Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Insomnio kronikoak hamar pertsonatik bati eragiten dio, loaren nahasteetako aditu baten arabera.

Estresa eta antsietatea dira gaitz horren eragileak.'

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Igandea, 2003ko maiatzaren 11

Pertsona askok, bizitzako uneren batean, lo egiteko arazoak izaten dituzte. Zailtasun hori behin eta berriz gertatzen denean, insomnio kroniko bihur daiteke, populazioaren %10i eragiten dion gaitza, oso jatorri desberdinekoa, gaixotasun organikoetatik zein psikologikoetatik etor daitekeena. Antonio Vela Unibertsitate Autonomoko Medikuntzako katedradunak uste du estresa eta antsietatea direla insomnioen arazo askoren hasiera, eta ohartarazten du, kasu batzuetan, arazo hori kronifikatu egiten dela gatazka-egoera edo esperientzia traumatiko baten ondoren.

Espezialista horrentzat, jokabide-teknikak oso garrantzitsuak dira loa bateratzen laguntzen duten ohiturak ikasteko. Hori dela eta, ordu berean jaiki behar da beti, oheratzeko ordua baino errutina garrantzitsuagoa, lo egin behar denean, besterik gabe.

Norbaitek lo egitea lortzen ez badu, aholkurik onena ohetik altxatzea da, eta egoera horretan psikoterapiako teknikekin eta barbiturikoei ohitura kentzeko teknikekin bizitzen ikastea. Velak ere ez du gomendatzen alkohola edatea, bere jarduteko moduagatik lo normala gehien aldatzen duen substantzietako bat baita. Izan ere, lehenengo orduetan logura eragin badezake ere, ondoren esnatze eta alterazio bortitzak eragiten ditu.

Loak bizitzaren herena hartzen du, organismoa sendatu eta garuna berrantolatu eta funtsezko jarduerari eusten dion unea. Hala ere, XIX. mendearen ia bukaerara arte ez ziren hasi zientzialariak garrantzia ematen gertaera horri, lehen prozesu negatibotzat hartzen baitzen, zaintzaren aurkakoa.

Lo egiten duenean, organismoa fisikoki berreskuratzen da. Bihotzak astiroago egiten du latea, ez dago arteria-presioaren bat-bateko aldaketarik eta arnasketa moteldu egiten da, REM fasean izan ezik (begien mugimendu azkarren ingelesezko siglak), fase horretan garunak jarduera handiagoa baitu. Minutu horietan, beti amesten da, nahiz eta batzuetan bakarrik gogoratu.

Lo ondo egitea bizi-kalitatearen adierazle bat da -duen garrantziaren ondorioz, loaren medikuntzaz hitz egin ahal izan da-, eta bere kalitatea ezagutzeko balio duten gailu teknikoak ditu, hainbat patologia organikoren diagnostikoa egiten laguntzen dutenak, hala nola apnea (arnasketa segundotan etetea), tiroideko gaixotasunak edo garuneko lesioak.

Insomnioa duten pertsona gehienek denbora luzean lo egiteko zailtasuna adierazten dute, 10 etenaldi baino gehiago gauez, goiz esnatzea eta esnaldia luzatzea. Paziente psikiatrikoek ere arazo asko dituzte egoera hori bateratzeko. % 50ek baino gehiagok insomnioa edo bestelako arazoak dituzte.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak