Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lo-faltak gorputz-pisua handitzen du

Gosea eragiten duten hormonak ugaritzen dira, eta gantz eta azukre ugariko elikagaiak hartzen dituzte.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2011ko abenduaren 15a

Lo-faltak gosea eragiten duten hormona guztiak gehitzea dakar, eta gantz eta azukre ugariko elikagaiak hartzea eragiten du. Horrek gorputz-pisua handitzea dakar. Loaren iraupenean ordu bakar bateko aldea nahikoa da pisua mantentzen laguntzen duten mekanismoak abian jartzeko, Espainiako Endokrinologia eta Nutrizio Elkarteak (SEEN) eta Obesitatea Aztertzeko Espainiako Elkarteak (SEEDO) abenduaren 14an egin zen Pertsona Lodiaren Eguna zela eta azaldu zutenez.

Egunean zortzi orduz gutxienez lo egitea da pisu egokia lortzen eta mantentzen saiatzeko hartu beharreko jarreretako bat. Dirudienez, hori bi hormonaren -leptina eta ghrelina- ondorio da, apetituarekin zerikusia dutenak eta lo orduekin aldatzen direnak. “Leptina, gose-sentsazioa inhibitzen duena, eta ghrelina, jateko gogoa pizten duena”, zehaztu zuen Javier Salvador doktoreak. Zenbat eta lo-denbora gutxiago izan, orduan eta txikiagoa da leptina-kontzentrazioa, eta handitu ghrelina-kontzentrazioa, edo, berdina dena, zenbat eta gutxiago lo egin, orduan eta gehiago jan nahi dugu.

“Azken hamarkadan agerian geratu da korrelazio estua dagoela ordu gutxi lo egitearen eta lodia izateko arrisku handiagoaren artean. Hori dela eta, gure gizartean obesitatea ez garatzeko, eta pertsona lodiek pisua gal dezaten saiatzeko, eta bizimodu-aldaketa behartuekin batera (elikadura eta ariketa), gutxienez zazpi edo zortzi orduz lo egin behar da egunean”, gehitu zuen. Albert Lecube doktoreak, SEEN Obesitateari buruzko Lan Taldeko koordinatzaileak, ez zuen zazpi ordu baino gutxiago lo egitea gomendatu, eta esan zuen egiaztatu dela sei edo zortzi orduko lo-orduak zazpi edo zortzi ordura gehitzea, sei urteko epean, gorputz-masaren indizearen igoera txikiagoarekin eta gorputzeko gantzaren metaketa txikiagoarekin batera.

Lo-orduen eta haurren obesitatearen arteko harreman estua ere nabarmendu zuten. Haur gizenak normopesoa duten haurrak baino gutxiago lo egiten dutela egiaztatu da, Felipe Casanueva SEEDko lehendakariak adierazi duenez. “Espainian, haurrek egunean zortzi ordu baino gutxiago lo egiten dute, eta hori ez da nahikoa, eta, gainera, beste ohitura kaltegarri batzuk eragiten ditu, gorputz-pisuaren igoeran eragin negatiboa dutenak, hala nola gosaltzea”, ohartarazi zuen Casanuevak, haurren obesitateak dakarren arazo handia azpimarratu baitzuen, “izan ere, haur obesoen ehuneko handi batek arazo horri eusten dio helduak direnean”.

Gaur egun, Lecubek gehitu duenez, “uste da bost ordu edo gutxiago lo egiteak ia bikoiztu egiten duela heldu gizena izateko arriskua”. Izan ere, zenbait ikerketen arabera, bizitzako lehen 11 urteetan lo gehien egiten duten haurrek pertsona lodiak izateko arrisku txikiagoa dute helduaroan, sexua, telebistaren aurreko orduak, gurasoen egoera sozioekonomikoa edo egiten duten jarduera fisikoa edozein direla ere. Helduei dagokienez, gauza bera gertatzen dela esan zuten. Adineko pertsonetan, gorputz-masaren indizea eta gerri-perimetroa nabarmen handiagoak dira bost ordu baino gutxiago lo egiten dutenen artean. Zehazki, gutxiago lo egiteak zerikusia du gerriaren perimetroa 6,7 zentimetro handitzearekin gizonentzat eta 5,4 zentimetro emakumeentzat.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak