Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kirola pandemia garaietan: bakarka edo taldean?

Kirola egitea beti da onuragarria, bakarka nahiz taldean. Baina kovi-19 krisiarekin, erabakia ez da soilik zein egin, baizik eta nola, noiz eta non egin.

deporte equipo Irudia: taoonex

Pandemiak baldintzatutako ikasturtea modu gutxi-asko presentzialean hasi da. Gorputz Hezkuntzako eskolak aldatu egin dira, kutsadurarik izan ez dadin. Eta eskola-kirolaren egutegira arte aldaketak izan ditu koronabirusa ez zabaltzeko. Gainera, Espainia osoko gimnasio gehienek dagoeneko ireki dituzte ateak, egoera berrira egokituta. Kirola aire zabalean segurtasunez egitea garai hauetan posible da. Baina, banakako edo taldeko kirolaren artean, zein aukeratu une honetan? Jarduera-mota bakoitzaren onurak kontatuko dizkizugu, eta nola egin modu seguruan.

Frogatuta dago. Hala garatzen ari diren haur edo gazteentzat nola helduentzat, ariketa fisiko oso bat egitea eta bizitza osasungarria bermatzea. Ez bakarrik metabolismoan, arnasketan eta bihotz-hodietan, baita gogoaren eta gizartearen ikuspuntutik ere, Espainiako Kirol Medikuntzako Elkartearen (SEMED-FEMEDE) kirol-gidaren arabera. Jarduera fisiko iraunkorrak ere eritasun larriak garatzeko arriskua murriztu dezake, hala nola diabetesa, bularreko minbizia eta kolonekoa. Aitzitik, sedentarismoa munduko heriotza-arrisku nagusien artean laugarrena da, Osasunaren Mundu Erakundearen arabera.

Psikologikoki, bai bakarkako kirolak bai taldekako kirolak eragin desberdina dute pertsonengan, Brenda Torresek, Mexikoko Unibertsitate Nazional Autonomoko psikologo eta fisioterapeutak, aitortzen duenez. “Ez da gauza bera bakardadean jardutea eta lagun egitea; izan ere, beste gizabanako batzuekin kontaktuan egotean, autokonfiantza-sentimenduak sortzen dira; kirola ere jolas-jarduera bihurtzen da”, esan du.

Hala ere, kovi-19 krisiarekin, erabakia ez da soilik zer kirol egin, baizik eta nola, noiz eta non egin. Jolaserako diziplina eta jarduera fisiko asko giza harremanen mende daude. Egoera horren aurrean, non hurbileko bizikidetzak birusaren hedapena errazten baitu, ikastetxe, gimnasio eta akademia partikularrak protokoloetan ari dira lanean distantzia soziala mantentzeko.

Kirol seguruenak pandemia garaian

banakako kirola
Irudia: ollivves

Banakako jarduerak dira, besteak beste, atletismoa (banakako lasterketa, jauziak eta jaurtiketak), erraketa kirolak (tenisa, padela eta badmintona, batez ere), gimnasia, igeriketa, sokatik jauzi egitea eta dantza. Hala ere, erronkarik handiena beti da distantzia pertsonalari eustea (gutxienez bi metro) eta jokoen arau guztiak egokitzea, ikasle eta gurasoei segurtasun-bermeak emateko. Halaxe azaltzen du Víctor Pérez Samaniego Valentziako Unibertsitateko katedradunak eta Jarduera Fisikoa, Hezkuntza eta Gizartea (AFES) ikerketa-taldeko kideak.

Ikerketa-talde horrek, hain zuzen, jarraibide batzuk diseinatu zituen, Gorputz Hezkuntzako irakasleak eta ikasleak pandemia garaietan ahalik eta hobekien lan egiten jarrai dezaten, hiru eta zortzi urte bitarteko haurren %40k obesitatea edo gehiegizko pisua duten herrialde batean, Espainiako Populazioaren Nutrizio Azterlanaren (ENPE) azken datuen arabera. Hori bai, ikastetxe bakoitzera egokitu beharko liratekeen aholku orokorrak dira, guztiek espazio eta errealitate desberdinak baitituzte, dio Pérez Samaniegok. Hona hemen gomendioak:

Kirolarientzat:

  • Norberak erabiltzeko kit bat eramatea: gorputz-hezkuntza, esku-xaboia eta/edo gel hidroalkoholikoa, aldatzeko arropa eta ur-botila.
  • Desinfektatu, saioa hasi aurretik eta amaitutakoan, eskuetan eta zapatiletan.
  • Aldageletarako sarbide mailakatua, norberaren garbiketarako eta gelako aireztapen naturalerako ohiturak sustatzea.

Instalazioen arduradunentzat:

  • Materiala desinfektatzea, biltegira ez itzultzea sanitariorik gabe, ikasleak (adinez nagusiak) garbiketan inplikatzea eta ondoz ondoko eskoletan ekipoa erabiltzea saihestea.
  • Pertsonen arteko distantzia: lanerako espazioa banatzea eta ordutegiak adostea, Gorputz Hezkuntzako ikasgeletan bat ez etortzeko.
  • Higiene eta babes neurriak gogorarazteko piktogramak eta kartelak erabiltzea.
  • Segurtasun emozionala: segurtasun giroa sendotzea eta alferrikako alarma sortzea saihestea.

Kontaktu fisiko handiagoko eta arrisku handiagoko kirolak

Talde-kirolak dira kutsatzeko arrisku handiena dutenak, hala nola futbola, saskibaloia, boleibola eta borroka-diziplinak (judoa –ohikoa ikastetxeetan– karatea, taekwondoa eta boxeoa). Jarduera hauetan arau zorrotzagoak daude, nahitaez aurkari bat behar den espezialitateak direlako. “Kirolariak ezin duenean PCR bat egin, funtsezkoa da saio osoan maskara erabiltzea, oso deserosoa bada ere”, dio Pérez Samaniegok. “Bestela, segurtasun-iragazkia arriskuan jartzen da, eta hori ezin da onartu, ez baita segurtasuna baino garrantzitsuagoa; hori izango litzateke desabantaila nagusia”, esan du.

banakako kirola
Irudia: markuzsm

Inpaktu handiko kiroletan (esfortzu eta erresistentzia handiagoa eskatzen dutenetan), baliteke maskararen nahitaezko erabilerak eragina izatea, ez osasunerako arazo bat direlako (oxigenazioa), Espainiako Kirol Medikuntzaren Elkartearen txosten batek erakutsi zuen bezala, baizik eta tapabokoen erabilera luzea deserosoa izan daitekeelako kirolariarentzat, Luis Alberto Fernández Reuzela Coruña Hezkuntzako irakaslearentzat. “Heldu batek badaki maskara erabili behar duela kirola egiteko, nahiz eta gogaikarria izan, baina nekez ulertuko du haurrak; gainera, maskara izerdiarekin bustitzen bada, eraginkortasuna galtzen du”, dio irakasle honek, boleiboleko entrenatzaile nazionala baita.

Nola egin seguruago? Irakasle honek ezarri dituen protokoloen artean, ikasle bakoitzaren arteko distantzia mugatzeko eta aire zabaleko jarduerak lehenesteko konoak erabiltzea nabarmentzen da. Irakasle honentzat garrantzitsua da taldeko kirolak ez baliogabetzea (lehiaketakoak ez badira behintzat), uste baitu harreman sozialak hobetu eta lagunak sortzen direla, baina betiere jokoaren arauak egoera berrira egokituz. Futbolean, adibidez, jokalaria ezin izango da bere aurkariarengana hurbildu, eta, beraz, oinarrizko kategoria askotan arriskuan dago. Araua —betetzeko zaila— hauxe izango da: baloia kentzeko, metro batzuetako distantziara pasea moztu behar da. “Baloiarekin harreman gutxiago izanez gero, kutsatzeko arriskua txikiagoa da teorian”, dio.

Beste gauza bat gertatzen da banakako kiroletan, hala nola erraketakoetan, eskuekin erabiltzeko tresna bat behar baitute. Badmintonaren kasuan, adibidez, Manuela Rial ikastetxean, erabilera bakoitzean erraketak desinfektatuko dituzte, eta haur bakoitzak nahitaez eskularruak erabiltzeko eskatuko zaie. Horrek ikasleen eta hezitzaileen artean kutsatzeko arriskua gutxitzen du.

Neurri horiek ere gurasoak lasaitzeko modu egokia dira, egunero beren seme-alaben osasunaz jabetzen baitira. Gainera, Fernández Reeondak uste du banakako kirolei garrantzia emanez gero, aukera ematen zaiela geletan gutxien egiten diren jarduera ludikoei, hala nola gorputz-adierazpenarekin, erritmoarekin eta koordinazioarekin lotutakoei. Horrelako ariketek haurren segurtasuna eta autoestimua sustatzen dituzte.

Eta gimnasioetan?

OMEk, 2020ko uztailean, ingurune itxietan kutsatzea bultzatzen dela onartu zuenetik, birusa duten partikulak errazago kontzentratzen baitira leku murriztuetan eta aireztapenik gabeetan, gimnasioek erronka handia dute: segurtasun-neurri handienak eta bezeroen artean urruntze soziala lortzea. Horregatik, Espainiako fitness-zentro gehienak antzeko araudia betetzen ari dira infekzio-fokuak saihesteko:

  • Edukiera murriztea.
  • Maskarak nahitaez erabiltzea.
  • Norberaren nahiz makinen material desinfektatzailerako sarbidea.
  • Aireztapen ona.

Hala ere, desabantailarik handienetako bat da ia ez dagoela arreta pertsonalizaturik. Lugo Fernándezek, Madrilgo hainbat gimnasiotako entrenatzaileak, dio bezeroek nahiago dutela makinak bakarrik erabili denbora laburrerako, besteekin ahalik eta kontaktu gutxien izan eta etxera itzultzea. “Horrek gorputzeko lesioak eragin ditzake, ez baitute behar bezala gainbegiratzen”, dio.

Dutxak, saunak eta spak oso gutxi erabiltzen dira, eta gimnasio batzuek zerbitzu horiek desgaitu dituzte. Hala ere, prezio ekonomikoak eta ordutegi malgutasuna dira gimnasioen aldeko puntuak. “Bertaratutakoen artean urruntze sozialeko neurriak errespetatzea da gakoa, makina bat hutsik dagoenean langileei jakinaraztea, berehala garbitzeko eta aholkularitza pertsonalizatua eskatzeko, segurtasun-espazioa errespetatuz”, esan du Fernándezek.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak