Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Koarentena: nola egin aurre haurrekin beste konfinamendu-hamabostaldi bati

Aurretik, gutxienez, 15 egun geratzen zaizkigu konfinatzeko. Ez dakizu nola kudeatu haurrak etxean daudenean? Jarraitu jarraibide hauei, ahalik eta hobekien aurre egiteko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2020ko apirilaren 01a
Nina jugando con su padre en casa durante la cuarentena Irudia: Gustavo Fring

15 egun baino gehiago daramagu gure etxeetan gordeta, eta, gutxienez, beste hainbeste geratzen zaizkigu aurretik. Seme-alabak dituzten familia gehienetan, ipuinen, filmen eta jokoen errepertorioa agortzen ari da. Asko falta da?, Asnok zioen bezala, Shreken lagun astoa, ohetik jaiki orduko egiten den galderetako bat da. Noiz arte egongo dira koronabirusak?, txikienek jartzen dute zalantzan. Haurrekin telelana egiten duzun arren, zure seme-alabei ere koarentena luzatzen ari zaie COVID-19 kutsatzea saihesteko. Baina psikologian adituak direnen zenbait jarraibide kontuan har ditzakegu egoera hori eramangarriagoa izan dadin datozen 15 egunetan, oraindik ere gure etxeetan pasatu behar ditugunak.

Osasun-krisi horren hasieran, txikienek derrigorrezko itxialdia hartu zuten COVID-19 geldiarazteko, hala nola oporrak, derrigorrezko “aste zuri” moduko bat, atsedenaldi bikaina, ikastetxearen errutina, ikasketak eta zereginak hausteko. Egunak igaro ahala, ordea, neke-sintomak izaten hasi dira.’ Zergatik ez gara ateratzen? Parkera jaitsiko gara? Noiz ikusiko ditut nire lagunak? Hainbeste dira planteatzen dituzten galderak, askotan airean eta erantzunik gabe geratzen direnak.

Baina oraindik beste hamabostaldi bat egin behar da, gutxienez, etxeko txikiekin konfinatzeko. María Jesús Álava Reyes psikologoak egoera honi ahalik eta hobekien aurre egiteko jarraibideak gomendatzen ditu.

Azaldu zure semeari zergatik den koarentena?

Azaldu zer gertatzen ari den, etxean denbora gehiago zergatik egon behar dugun uler dezaten. Birus hori zer den badakiten arren, ezkutatzea ezinbestekoa delako —bizitza arrunta bortizki hautsi duelako— eta haurrak berez bitxiak direlako, adituak dio “ezinbestekoa dela egoerari buruzko informazio egokia eta egokitua izatea, etxean zergatik gauden eta gure eguneroko bizitza normaltasunez zergatik utzi dugun uler dezaten”. Eta zenbait jarraibide zehazten ditu: “Lehenik eta behin, egoerari buruz zer dakiten galdetu behar zaie, eta, ondoren, informazio oker guztiak zuzendu eta sor dakizkiekeen zalantza guztiak argitu.”

Zuri laguntzeko, ‘Koronabirusa: nola azaltzen diot nire semeari’ artikuluan ematen genizkizun aholkuei jarrai diezaiekezu. Eta, gainera, Madrilgo Psikologiako Elkargo Ofizialak argitaratutako ‘Rosa contra el virus’ haurrentzako ipuina irakur dezakezu haiekin. Ipuinak koronabirusari buruzko informazioa erraz eta jarrera positiboarekin ematen die. Deskargatu hemen.

Erakutsi nola babestu koronabirusetatik

Erakutsi nola babestu behar diren SARS-CoV-2 sistematik, eta higiene-neurri egokiak hartu. “Beharrezkoa da familiako kide guztiok gomendatutako higiene-neurriak hartzea birusa zabal ez dadin —azaltzen du psikologoak—. Aprobetxatu egoera hori zure seme-alabengan oinarrizko higiene-ohiturak ezartzeko eta/edo finkatzeko, hala nola, eskuak garbitzea edo eskua eta sudurra estaltzea eztul edo doministiku egiten dugunean, eta horiek ere etorkizunerako egokiak izango dira”. EROSKI Consumer-en infografia hau baliagarria izan daiteke.

Etxeko lanak eta aisialdia antolatzen ditu

Saia zaitez haurrek lan- eta aisialdi-ohitura egituratuak izan ditzaten. Orain, inoiz baino gehiago, beste espetxeratze-aldi bat hasten denean, komeni da jakitea ikaste-uneak eta aisia-tarteak egon behar direla. María Jesús Álava Reyesek onartu duenez, “segurtasun handia ematen die haurrei errutina argiak izateak, eta, egoera horretan, bereziki, lagunduko diete hobeto aurre egiten gure bizitza normalari noiz ekingo diogun ez jakitearen ziurgabetasunari”.

Psikologoak, halaber, gurasoei aholkatzen die seme-alabek eskolako lanak egiteko denbora har dezatela, ohitura ez galtzeko eta adimena sustatzeko, baina ez da denbora falta behar ariketa fisikoa egiteko eta jolasteko. Gainera, pantailen denbora murriztu egin behar da, gehiegi ez erabiltzeko.

koarentenan dagoen familia

 

Dibertigarriago egiteko, kartoi mehe batean marrazkiak egin ditzakegu edo haien argazkiak jarri eguneroko jarduerak eginez, eta bisualki ordenatu, egunero zer egin behar duten jakin dezaten. Edo bestela, literatura-merkatuan material interesgarria dago horiek entretenitzeko, hala nola Errata Naturae eta ‘Basati txikiak’ ipuin- eta kontakizun-bilduma, bikain ilustratuak eta istorio harrigarriak.

Egin denbora familian jarduera gehiago egiteko

Aprobetxa ezazu ahal duzun denbora haurrekin familia gisa ezagutu eta elkartu ahal izateko jarduerak egiteko. Horrek familiako giroa sor dezake. Idatzi: “Egin jolas kooperatiboak familiako kideen arteko harremanak hobetzeko, aprobetxatu haurrekin hitz egiteko eta gehiago ezagutzeko, edo partekatu zure zaletasunak haiekin”.

Ikusi egoera hau beste erronka bat bezala

Eman iezaiezu erronka honi etorkizuneko beste edozein egoerari aurre egiteko indartsuagoak izaten ikasiko dute. Egoera hori “aitzakia ezin hobea da haurrei beren emozioak identifikatzen eta erregulatzen irakasteko, bai eta eguneroko arazoei irtenbideak bilatzen ikasteko ere —dio Araba Reyesek—. Adibidez, ‘eguneko gauza positiboak bilatzeko detektibe’ bihur daitezke, eta horrela koarentenan izan ditzaketen emozio negatiboen eragin txikiagoa sor dezakete”.

ninoentzako laguntza emozionalaren infografia

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak