Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kolesterola: betiko etsaia

Bizi-ohitura osasungarriak hartzeak, elikadura orekatua eta jarduera fisikoa izanez gero, kolesterolari lotutako gaixotasun kardiobaskularren eragina murriztuko luke.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2012ko azaroaren 02a
Img ejercicio colesterol listado Irudia: John Nyberg

Bihotzaren Nazioarteko Eguna dela eta, Espainiako Bihotzaren Federazioak (FEC) eta Espainiako Kardiologia Elkarteak (SEC) nabarmendu dute garrantzitsua dela bizi-ohituretan aldaketa txikiak egitea gaixotasun kardiobaskularrak izateko arriskua murrizteko. Izan ere, badirudi bihotzerako mezu aldagarriek ez dutela eragin handirik. Espainiako ia 8.000 haurri buruz egindako azterlan batek erakutsi duenez, ia erdiek gehiegizko pisua dute, jarduera fisikorik ezaren eta elikadura desegokiaren ondorioz, eta, gainera, kolesterol-maila kaltegarria areagotzen da, arrisku kardiobaskularreko faktore garrantzitsua baita. Artikulu honetan, kolesterolaren funtzioak, hiperkolesterolemiari lotutako arriskuak eta arrisku-faktore hori kontrolpean mantentzeko neurriak deskribatzen dira.

Kolesterol-ariketaren irud. art.
Irudia: John Nyberg

Bere izena osasunerako kaltegarria den zerbaitekin lotzen bada ere, kolesterola, berez, ezinbesteko lipidoa da funtzio asko betetzeko: hormonak sortzeko, behazuna eta D bitamina sortzen laguntzeko eta organismoaren zelula-egitura mantentzeko. Kolesterolaren zati bat elikaduratik dator eta bestea organismoak berak egiten du. Substantzia koipetsua denez (ez da odoleko uretan disolbatzen), garraiorako lipoproteina bat behar du.

Bi lipoproteina ezagunenak LDL kolesterola (txarra) eta HDL (onuragarria) dira. Lehenengoa kolesterola ehunetara eramateaz arduratzen da, eta, kolesterol-maila handia badu, arterien paretetan kolesterol-metaketak sortzen laguntzen du, odolaren igarotzea zailtzen du eta arteriosklerosia, iktusa eta bihotzeko infartua izateko arriskua areagotzen du. Hala ere, HDLak kolesterola kentzen du ehunetatik. Baina, zein dira bakoitzaren maila egokiak?

Kolesterol-maila egokiak

Adituen esanetan, dieta kardio-osasungarria eta ariketa fisikoa funtsezkoak dira kolesterola kontrolpean izateko.
Odol-analisien emaitzen interpretazioan ez dago normaltzat jotako balio batzuk, bakoitzaren eta arrisku kardiobaskularraren araberakoa baita, hau da, beste arrisku-faktore batzuk badauzka. Horregatik, ez zaie maila bera gomendatzen miokardioko infartua izan duen pertsona osasuntsu, kirolari eta ez erretzaileari. Hala ere, guztizko kolesterolaren zifrak normaltzat jotzen dira 200 mg/ml baino gutxiago, hiperkolesterolemia 200-240mg/dl bitartean eta altutzat 240 mg/dl baino handiagoa bada.

LDL frakzioa normala da 100 mg/dl-tik beherakoa denean (nahiz eta egoera batzuetan nahi den balioa askoz txikiagoa izan, pertsonaren aurrekari klinikoen arabera, eta arrisku kardiobaskularreko beste faktore batzuk ere badauden kontuan hartuta); normal-altua, 100 mg/dl-tik 160 mg/dl-ra; eta altua, 160 mg/dl-tik gora. HDL kolesterol-zidrek 35 mg/dl baino gehiago izan behar dute gizonezkoentzat, eta 40 mg/dl baino gehiago emakumezkoentzat.

Baina hori ez da guztia. Espainiako Kardiologia Elkartearen "Revista Española de Cardiología" aldizkarian argitaratu zen 2011ko azterketa zabal baten arabera, HDL kopurua nahi baino txikiagoa izateak sindrome metabolikoa eta, ondorioz, gaixotasun kardiobaskularra eta 2. motako mellitus diabetesa garatzeko aukerak handitzen ditu.

Kolesterol-maila altua duten haurrak

Espainiako Bihotzaren Fundazioak ohartarazi du gero eta ohikoagoa dela kolesterol-maila handiko haurrak eta nerabeak aurkitzea, batez ere bizimodu osasungaitzagatik, hala nola kaloria askoko elikadura desegokia, gantz saturatu, trans eta azukre ugariko elikagaien gehiegizko kontsumoa eta sedentarismoa. Espezialisten arabera, haurtzaroko kolesterol-balio normalek 170 mg/dl kolesteroletik eta 110 mg/dl LDL kolesteroletik beherakoak izan behar dute; normal-altutzat hartzen da 170 eta 199 mg/dl eta 110-129 mg/dl LDL artean; eta altutzat, berriz, 200 mg/dl kolesteroletik eta 130 mg/dl LDL baino altuagoa.

Oxforteko Unibertsitateak (Erresuma Batua) egin berri duen azterlan baten arabera, ‘British Medical Journal’ aldizkarian argitaratua, haur eta nerabe gizenek, gehiegizko kiloez gain, arrisku kardiobaskularreko beste faktore batzuk ere badituzte, hala nola hipertentsio arteriala, kolesterola eta gluzemia (odoleko azukre-maila) handiak eta ezkerreko bentrikuluaren masa nabarmen handitzen dutenak (bihotzaren pisu normala loditzea). Autoreek jakinarazten dute arrisku-faktore horiek desagertzen ez badira, adin txikiko obesoek %30 eta %40 arteko probabilitatea izango dutela iktus bat edo bihotzeko gaixotasun bat izateko.

Kolesterola arrastoan nola mantendu

Odoleko kolesterol-maila optimoari eusteko eta sistema kardiobaskularrean kolesterolaren ondorioak saihesteko giltzarriak sinpleak dira, baina, ikerketa askoren emaitzen arabera, praktikan jartzen zailak dira eta, are gehiago, epe luzera mantentzen zailak. Komunitate zientifikoaren arabera, dieta kardio-osasungarria (animalia-koipe gutxiko trans koipe gutxikoak, frijitzeko erabilitako olio merkeak, janari lasterra, esneki osoak, aperitibo gaziak, opil industrialak eta plater aurrekozinatuak eta kolesterol-maila apala, besteak beste, esneki osoetan, gurinean, arrautza-gorringoan eta haragi koipetsuetan sortzen direnak) eta ariketa fisikoa dira, kontrolpean izateko, oinarrizko bi faktore nagusiak.

Bi neurri erraz eta ekonomiko dira. Hala ere, datuen arabera, bi espainiarretik batek kolesterol-kopuru handia du (eta erdiek ez dakite), eta hori, gehiegizko pisuari (%62) eta hipertentsioari (gure herrialdeko helduen %33 hipertentsioa da, eta %20k bakarrik kontrolatzen du arteria-tentsioa) batuta, bihotzaren osasunerako bonba bat da. Badirudi, beraz, ez dela batere erraza bizi-ohitura osasungarriak hartzea gaixotasunak eta heriotza-tasa murrizteko.

Bestalde, HDL lipoproteina-maila, kolesterol ona, handitzeko, ez dago LDL lipoproteinak gutxitzeko bezain botika eraginkorrik. Horregatik, ezinbestekoa da, batez ere, bizimodua aldatzea eta, berriro ere, elikadura osasuntsu eta orekatuari jarraitzea eta tabakoa eta sedentarismoa saihestea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak