Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lau bizitza-estiloren konbinazio osasungarria

Osasunerako onak diren bizitzeko moduak praktikatzeak bizitza luzeagoa dakar

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2008ko urtarrilaren 16a
img_pasear

Erretzen ez dutenek, ariketa fisikoa egiten dutenek, alkohola neurriz edaten dutenek eta fruta eta barazki kopuru egokiak jaten dituztenek, batez beste, gomendatutako ohitura horietako bat ere erabiltzen ez dutenek baino 14 urte gehiago bizi dira. Halaber, adituek diotenez, bizimoduan aldaketa txikiak eginez gero, eragin handia izan dezake helduen osasunean.

Erresuma Batuan 20.000 laguni buruz egindako azterketa baten arabera, osasunerako onak diren lau bizitza-estiloren eragin konbinatua -ez erretzea, ariketa fisikoa egitea, alkohola neurriz edatea eta adierazitako kopuruetan fruta eta barazkiak jatea ere osasunarentzat ona da, bizitza luzatzen baitu. Azterlanean sartzeko kontuan hartu ziren parte-hartzaileek ez zuten, hasteko, ez minbizirik ez gaixotasun kardiobaskularrik.

Aldaketa ahaltsu txikiak

Parte-hartzaileen praktika osasungarriak adierazteari dagokionez, lehenengoa erraz definitu zen, erretzen zuten ala ez. Bigarrenaren aburuz, jarduera fisikorik eza da lan sedentarioa izatea eta aisialdiko ariketarik ez egitea. Neurrizko alkohol kontsumoa honela definitu zen: astean alkohol unitate bat edo hamalau (ardo kopa edo baliokidea) hartzea, eta fruta eta barazkien kontsumoa parte-hartzaileen C bitamina mailaren arabera neurtu zen.

Aisialdiko jarduera fisikoa eta alkohola neurriz kontsumitzeak iskemiaz hiltzeko arriskua gutxitzen du.

Ondorio nagusia hau izan zen: lanean hasi eta 11 urte igaro ondoren, baldintza osasuntsuetako bat ere betetzen ez duen pertsona batek hiltzeko arrisku bera duela baldintza guztiak betetzen dituen 14 urtetik gorako pertsona batek hiltzeko. Ondorio horrek ez zuen zerikusirik izan klase sozialarekin edo estatus ekonomikoarekin eta parte-hartzaileen gorputz-masaren indizearekin. Lau portaera mota horien eragin konbinatua kalkulatzen duen lehen azterketa horren emaitza beste ikerketa batzuek berretsi behar dute, Cambridgeko Unibertsitateko eta Erresuma Batuko Ikerketa Medikoko Kontseiluko autoreek, ‘Plos Medicine’ aldizkarian argitaratu baitute.

Hala ere, haren ondorioek iradokitzen dute bizi-estiloan aldaketa txiki batzuk eginez, eragin handia lor daitekeela helduen osasunean, bereziki herrialde garatuetan, haien populazioa azkar ari baita zahartzen.

Alkohol-kontsumoa

Aztertutako lau horien artean, nabarmentzekoa da alkoholaren kontsumo neurritsua. Hala ere, kontsumo hori beti neurritsua izatea ez da kaltegarria, onuragarria baizik, eta hori berretsi egin da berriki egin den beste azterlan batean, Danimarkan ia 12.000 laguni buruz. Kasu horretan, ondorio hau ateratzen da: jarduera fisikoak egin eta alkohola neurriz edaten duten pertsonek, gaixotasun kardiobaskularragatik hiltzeko arrisku txikiagoa dute, eta beste arrazoi batzuengatik, ez dute inola ere edaten.

Ikerketa ere, ‘European Heart Journal’ aldizkarian argitaratua, aitzindaria izan da; izan ere, aisialdiko jarduera fisikoak eta asteko alkohol-kontsumoak iskemia-arriskuaren gainean (bihotzerako odol-hornidura ez da nahikoa) edo beste edozein arrazoirengatik duten eragin konbinatua aztertzen duen lehena da.

Ostergaard Petersen ikerketaren zuzendariaren arabera, «edozein arrazoirengatik hiltzeko arrisku txikiagoa izan zen aktibo fisiko moderatuen artean; arrisku handiena, berriz, jarduera fisikorik egiten ez zutenentzat eta gehiegi edaten ez zutenentzat izan zen». Ez jarduera fisikoak berak bakarrik, ez alkohol-kontsumoak ezin dute erabat aldatu alkoholarekin eta jarduera fisikorik ezarekin lotutako abstentzio-arriskua. «Hala, garrantzitsuak dira bai jarduera fisiko neurritsua edo bizia, bai alkohol-kontsumo neurritsua, iskemiaren edo beste arrazoi batzuen ondoriozko heriotza-arriskua murriztu nahi bada», zehaztu du espezialistak.

INAKTIBOA BAINO HOBEA

Harrigarria izan arren, gizena egotea ez da 60 urte baino gehiago dituenean eta bere osasunaz arduratzen denean gertatzen zaion okerrena. 'JAMA' aldizkariak argitaratu duenez, gizenak dira ariketa fisikorik ez izateagatik bihotz-hodietako osasun ona ez dutenak baino gehiago. Osasun kardiobaskularraren eta gorputzeko gantzaren hainbat neurriren arteko erlazioa, hala nola gorputz-masaren indizea, gerriaren neurria eta gantzaren ehunekoa, aztertu zen 12 urtez, 60 urtetik gorako 2.600 helduz.

Ikertzaileek, Zuemei Suik koordinatuta, ikusi zuten garai hartan hil zirenak zaharragoak zirela, osasun kardiobaskularreko egoera okerragoa zutela eta biziraun zutenek baino arrisku kardiobaskularreko faktore gehiago zituztela. Hala ere, ez zuten alde nabarmenik aurkitu haien artean, argal edo lodi zeudenean. «Egoera kardiobaskular ona duten gizabanakoek, gizenak izan arren, edozein arrazoirengatik hiltzeko arrisku txikiagoa dute egoera kardiobaskular txarra eta pisu normala edo normala baino txikiagoa dutenek baino», azaldu du Hego Carolinako Unibertsitateko Zuemei Suik.

«Zaharren heriotzak murriztu egin daitezke, baita gizenak direnak ere, eta ohiko jarduera fisiko bat gomendatu, hala nola 30 minutuz edo gehiagoz egunero azkar ibiltzea, eta horrek osasun kardiobaskular onargarria sustatuko du. Gainera, jarduera fisikoak bizi-kalitate hobeaz gozatzeko aukera ematen die adinekoei», erantsi du adituak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak