Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lo gaizki egiteak zure osasuna uste baino gehiago mehatxatzen du

Espainian, loaren nahaste kronikoek 4 milioi pertsonari eragiten diete, baina gehienek ez dute medikuari kontsultarik egiten eta ez dute tratamendu egokirik jasotzen.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2019ko maiatzaren 08a
dormi_tecnologia Irudia: Pexels

Gaizki lo egiteak nekeak, kontzentrazio-arazoek edo eguneroko jardueretan errendimendu baxuak baino askoz ondorio larriagoak ditu. Gaizki lo egiteak arazo neurologiko oso larriak eragin ditzake (iktusa, parkinsona edo alzheimerra, esaterako), baita zenbait gaixotasun neuromuskular eta gehiegizko pisua eta obesitatea ere. Emakumeen kasuan, gainera, menopausia goiztiarraren alde egin dezake. Artikulu honetan loaren nahasterik ohikoenak zein diren, zure osasunari nola eragiten dioten, medikuari noiz galdetu behar diozun eta zer neurri har ditzakezun azaltzen dizugu.

Img lo gaizki egitea kaltegarria da osasunerako

Lo egiteko zailtasunak ez dira gutxi batzuen arazoa. Espainian egindako zenbait ikerketaren arabera, pertsonen herenak loa hartzeko arazoak ditu, eta biztanleen %10ek, gutxienez, atsedenarekin lotutako asaldura kronikoren bat du.

Ohikoenak insomnioa, hanka urdurien sindromea (bulkada kontrolaezina, batez ere atsedenean dagoenean) eta apnea-hipopneen sindromea dira. Azken horrek zurrungak eta etenak eragiten ditu arnasketan, eta, egunez, gehiegizko logura eta lo egiten du.

Ohiko beste arazo batzuk hauek dira: erronkopatia (helduen % 20ri eragiten die, batez ere gizonei), parasomniak edo amesgaiztoak (bereziki haurrek jasaten dituzte) eta erritmo zirkadianoen aldaketa, gure erloju biologikoan "matxura" bat, loaren eta esnaldiaren une naturalak txandakatzen dituena. Baldintza normaletan, “erloju biologikoa eguna bukatzean aktibatzen da eta argi-seinalea gutxitzen da; beraz, ordu batzuk geroago nabaritzen dugu logura-sentsazioa”, azaldu dute Loaren Ikerketen Institutuak (IIS). Hala ere, argi artifizialaren eraginpean egoteak eta gauez argi-pantailen eraginpean egoteak “lagundu dezake loa erregulatzen duten garun-zentroak ordu batzuk geroago aktibatzen”. Horregatik komeni da telebista, ordenagailu, mugikor edo tabletak itzaltzea lotara joan baino ordubete lehenago, gutxienez.

Osasunerako ondorio anitzak

“Loak zeregin garrantzitsua du gure metabolismoan, gure sistema immunologikoan, gogo-aldartean, oroimenean edo ikaskuntzan”, dio Carles Gaig Ventura doktoreak, Espainiako Neurologia Elkarteko (SEN) Esnaldiaren eta Loaren Gorabeherak Aztertzeko Taldearen koordinatzaileak. Ondorioz, “behar bezala lo ez egiteak konplikazio endokrinoak, metabolikoak, psikologikoak, immunologikoak eta psikomotoreak sortzea ekar dezake”, dio. Eta ez hori bakarrik. Espezialistak nabarmendu duenez, “gero eta gehiago jotzen da loa txarra dela arazo neurologiko batzuetarako eragilea edo arriskua, hala nola iktusa, parkinsona, alzheimerra edo zenbait gaixotasun neuromuskular”.

Egoera horren larritasuna handitu egiten da kontuan hartzen badugu gaur egun loaren nahaste kronikoek lau milioi pertsonari eragiten dietela gure herrialdean. “Hala ere, lo-patroietako aldaketa edo aldaketa horietako asko ezerezteko joera dago, eta normaltzat edo jasaten duten adinari dagozkion aldaketatzat hartzen dira; esperientziak erakusten digunez, gehienak diagnostiko zuzen baten bidez trata daitekeen kausa jakin bati dagozkio”, dio Gaig Venturak. Diagnostiko eta tratamendu horrek, gehienetan, distira egiten du, ez dagoelako. Eta azalpena Neurologia Elkarteak berak ematen du: lo-arazoak dituzten pertsonen bi herenek baino gehiagok ez dute laguntza profesionalik nahi eta, gutxienez, %5 egunero automedikatzen da.

Laguntza medikoa noiz eskatu

Insomnio sofa hd bereizmena

Irudia: Pixabay

Bi gau txar, astebetez begia jo gabe, hilabete batez lo geldiezina… Atsedenarekin zerbait gaizki dabilela adierazten duen seinalerik baldin badago, zenbat denbora igaro behar du medikuarekin kontsultatu aurretik? Carles Gaig doktoreak honela azaltzen du: “Atseden-beharrak bizitza osoan aldatzen diren arren, loaren kalitate eskasa ez da inoiz prozesu normaltzat hartu behar, azpian dauden arrazoiak beste osasun-arazo batzuetarako arrisku-faktore izan baitaitezke. Eta lo-ohitura txarrik ez badugu, pertsona bakoitzak behar duen “lo-kuota” bete beharko luke, konponduta sentitzeko”.

Espezialistaren iritziz, lotan egondako denbora pixkanaka edo luzaroan gutxitzen bada, gaueko esnaldien kopurua eta iraupena handitzen bada, gure loak sakona izateari uzten badio edo egunez logura eta nekea sentitzen baditugu, “profesional bat bisitatzeko unea da, tratamendu bat izan dezakeen loaren nahasmendua izango baitugu ziurrenik”.

Hala ere, pertsona gehienak ez dira kontsultara joaten eta ez dute tratamendu egokirik jasotzen. Biztanle talde batek, berriz, egunero automedikatzen du bere burua, “nahiz eta modu arruntean eta kontrol medikorik gabe hartutako botika hipnotikoek albo-ondorio asko izan ditzaketen, batzuk benetan larriak”, ohartarazi du sen-ek. Izan ere, automedikazioa arazo gehigarri oso larria da; baita lotarako hartzen dena kaltegabea dirudienean ere, farmazietan saltzen delako.

Hori da melatonina duten gehigarrien kasua (loaren eta esnaldiaren erritmo zirkadianoa erregulatzen duen hormona). Kontraindikazio gutxi dituen arren, dosi altuetan arazoak eragin ditzake. 10 mg-tik gorako kopuruetan, “melatoninak zenbait sendagairekin elkarreraginean jardun dezake, hala nola antikoagulatzaileekin, antikonbolsiboekin, diabeteserako botikekin edo immunosupresoreekin; beraz, tratamendua hasi aurretik, sendagile bat kontsultatu behar da”, ohartarazi du Jan Tesarik doktoreak, Granadako Unibertsitateak eta Mengen Klinikak duela gutxi egindako ikerketa baten arabera, hormona horrek. “Ez da inoiz sendagairik hartu behar lo egiteko, aurretik espezialista bati kontsultatu gabe”, dio Gaig doktoreak.

Nola erraztu kalitatezko loa

Lotze-bereizmena udan / HD
Irudia: gpointstudio

Medikazioaz eta bestelako tratamendu medikoez gain, badira etxean arriskurik gabe ezar ditzakegun zenbait estrategia. Erlaxatzea kostatzen bazaizu edo lo arina baduzu, hartu kontuan aholku hauek hobeto lo egiteko:

  • Janaria eta edaria zaindu. Saihestu afari oparoak, jateko zailak diren elikagaiekin. Saihestu, halaber, edari bizigarriak, hala nola kafea, alkohola, freskagarriak edo edari energetikoak.
  • Egin ariketa fisikoa, partekatu. Eguneroko jarduera fisikoa osasunarentzat ez ezik, atsedena ere sustatzen du.
  • Logela prestatuko du. Ingurunea funtsezkoa da; tenperatura zaindu, ohea prestatu, gela argi txikiz argiztatu…
  • Eman arnasa garunari. Itzali telebista, tableta eta mugikorra lotara joan baino ordubete lehenago gutxienez.
  • Errutinaren aldeko apustua. Atsedenaren aurreko eredu bati jarraitzea balio segurua da. Afaldu gauero ordu berean, joan ordu berean… Denborarekin, pausuak errepikatzeak zure gorputzak lotarako unea iristearekin lotzen ditu. Hain zuzen, SENek gogorarazi du loaren higiene egokia lortzeko beharrezkoa dela bizimodu erregularra izatea, loaren eta janarien ordutegiak egonkor mantenduz, eta argi-zikloak aprobetxatzea gure ordutegiak doitzeko.

Etiketak:

amets

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak