Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kafearekiko mendekotasuna

Kafeinak osasunean duen zereginari buruzko azken ikerketek ondorio onuragarriagoak dituzte kaltegarriak baino.

img_cafe_portada

Milioika lagun gozatzen dute goizero kafea hartzera, eguna energiaz hasteko. Kafeinaren eragin kaltegarriei buruzko espekulazio asko egon dira; oro har, mito batzuk egiazkoak dira, baina beste asko, zorionez, ez dira horrelakoak.

Kafeina da Lurrean gehien kontsumitzen den substantzia psikoaktiboa. Mendebaldeko munduko helduen %90ek kontsumitzen dute, baina, nahiz eta ezaguna izan, sarritan gaitzetsi egin dute eta osasunerako ondorio kaltegarriak egozten dizkiote. Publizitate txarraren adibideetako bat 1911n izan zen, AEBetako gobernuak Coca Cola salatu zuenean edariaren kafeina osasunerako kaltegarria zela esanez. 1970ean, kanpaina batzuk saiatu ziren kontsumitzaileak konbentzitzen kafeinak bihotzeko gaixotasunak eta besikulako minbizia sor zitzakeela, eta 1980an, Food and Drug Administration, FDAk egindako azterlan batek frogatu zuen kafeinak arratoietan sortzetiko akatsak eragin zitzakeela, eta horregatik gomendatu zuen haurdun zeuden emakumeek te eta kafe gutxiago kontsumitzea. Hala ere, azterketa ez zen ondo diseinatu, eta 1983an errepikatu zenean ez ziren berretsi aurkikuntza horiek.

Kafeinaren prentsa txarra

Kafeinak hipertentsioa eragin zezakeela uste izan da, eta bihotzeko gaixotasunak zituztenentzat kaltegarria zela. Kafeinaren eraginekiko sentikorrak diren pertsonen arteria-tentsioa modu iragankorrean handitu dezake kafeinak, eta igoera txiki bat izan dezake, ordu batzuk baino gehiago irauten ez duena, batez ere ohiko kontsumitzaileak ez direnen kasuan. Baina ez du hipertentsio kronikorik eragiten. Ikerketek erakutsi dutenez, odol-presioaren edozein handitze neurrizkoa da, eta eskailerak igotzean gertatzen dena baino askoz txikiagoa. Hala ere, komeni da hipertentsioa dutenek neurrian kontsumitzea.

Framinghamek, osasun kardiobaskularrari buruz egindako azterketa epidemiologiko handienetako batek, kafe-kontsumoaren eta gaixotasun kardiobaskularren eraginaren arteko erlazioa aztertu zuen 2.648 gizonek eta 3.566 emakumek osatutako talde batean, eta ondorioztatu zuen kafe-kontsumoak ez duela ondorio kaltegarririk maila kardiobaskularrean. John Hopkins Unibertsitateko Medikuntza Fakultateak berriki egin duen azterketa batek (Archives of Internal Medicine aldizkarian argitaratua) frogatu duenez, kafea edateak zerikusia du arteria-presioa pixka bat handitzearekin, nahiz eta hipertentsioaren garapenean zeregin hutsala dirudien.

Ikerketen arabera, kafeina neurriz kontsumitzeak ez dio ondorio kaltegarririk eragiten emakume haurdunari

Beste eztabaida bat kafeinak ugalkortasunean eta haurdunaldian izan ditzakeen ondorio kaltegarriak dira. Zenbait ikerketak datu nahasiak eman dituzten arren, ikerketek adierazten dute kafeina neurriz kontsumitzeak ez duela ondorio kaltegarririk eragiten emakume haurdunaren osasunean, eta ugalkortasunak ere ez duela eraginik. Hala ere, haurdunaldian kontsumoa murriztea gomendatzen da. Berrikuntza gisa, orain dela gutxi hitz egin da kafeinak intsulina-maila igotzeko duen gaitasunari dagokionez duen zereginaz, eta, beraz, gantz-erreserba handitzeaz. Hala ere, bibliografiak ez du puntu hori babesten, eta esan du intsulina-mailak murriztu ditzakeela.

Kafeina ere onuragarria izan daiteke

Jan ondoren kafea hartzeak digestioa errazten du, kafeinak listuaren eta urin gastrikoen jarioa estimulatzen baitu. Baina bada hori baino gauza interesgarriago bat: badirudi kafe-kontsumoak nabarmen murrizten duela behazun-kalkuluak agertzea. Harvardeko Unibertsitatearen ikerketa baten arabera, egunean bi edo hiru kafe-kikara edaten dituzten helduek %40 gutxiago dute gaitz hori jasateko aukera. Badirudi kafeinak kolesterolaren kristalizazioa prebeni dezakeela, hori baita behazun-kalkuluen osagai nagusia.

Berriki egindako ikerketek frogatzen dute kafeina kontsumitzeak onurak ekar ditzakeela beste maila batzuetan ere. Dirudienez, kafea edaten dutenek probabilitate gutxiago dute Parkinson eta 2 motako Diabetea izateko. Era berean, aurretiko emaitzak ere badaude, kafeinak Alzheimer gaixotasunaren aurkako borrokan duen paperaz eta bere eginkizunaz hitz egiten dutenak, suizidio-arriskua minimizatuz, eragin antidepresiboengatik. Bestalde, azterlan batek frogatu du ondorio onuragarriak izan dituela kolon-ondesteetako minbiziaren prebentzioan; Coughlin-ek, azterlanaren egileak, dioenez, kafearen polifenolen edukiagatik izango da, seguruenik, ondorioa.

Kafeina diuretiko leuna da, baina, sarritan, neurriz kanpo eragin du. Berriki egindako ikerketen arabera, eragin txikia du, eta ondorioztatu dute ez dutela organismoaren hidratazio-egoera orokorra arriskuan jartzen. Kontsumitzen den kopuruaren arabera, kafeina nerbio-sistema zentralaren eta sistema kardiobaskularraren estimulatzaile arina izan daiteke. Kafeina ez da gorputzean metatzen denborarekin; izan ere, eskuarki, metabolizatu egiten da eta kontsumitu eta ordu batzuetara kanporatzen da. Beraz, kafeinaren eragin farmakologikoak laburrak dira eta ordu gutxiren buruan desagertzen dira. Pertsonek kafeinarekiko duten sentikortasuna asko aldatzen da, eta adinean aurrera egin ahala, aldatu ere egin daiteke.

Kontsumo erregularrarekin, kafeinaren ondorio askotarako tolerantzia garatzen da. Adibidez, ohiko kontsumitzaile batek zenbait kafe-katilu edan ditzake ordu gutxi batzuetan, eta ez du eraginik nabaritzen; aldiz, kafea aldizka edaten ez duen pertsona batek efektu estimulatzailea senti dezake lehen katiluaren ondoren. Pertsona batzuk ere urduri senti daitezke, gorputzak onartzen duena baino kafeina gehiago kontsumitzen badute. Kafeinaren kontsumoa bat-batean ezabatzen denean, sintoma hauek izan daitezke: buruko mina, nekea edo lozorroa. Oro har, efektu horiek aldi baterakoak izaten dira, egun gutxi batzuk besterik ez dute irauten, eta saihestu egin daitezke kafeina pixkanaka murrizten bada.

Pertsona bakoitzak bere tolerantzia-maila du, baina kafeina-kontsumo neurritsua 300 mg-koa dela jotzen da, hau da, 3 kikara kafe inguru. Oro har, indibiduoek beren kafeina-maila onargarriak lortzeko joera dute. Nahi ez diren ondorioak izaten dituztenak, hala nola insomnioa eta urduritasuna, kafeinaren kontsumoa murrizten saiatzen dira. Ondorioek bere horretan jarraitzen badute, osasun arloko profesional bati galdetu beharko zaio. Nahiz eta beti egon kafeinarekin loezinarekin lotuta, praktikan, lo-falta bezalako efektuak dituen pertsonak lo egin aurretik kafeinarik ez kontsumitzen ikasten du.

ESPAINIARREN %90EK KAFEINA KONTSUMITZEN DU

Horiek dira Kontsumitzaileen eta Erabiltzaileen Erakundeak (OCU) Europako kontsumitzaileen beste erakunde batzuekin eta zenbait unibertsitatetako ikerketa-taldeekin lankidetzan egindako azterketaren emaitzak. Asmoa izan da eskala handiko ikerketa bat bultzatzea kafeinari buruz eta horrek osasunean dituen ondorioei buruz, substantzia horren ohiko kontsumoak epe luzera dituen ondorioak ez baitira aski ezagunak. Azterlan independentea da, kafeina duten produktuen fabrikatzaileez gain, eta Europako Batzordearen laguntza izan du. Proiektu honen esparruan, inkesta bat egin zaie kontsumitzaileei kafeinaren kontsumoa (kantitatea eta forma) ezagutzeko eta horrek eragiten dizkien ondorioei buruz galdetzeko.

Espainian, inkestatutakoen %66k hartzen du kafea; Belgikan, Frantzian edo Italian, berriz, %80 inguruk. Espainia da parte-hartzaileen artean kafe-makina gutxien eta te gutxien kontsumitzen duena; espainiarrak, aldiz, kola-edarien zaleak gara (% 48), italiarrak (% 35) edo portugaldarrak (% 39) baino. Red Bull edo Dinamite motako edari energetikoen kontsumoa apala da, oro har, inkestatutakoen %4 eta %7 artean hartzen dute, baina kopuru hori gorantz joan daiteke, edari-mota hori kontsumitzen dutenak gazteak baitira.

Kopuruari dagokionez, kafe kontsumoa neurrizkotzat har daiteke: kafea edaten dutenen %20k ez du egunero hartzen, %26k katilu bakarra hartzen du egunean, eta %31k egunean 2 katilu kontsumitzen dituela dio. Azkenik, %26k hiru katilu edo gehiago hartzen ditu. Kontsumitzaileen %30ek adierazi du funtzionatzeko behar duela, eta horrek nolabaiteko mendekotasuna erakusten du. Inkestatutakoen %40k baino gehiagok uste du kafeak esnatuago eta energia gehiagorekin sentiarazten dituela. Ondorio horiek ere oso nabarmenak dira edari energetikoekin; izan ere, inkestatutakoen %46k diote esnatuago daudela eta %67k energia gehiago dutela.

Kafeak loaldia kentzeko fama duen arren, edari horren kontsumitzaileen %28k baino ez du lo egiteko zailtasunak hartzen dutenean, eta teak arazoak sortzen ditu kontsumitzaileen %32k. Azken datu horri kontrajarrita, tea maiz kontsumitzen dutenen %32k ere jaten dute, lasaiago sentitzen direlako. Kafeina kontsumitzeak nolabaiteko mendekotasuna sortzen du; inkestatutakoen arabera, kafea hartzeari uztean, amets eta energia gutxiagorekin sentitzen dira, baina inkestatuen %15ek diote ez direla hain erlaxatuta sentitzen.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak