Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Loak aldaketa handiak izaten ditu adinean aurrera egin ahala

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2002ko martxoaren 26a
img_insomniop

Insomnio
Agure askok zailtasunak dituzte lo hartzeko. Azterketa askok erakutsi dutenez, adin handiko pazienteak kexu dira, eta horrek zaildu egiten du atsedena. Hauek dira ohikoenak: ohean denbora asko pasatzea lorik egin gabe, lo egiteko denbora osoa murriztea, esnatzeko erraztasun handiagoa, gauez maiz esnatzea, gauez maiz esnatzea, lo egiteko eta esnatzeko ordua aurreratzea eta ordutegi-aldaketekiko intolerantzia, besteak beste.

Arazo horiek direla eta, pertsona asko nekatuta esnatu eta egunez nekatu egiten dira, eta ondoeza eta utzikeria sentitzen dute. Askotan ohikoa izaten da, egunez, behin eta berriz eta deseroso gertatzea. Zaharrek erakusten duten beste kexa bat da loak ez diela atseden hartzeko balio.

Lo zatikatua

Loak aldaketa handiak izaten ditu adinarekin, baina horiek ez dira beti zahartzearen prozesu normalaren ondorio. Esmeraldo Cano geriatra nagusiak helduaroan bezala lo egiten duela dio; beste batzuentzat, berriz, loaren asaldurek diagnostikatzeko moduko arazoak izan ditzakete, baita lo egiteko arazoak sor ditzaketen alterazio mediko-psikiatrikoak ere.

Adinekoen loaren ezaugarri nagusia zatiketa eta banaketa ezberdina da, eguneko hogeita lau orduetan.

Canok azaldu du ohean denbora gehiago pasatzeko beharra autodefentsako mekanismo bati egikarituko zaiola ziurrenik: “Zaharra ohean ezkutatzen da, kanpoko mundutik isolatzen den tokian, eta harekin egokitzeko zailtasunak ditu eta gero eta gutxiago parte hartzen du. Hala ere, ohean denbora gehiago egoteak ez du loa areagotzen, ordu asko esnatzen ditu, edo lotsa ematen du, sarritan iraganeko oroitzapenak gogorarazten ditu, eta ez da agertzen gaur egungo kezketan.

Bestalde, Canok loa mantentzeko mekanismoak ahultzen dituelako gerta daitezke lo aldaketak; izan ere, zaharrak zailtasun handiagoa du lo egoten zenbait orduz lo egiteko, lo egiteko baino.

Eragina duten faktoreak

Espezialistaren esanetan, adineko pertsona guztiek ez dute loaren asaldurarik, eta, adinaz gain, hainbat faktorek eragiten dute: sexua, egoera soziala, ingurumen-faktoreak, sendagaiak eta alkohola erabiltzea eta gehiegi erabiltzea, gaixotasunak eta faktore psikologikoak. Beldurrezko eta pentsamendu desatsegineko sentimenduak gauez agertzen dira, isolamenduak larriagotu egiten baititu. Egoera horrek eragiten duen antsietatea asaldagarria da adineko pazienteengan.

Insomnioaren arrazoiak hainbat faktoreren ondorio badira ere, eguneroko errutina batzuk loa hobetzeko gai dira. Beti ordu berean oheratzea eta jaikitzea, eta lo egiteko ordua dela sinistuta egitea da kontuan hartu beharreko lehen gomendioa, adineko pertsonen kasuan, haien erritmo biologikoa gazteena baino askoz zurrunagoa baita. Esmeraldo Cano doktoreak ohera lo egiteko bakarrik joatea gomendatzen du, ez telebista ikusteko eta dokumentuak berrikusteko, nahiz eta onargarria iruditzen zaion pixka bat irakurtzea edo musika entzutea, betiere horrek lo hartzen laguntzen badio.

Atseden hartzeko baldintza egokiak lortzeko, ahalik eta erosotasun handiena lortu behar da, bai ohean bertan, bai izaretan eta lotarako erabiltzen diren izarretan. Gelak ilunpean egon behar du, eta zaratatik ahalik eta bakartuen. Tenperatura optimoa 18 gradu ingurukoa da, eta horrek loa hobetzen laguntzen du. Bestalde, gose-sentsazioak lo-alterazioak ere sor ditzake, eta, beraz, medikuak gomendatzen du ohera joan aurretik, baso bat esne gaileta hartzea. Jakina, tabakoa, alkohola eta edari kitzikagarriak saihestu behar dira, adibidez, tea, kafea edo isatseko edariak arratsaldean, eta ariketa fisikoa oheratu baino lehentxeago.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak