Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Insomnioa: somniferoen arriskua

Insomnioa daukatela uste duten askok lo egiteko botikak kontsumitzen dituzte, diagnostikatu gabe eta mediku batekin kontsultatu gabe

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2013ko martxoaren 10a

Hainbat ikerketak ohartarazi dute arriskutsua dela somniferoak hartzea, batez ere maiz erabiltzen direnean eta medikuari galdetu gabe. Espainian, botika horien kontsumoa bikoiztu egin da azken bost urteetan. Adituek teorizatu egiten dute litekeena dela krisi ekonomikoak sortutako larritasunak eragitea. Zorionez, alternatiba ez-farmakologikoak daude, jarrera-aldaketetan eta erlaxazio-prozeduretan oinarrituak, eta insomnioari aurre egiteko gakoa izan daitezke. Artikulu honetan, insomnioari aurre egiteko bizi-ohitura egokiak eta lo egiteko zein sendabelar erabil daitezkeen aztertuko dugu.

Irudia: Jesne

Somnifero autorizatuen arriskua

Somnifero-erabilerak zerikusia izan lezake lau aldiz heriotza goiztiar handiagoarekin, Estatu Batuetan egindako ikerketa baten arabera. Hala ere, egileek ez dakite zergatik.

'BMJ Open' aldizkarian argitaratutako ikerketak ere esan zuen urtean zenbat eta dosi gehiago hartu, orduan eta arrisku gehiago sortzen dela. Hala, urtean 18 dosi kontsumitu zituzten pertsonek 3,5 aldiz hiltzeko probabilitate handiagoa zuten; aldiz, urtebetean 132 baino gehiago hartu zituztenek bost aldiz handiagoa izan zuten arriskua. Izan ere, kontsumitzaile-taldean 16 banakoetatik bat hil zen, eta, botikarik hartzen ez zuten bitartean, 80 biztanletik bat hil zen.

Azterketa egiteko, zientzialariek bost urtean 30.000 pertsona baino gehiagoren biziraupena konparatu zuten, lo egiteko botikak kontsumitzen zituzten ala ez kontuan hartuta. Emaitzetan eragina izan zezaketen beste faktore batzuk ere hartu ziren kontuan, hala nola adina, sexua, pisua, bizimodua, jatorri etnikoa eta aurretik diagnostikatutako minbizia. Ondorio horietarako azalpen argirik ez dagoen arren, autoreek uste dute sendagai horiek lo egiten ari diren bitartean arnasketa alda dezaketela edo istripuetarako joera areagotu dezaketela.

Lo-eragileek arnasketa alda dezakete loaldian, eta istripua izateko arriskua areagotu

Royal Pharmaceutical Societyk garatutako beste ikerketa batek ere ohartarazi du arriskutsua dela somniferoak egitea. Lo-ohiturei eta botiken erabilerari buruzko azterketa batean parte hartu dutenen erdiek baino gehiagok uste zuten insomnioa izan zela, eta lo egiteko sendagaiak kontsumitzen zituzten, diagnostikatu gabe eta sendagile batekin kontsultatu gabe. Pertsona horiek, ikertzaileen arabera, arriskuan jar dezakete beren osasuna, arazo horiek sortzen dituzten arazoak albo batera uztean; izan ere, askotan, lo egiteko zailtasuna behar bezala tratatu beharreko arazo fisiko edo psikikoen ondorioz sortzen da.

Loezinaren aurkako bizi-ohiturak

Zenbait teknika daude botikarik behar ez duten insomnioari aurre egiteko. Gainera, poltsikoak ere eskertuko du. Ohikoenak erlaxazioa eta loaren murrizketa dira.
Tresna ez-farmakologikoak printzipio berean oinarritzen dira: esnetik loa pasatzeko, hau da, lo egiteko, desaktibazio fisiko eta mentala lortu behar da, baita giroko aldaketen aldeko egokitzapena ere. Bestela esanda, lo egiteko, lasaitu eta gustura sentitu behar da.

Arazoa nerbioak eta estresa badira, erlaxazioa lagungarri izan daiteke. Yoga teknikak, meditazioa eta arnasketa kontrolatzeko teknikak erabiliz, insomnioa sortzen duen tentsioa murriztu daiteke. Ohean esnatzeak lo egin gabe tentsioa eta frustrazioa sortzen ditu kaltetuan, insomnioa elikatzen duten bi sentsazio, eta harreman negatiboa sortzen dute ohearekin. Hori eragozteko, lo egiten dugunean bakarrik joan behar da lotara, eta, 15 minutu igaro ondoren, ezin bada adiskidetu, hobe da saiatzeari uztea eta beste jarduera lasaigarri bat egitea ohetik kanpo lo egin arte. Gorputzak ohea lotarekin lotu dezan, saihestu egin behar da irakurtzea, telebista ikustea, jatea, ikastea eta bertan lan egitea.

Loa kentzea beste aliatu bat izan daiteke. Horretarako, iratzargailua goiz jarri behar da, beti ordu berean, eta ez bota siesta egunez. Helburua da gorputzak lo egiteko gogoa pilatzea eta, horrela, ohean bueltaka denbora luzez ibiltzea. Organismoa ordutegi berrira egokitu bada eta pertsonak gutxienez bost orduz lo egiteko gai bada, iratzargailua atzeratu daiteke egunero, nahi den ordu-kopurura iritsi arte.

Gainera, bizi-ohitura batzuek belan geratzea eragin dezakete, hala nola alkohola, kafeina eta tabakoa. Oso lagungarria izan daiteke errutinatik kentzea eta eguneroko jarduera fisikoaren maila altua izatea. Gogoan izan behar da jarduera fisikoa ez dela egin behar lo egin aurreko orduetan, organismoaren aktibazioa eragiten baitu, gaueko atsedena zailtzen baitu.

Komenigarria da, halaber, goiz afaltzea, loaren aurretik argi distiratsua saihestea eta gauez zarata egin edo argia igor dezakeen edozein etxetresna elektriko itzaltzea.

Sendabelarrek ere lagundu dezakete gaueko atseden egokia sortzen. Valeriana da ezagunenetako bat. Dosi gomendatua oheratu baino ordubete eta hiru gramo lehenago izaten da. Pasillora (2,5 gramo infusioan edo 1-4 mililitro tindaketan) eta lupulu-estrobiloa (0,5 g infusio edo 1-2 ml tintura) beste bi aukera on dira.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak