadaz hamarkada. “Kaloria gutxiago hartzeak bi ondorio ditu. Lehenik eta behin, murriztu egiten da elikagaien bidez hartzen ditugun edo elikagaiak irenstean sortzen ditugun substantzia oxidatzaileen ekoizpena, batez ere gantzetatik datozenak. Baina, bigarrenik, gorputzaren birprogramazio metabolikoa eragiten du, eta kardiopatiak, diabetea eta bestelako gaixotasunak izateko arriskua murrizten du”, azaldu du Navarrabiomed David Escors ikertzaileak.

4. Mugitu egin behar da

Oro har, ariketa aerobikoak adin guztietako pertsonei egiten die mesede, baina Londresko King’s College-ko eta Birminghameko Unibertsitateko (Erresuma Batua) zientzialariek berriki egindako ikerketa batek emaitza sinestezinak erakutsi zituen gorputza “pixka bat gehiago” lantzen ari direnetan. Zehazki, 80 urteko distantzia luzeko 125 txirrindulariren atzetik ibili ziren ikertzaile horiek. Bizitza osoan aritu ziren kirol horretan, eta ikusi zuten gehienek 30 urteko immunitate-sistema zutela. Zehazki, zahar horiek T zelulen maila bera sortzen zuten, organismoari infekzio berrietatik babesten laguntzen dioten zelulak, 30-40 urteko heldu batek adina.

Hala ere, ez dago erresistentzia-ariketa gogorrik egin beharrik onurak lortzeko. Korrika egitera ateratzeak, azkar ibiltzeak edo egunean 10.000 urrats egiteak muskulu eskeletikoa aktibatzen du, eta makrofagoak estimulatzen ditu, gure organismoan sartzen diren patogeno kaltegarriak detektatu eta suntsitzen dituzten zelulak. “Oro har, ariketa hau lotuta dago bihotz-arrisku txikiagoarekin, muskuluen hobekuntzarekin eta oxigenazio egokiarekin”, argitu du Escorsek.

5. Zoriontasuna eta bizitza soziala

Bizitza luze hori lortzeko, osasun egokia izan behar da, eta hori gure sistema homeostatikoen (nerbio-sistema, endokrinoa eta immunitarioa) talde-lanaren araberakoa da, etengabe komunikatzen ari baitira. “Frogatuta dago komunikazio neuroinmunoendokrinoaren ondorioz, tristeak, bakarrik sentitzen garenean edo emozio negatiboak ditugunean, gure immunitate-sistema hondatu egiten dela, eta, horregatik, infekzioak izateko aukera handiagoa dugula. Aldiz, emozio positiboak baditugu eta zoriontsuak bagara, gure immunitatea hobeto dago eta infekzioetatik babesteko gai gara”, azaldu du Mónica de la Fuentek.

Gaixotasun autoimmune ohikoenak

Immunitate-sistema erasotzaile bihur daiteke. Askotan, armada hitza erabiltzen dugu hura deskribatzeko, hori baita organismoaren defentsa. Baina, batzuetan, tropa horiek, mikroorganismo arriskutsuei eraso egin beharrean, zelula eta ehun osasungarriak aipatzen dituzte; hau da, gerra-hizkuntzari jarraituz, soldaduek beren batailoiaren kontra tiro egingo balute bezala da. Horrela funtzionatzen dute gaixotasun autoimmuneek.

Gutxi gorabehera, 80 gaixotasun autoimmune identifikatu dira (bi taldetan banatzen dira: organo bati eragiten diotenak eta batzuei eragiten dietenak), eta batzuk beste batzuk baino eragin handiagoa dute (adibidez, artritis erreumatoidea edo Hashimotoren tiroiditisa). Baina, jatorrian, denek sistema immunearen akats bat dute: lana behar bezala egiteari uzten dio (kanpoko erasoetatik babesten gara), eta kalte egiten digu.

Gaixotasun zeliakoa, Crohn-en gaixotasuna, ultzeradun kolitisa, I. motako diabetesa, hepatitis autoimmunea, artritis erreumatoidea, esklerosi anizkoitza, lupusa, sukar erreumatikoa, dermatitis batzuk, bitiligoa, neke kronikoaren sindromea edo tiroideko zenbait alterazio… Denak dira gaixotasun autoimmuneak. Horietako batzuk haurtzaroan agertzen dira, beste batzuk emakumeengan eta haurdunaldian egiteko joera handiagoa dute, eta beste batzuek zahartzarorako joera handiagoa dute, hala nola artritis erreumatoidea (Espainian 250.000 pertsonari baino gehiagori eragiten die, eta artikulazioen hantura kronikoa eta horien pixkanakako suntsiketa ditu ezaugarri). Gaixotasun kroniko guztiak dira, eta ez dakigu nola prebenitu. Baina egia da horietako batzuk bizi-estilo onekoak direla, eta, beraz, baliteke arnasa hartzea.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak