Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kolesterolaren abecea

Zifra, datu eta gomendioak, gure herrialdeko biztanleen erdiak eragiten duen osasun-arazoari aurre egiteko

img_a b c colestero hd

Espainiako populazioaren% 50ek kolesterol-maila handia du, eta horrek esan nahi du espainiarren erdiak arriskuan egon daitezkeela. Arrisku kardiobaskularreko faktore nagusietako bat saihesteko, funtsezkoa da maila horiek zaintzea eta marra-kolesterolemia mantentzea. Hurrengo artikuluan kolesterolaren abece-a azaltzen da: zer den, zein den “onaren” eta “txarren” arteko aldea eta nola mantendu maila egokian, ohitura osasungarrien bidez.

Img a b c colestero 01
Irudia: shaith79

Kolesterola substantzia koipetsu naturala da, ezinbestekoa gorputzarentzat, zelulen mintzetan parte hartzen duelako eta zenbait hormonaren osagai oinarrizkoa delako, D bitaminaren aitzindaria baita. Hala ere, gomendatutako muga gainditzen duenean (guztirako kolesterola 190 mg/dl baino handiagoa denean eta LDL 115 mg/dl baino altuagoa denean), arterietan metatu daiteke eta bihotzeko gaixotasunak garatzeko aukerak areagotu. Horregatik da garrantzitsua bere mailak zaintzea.

Kolesterol “ona” eta “txarra” arteko aldeak

Img salchi colesterol art
Irudia: Wikia eta

“Kolesterola” diogunean, LDLri buruz ari gara, kolesterol “txarra” izenez ezagutzen duguna, eta HDL kolesterol “ona” izenez ezagunagoa. Kontrolatu ahal izateko, lehenik eta behin, lehen urratsa da horietako bakoitzaren zein maila diren egokiak bereiztea eta jakitea.

“LDL kolesterola handitzen bada, arterietan uzten da eta eragozpenak sor ditzake”, azaltzen du Petra Sanz Mayordomo doktoreak, Juan Carlos Errege Ospitaleko kardiologoak (Móstoles) eta Hospital Infanta Elena ospitaleak (Valdemoro), biak ere Madrilgo Erkidegoan. Hori dela eta, LDL kolesterola ahalik eta baxuena izaten saiatu behar da (110 mg/dl baino txikiagoa, edo are baxuagoa arterien gaixotasuna duen pazientea bada). Kolesterol hDL kolesterola, berriz, kolesterol “txarra” ez da arterietan metatzen (arteriak, besteak beste). Beraz, Sanz Mayordomok azaltzen duenez, komenigarria da HDL kolesterola zenbat eta altuagoa izan (gizonetan 45 mg/dl baino handiagoa eta emakumeetan 55 mg/dl baino handiagoa).

Nola mantendu behar da kolesterola?

Balio idealak ezagutu ondoren, garrantzitsuena da ahalik eta gehien hurbiltzea haiengana, gure bihotz-hodietako osasuna arriskuan jar dezagun. Kolesterolaren zati handi bat gibelak sortzen du, baina bestea jaten ditugun elikagaien bidez lortzen da. Horregatik, dieta egokia egitea funtsezkoa da kolesterol altuak saihesteko.

Dieta osasungarria egitea eta ariketa fisikoa egitea funtsezkoa da kolesterola kontrolatzeko

Baina hiperkolesterolemiarako dieta espezifikoez gain, ariketa fisikoak kolesterol-maila murrizten lagun diezaguke. Espezialisten arabera, egokiena ariketa fisikoa eguneroko errutinan sartzea da, ariketa atsegina eginez eta egiten duen pertsonari atsegin diezaion. “Edozein ariketa fisiko ona da kolesterola jaisteko. Oso entrenatuta ez dauden pertsonentzat, onena, eta errazena, astean lau bider, gutxienez astean lau aldiz ibiltzea da”, aholkatzen du Petra Sanz doktoreak.

Hala ere, beti ez da nahikoa izango ariketa eta dieta osasungarria egitea. LDL kolesterolaren mailaren arabera, eta arrisku kardiobaskularreko beste faktorerik badago edo gaixotasun kardiobaskularrak badauzkazu, medikuak erabaki dezake tratamendu farmakologikoa hastea. “Paziente batek zenbat eta bihotz-hodietako arrisku handiagoa izan, orduan eta baxuagoak dira LDL kolesterol-mailak, eta, segur aski, tratamendu farmakologikoari ekiteko argibide gehiago. Gaixotasun kardiobaskularra duten pazienteetan, LDL kolesterola (70 mg/dl baino gutxiago) jaistea onuragarria dela uste da. Maila hain gogor horiek lortzeko, pazienteen ia %100ek kolesterola jaisteko botikak hartu behar izaten dituzte kolesterola jaisteko, LDL kolesterol maila apaletara iristen ez delako dieta eta ariketa baino ez”.

Kolesterola jaisteko gehien erabiltzen diren eta gehien aztertu diren botikak estatinak dira, kolesterola murrizteaz gain, bihotz-hodietako hilkortasuna gutxitzen dutela frogatu baitute. Beste farmako batzuk, berriz, estatinei kolesterola are gehiago jaisten laguntzeko erabiltzen dira, edo pazienteak tolesten ez dituen kasuetan.

Elikadura osasungarria izateko urrezko 12 arauak

1. Egunean bost otordu egiten ditu, eta saihestu egiten du ordu artean ziztatzea eta dieta bati jarraitzea.

2. Murriztu animalia-jatorriko koipea duten elikagaiak.

3. Otordu nagusietan, saiatu barazkiak eta barazkiak sartzen, eta egunean bizpahiru errazio fruta.

4. Egunero zereal integralak eta lekaleak astean bizpahiru aldiz jaten ditu.

5. Aukeratu gantz saturatu eta kolesterol gutxiago duten esnekiak, adibidez, erdigaingabetuak edo gaingabetuak.

6. Fruitu lehorrek gantz osasungarriak ematen dituzte; tonaloak egunero.

7. Aukeratu haragi zuriak, gantz saturatuagoak.

8. Arrain gehiago jaten du, urdina batez ere, omega 3ean aberatsa baita.

9. Gatz gehiegi hartzen baduzu, gehienez ere bost gramo gutxiago kontsumituko dituzu egunean, hipertentsio arteriala saihesteko (gogoan izan kopuru horretan sartzen dela elikagaiei eransten diegun gatza, baita horiek dauzkatena ere).

10. Erabili oliba-olio birjina jakiak prestatzeko eta ontzeko.

11. Jakiak prestatzeko orduan, hobe da platerak plantxan, labean edo egosita egitea.

12. Saiatu esterolekin hartzitutako esne hartzitzen, kolesterolaren zati handi bat xurgatzea eragozten baitute.

RSS. Sigue informado

Informaci�n sobre normativa alimentaria en Ainia Fundación española del corazón

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak