Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Jarduera Fisikoaren Nazioarteko Eguna

Egun honetan, jarduera fisikoa eguneroko bizitzako ohituretan sartzeak dakartzan onurez kontzientziatu nahi da.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2015eko apirilaren 06a
img_act fisica hd_

Jarduera fisikoa osasun eta ongizate onaren iturri da. Frogatuta dago bizitza aktiboa izateak lagundu egiten duela kutsatzen ez diren gaixotasun kroniko ugari marratzen. Hori dela eta, Jarduera Fisikoaren Nazioarteko Egunaren esparruan, jarduera fisikoa egunerokotasunean sartzearen onurez gizartea kontzientziatu nahi da. Artikulu honek alderdi horri buruzko gomendioak laburbiltzen ditu, adinaren arabera, eta horren faltak osasunerako arriskuan jartzen ditu. Gainera, Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) elikadura erregimenari, jarduera fisikoari eta osasunari buruzko munduko estrategiak zer lortu nahi duen adierazi da.

Irudia: pressmaster

OMEk munduko heriotza guztien% 6 ematen dio ezintasun fisikoari

2002tik, Jarduera Fisikoaren Nazioarteko Eguna urtero ospatzen da apirilaren 6an, planeta guztiko biztanleria jarduera fisikoa egitera gonbidatzeko, osasun eta ongizate maila optimoa lortzeko. Jarduera fisikoa da edozein gorputz-mugimendu, eta eguneroko bizimoduaren parte izan daiteke, bai lan-jardueretan, bai joan-etorrietan, bai etxeko lanetan, bai aisialdiko jardueretan, hala nola jokoetan eta kiroletan, eta gastu energetikoa eragiten duenean. Jarduera fisikoaren maila erraz igo daiteke, igogailuaren ordez eskailera gehiago erabili, autoa ahalik eta gutxiena erabili eta oinez edo bizikletaz ibili, edo, garraio publikoa erabiliz gero, aurretik geldialdi batzuk egin eta ibilbidea oinez amaitu.

Munduko egun honetan, hainbat herrialdetan kirol ekitaldiak antolatzen dira, gizarteak lortzen dituen onurez kontzientziatzeko, jarduera fisikoa eguneroko bizitzan sartzen badu, eta diziplinetako bat jarraitzera animatzeko.

Jarduera fisikoa guztiontzat: gomendioak

Dokumentuaren barruanOsasunaren Mundu Erakundea(OME) ‘Osasunerako jarduera fisikoari buruzko munduko gomendioak’. Jarduera fisikoaren maila egokia, intentsitatea eta populazio-talde bakoitzaren iraupena zehazten dira. Bilduma gisa, adituek hau iradokitzen dute:

  • Bost urteko haurrek, 17 urteko gazteek, gutxienez egunean ordubete egiten dute intentsitate ertainetik bizira intentsitate ertaineko jarduera fisikoak egiten (nahiz eta minutu gehiagotara, etekin handiagoak), batez ere aerobikoa. Komeni da, halaber, astean hirutan gutxienez jarduera indartsuak egitea sistema muskuloeskeletikoa indartzeko.
  • 18 urte eta 64 urte bitarteko pertsonek gomendatzen dute gutxienez astean behin jarduera fisiko aerobikoa (egunean 20 minuturen baliokidea) praktikatzea jarduera fisiko aerobikoan (eguneko 20 minuturen baliokidea), intentsitate neurrikokoa, 75 minutuko saioetan, edo biak konbinatzea. Onura handiagoa izateko, bi aldi horiek biderkatzea proposatzen dute. Eta muskulu- eta eskeleto-sistema indartzeko, muskulu-talde handiak astean bitan edo gehiagotan indartzeko ariketak egitea gomendatzen da.
  • 65 urtetik gorakoek jarduera fisikoren bat egin beharko lukete astean gutxienez hiru egunetan, gutxienez astean 150 minutu jarduera fisiko neurritsu aerobikoetan (20 minutu egunean), 75 minutu jarduera fisiko indartsu edo antzeko batean. Adin hauetan, onura handiak ekartzen ditu: narriadura kognitiboa nozitzeko arriskua gutxitzen du, buru-ongizatea ematen du eta gosea hobetzen du; gainera, adineko pertsona aktibo batek indar handiagoa, malgutasun handiagoa, koordinazio hobea eta oreka handiagoa ditu, eta horrek erortzeko arriskua murrizten laguntzen du.

Jarduera fisikorik eza: osasunerako arriskua

OMEk munduko heriotza-tasaren laugarren arrisku-faktorea (heriotza guztien% 6) fisikoki geldirik egoteari egozten dio. Bularreko eta koloneko minbizien% 21 eta% 25, mellitus diabeteen% 27 eta mundu osoko kardiopatia iskemikoko kargaren% 30 eragiten du.

Duela gutxi, American Journal of Clinical Nutrition aldizkarian argitaratutako azterlan batek dioenez, bizimodu sedentarioa egiteak obesitatea baino bi aldiz heriotza goiztiar (70 urte lehenago) eragiten ditu. Hala ere, egoera hori nola aldatu ere esaten zen: egunean 20 minutu arinago ibiltzean, heriotza goiztiar arriskua %16 eta %30 bitartean murriztuko litzateke. Eguneroko errutinaren aldaketa horrek gehiago laguntzen die ez-aktiboak izanik pisu normala mantentzen dutenei, baina gehiegizko pisua nozitzen dutenei ere probetxugarria da.

Elikadura, jarduera fisikoa eta osasuna

OMErentzat, dieta osasungarria eta jarduera fisiko nahikoa eta erregularra dira bizitza osoan osasuna sustatu eta babesteko osagai nagusiak. Eta, aldiz, dieta gutxi edo batere osasungarria ez bada ere, hipertentsioa, hipergluzemia, hiperlipidemia, gehiegizko pisua eta obesitatea dira faktore nagusiak, eta gaixotasun kronikoak (diabetesa, minbizia, bihotz-hodietako gaixotasunak…) garatzen dituzte.

2004ko maiatzean, erakunde horrek elikagaien erregimenari, jarduera fisikoari eta osasunari buruzko munduko estrategia onartu zuen, eta lau helburu ditu:

  • 1. Dietarekin lotutako gaixotasun kronikoen arrisku-faktoreak eta jarduerarik eza murriztea, osasun publikoko neurriak hartuta.
  • 2. Dietak eta jarduera fisikoak osasunean eta prebentzio-neurrien eraginkortasunean duten eraginari buruzko kontzientziazioa eta ezagutza areagotzea.
  • 3. Munduko, eskualdeko eta nazioko politikak eta ekintza-planak ezarri eta indartzea, dietak hobetzeko eta jarduera fisikoa areagotzeko, modu iraunkorrean, sektore guztien parte-hartzearekin.
  • 4. Datu zientifikoak berrikustea eta dietari eta jarduera fisikoari buruzko ikerketa sustatzea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak