Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Lunbalgia, oso gaitz arrunta

Espainiako biztanleen %80k mina izango du gerrialdean bizitzan zehar.

Img lumbalgia frecuente hd Irudia: Rangizzz

Lunbalgia erreuma-gaitz bat da, eta bizkarreko mina eragiten du azken saihetsen eta ipurmasailen artean, orno-diskoaren endekapenarekin, ornoen artrosiarekin, osteoporosia edo eskoliosia dela eta. Sarritan, egoera horiek epe luzean gertatzen dira, bizkarraren behealdeak tratu txarra jasan duelako denbora luzean. Adituek diote tratamendua, neurri handi batean, hezkuntzan oinarritzen dela, bai konpontzeko, bai berriz ager ez dadin. Artikulu honek sedentarismoak eta lunbalgiaren garapenean jarrera txarrak duten garrantzia azaltzen du, eta tratamendu-gidek zer gomendatzen duten – eta zer ez -.


Espainiako Erreumatologia Elkarteak (SER) babestutako OBISER azterlanak argi eta garbi utzi zuen, duela urte batzuk, Espainiako biztanleen artean lunbalgiaren eragina %15ekoa zela, eta %80 inguruk bizitzako uneren batean izango duela. Hala, belauneko artrosiaren ondoren, muga fisikoak baino bizi-kalitate okerragoa eragiten duten gaixotasun erreumatikoen artean, lunbalgia bigarrena da. Jatorria edozein dela ere, denborarekin sendatzen den hantura bat dago beti. Baina prozesu motela denez, oso erraza da bizkarra berriro lesionatzea. Horregatik, tratamendu egokia eman behar zaio, noizbehinkako eta behin eta berriz agertzen ez dena, kronikoa eta, are, ezgaitasuna ere ekartzen diona. Gainera, biztanleria aktiboaren zati handi bati eragiten dionez, herrialde garatuetako lan-absentismoaren bigarren kausa ohikoena da.

Lunbalgia sedentarismoarekin eta jarrera txarrarekin

Lunbalgia garatzeko arrisku-faktore nagusietako bat lan sedentarioa egitea da, jarrera txarrak hartzen laguntzen duena eta bizkarreko edo gerriko mina eragin dezakeena. Faktore horri gehitu behar zaio pertsona askok denbora asko ematen dutela ordenagailu edo telebista baten aurrean. Eta, pixkanaka, jarrera txarra ohitura bihurtzen da eta gaixotasuna izateko arriskua areagotzen du. Halaber, mina gehienak etzatean edo atseden hartzean kontrolatzen direnez, pertsona askok arazoa pasatzen uzten dute.

Indarberritzea azkartzeko, ohean atseden hartzea saihestu behar da, eta minak ahalbidetzen duen jarduera fisiko maximoa mantendu.
Lunbalgiak gehiago eragiten die emakumeei, eta horri osteoporosiaren izaera ezaguna eransten zaio. 55 urte betetakoan, jarrera-akatsek eta prozesu menopausikoak -organismoak kaltzioa xurgatzeko duen gaitasuna murrizten da- arazo gehiago eragin ditzakete epe luzean, deskribatuta baitago jarrera desegokiekin luzaroan egoteak hezur-mikrofakturak eragin ditzakeela.

Espainiako Erreumatologia Elkarteak ere etxeko lanak nabarmentzen ditu gerriko minaren eragile gisa. Hala, bada, elkarteak belaunak bota edo tolestera gonbidatzen du, oheko arropa doitzeko, sorbaldaren gainetik dauden objektuak garbitzeko altuera egokian igotzeko eta karga bi besoen artean banatzeko, erosketatik itzuli ondoren. Komeni da hanka bat tenima txiki batean atseden hartzea, lisatzean, eta burko oso altuak saihestea edo haiek gabe lo egitea. Hobe da alde batetik edo ahoz gora lo egitea.

Lunbalgia tratatzeko gida ofiziala

Ikerketa askok lunbalgiarako terapia egokiena definitzen saiatzen dira, nahiz eta tratamendurik onena kaltetuaren beharretara egokitzen den. Gaur egun, Espainian gida ofizial bat baino ez dago, eta hark proposatzen du modu eraginkorrean aztertzea sentsazio gogaikarri hori, eta horrekin zerikusia duten Espainiako gizarte nagusiek onartzen dute. Europako COST B13 programaren bertsio espainiarra da. Lunbalgia akuturako (4 aste baino gutxiago irauten badu), forma kronikorako (12 aste baino gehiago irauten badu) eta prebentziorako jarraibideak ditu.

Indarberritzea azkartzeko eta etorkizunean gaitz hori berriro gertatzeko arriskua murrizteko, gidariek aholkatzen dute ohean ez gelditzea eta minak ahalbidetzen duen jarduera fisikoaren maila maximoa mantentzea. Krisian dagoela ariketa fisikoa egitea iradokitzen ez bada ere, bai sei aste baino gehiago luzatzen denean. SER enpresak berariazko kirolak eman nahi ditu, baina COST B13 gidan ez dute jarduera fisiko jakin bat hautatu.

Terapia farmakologikoari dagokionez, sendagairik eraginkorrenak analgesikoak, antiinflamatorioak edo muskulu-erlaxatzaileak dira, hiru hilabetez. Hortik aurrera, luzatzen bada, neurorisloterapia (mina eragiten duten nerbioekin lotutako nerbio-zuntzak estimulatzen dituzten grapa kirurgikoak) edo “bizkarraren eskola” batera jo daiteke, hau da, pazienteari problema modu aktiboan erabiltzen irakasten dioten zentroak.

Ondoeza hiru hilabetetik gorakoa bada, edo pronostiko txarreko seinalerik badago (egoera gainditzeko aukerarik ematen ez duen gurpil zoro bat), tratamendu psikologikoa ere egokia izan daiteke, edo hernia diskala izanez gero, ebakuntza kirurgikoa egiteko aukera.

Lunbalgia prebenitzeko gomendioak

Lunbalgia prebenitzen laguntzeko, SER erakundeak gomendatzen du jarduera hauek egitea: egunero gutxienez ordubetez ibiltzea eremu lauan, jarrera-higiene egokia izatea eta ariketa fisikoa egitea, batez ere igeriketa (hobe bizkar-estiloa) eta eskuleku goratua duen bizikleta estatikoa. Ariketa egiteko egunean hamar minutu aski izan beharko lirateke bizkarreko minari aurrea hartzeko eta giharrak indartzeko, baldin eta krisi betean egiten ez bada. Lana eserita egiten bada, garrantzitsua da aulkia mahaigainaren parean erosoa eta zuzena izatea, bi ordutik behin jaikitzea, mugimenduak egitea eta gelatik pixka bat ibiltzea.

Bestalde, zenbait metodo ez dira egokiak tratamendu-gidetatik: elektroterapia; zenbait prozedura fisiko, hala nola trakzioa, kortsea eta gerrialdeak, orno-manipulazioak, akupuntura edo ohean atseden hartzea; infiltrazio esklerosatzaileak, toxina botulinikoa eta ozonoterapia; eta lunbalgia ez-espezifikoarentzako kirurgia.

Europako gidaren arabera, ez dago oinarri zientifikorik zolak, txantiloiak edo aulkiak eta koltxoiak prebentzio-helburuekin erabiltzeko; hala ere, egia da sintoma iraunkorrek indar ertaineko koltxoi bat dutela, eta ez oso sendoa. Ez dago, oraingoz, kiropraktika bermatzen duen ebidentzia zientifikorik. Bestalde, ariketa fisiko erregularra da prebentzio eragin handiena duen jarduera.

Lunbalgia geneetan

Salt Lake Cityko Unibertsitatearen azterketa (AEB) bizkarraren behealdeko min iraunkorrak faktore genetikoa izan dezakeela bermatzen du. Herentziazko faktorea ezarri da, hurbileko ahaideren bat (aita, anaia edo semea, adibidez) eta bizkarreko mina duten pertsonak sintoma hori garatzeko lau aldiz joera handiagoa dutelako, nahiz eta azken garapena zehaztu ez.

Ez da arlo honetako ebidentziak deszifratzen dituen lehen ikerketa. 2005ean, bikiekin Londresko (Erresuma Batua) Saint Thomas ospitalean egindako lan batek erakutsi zuen gaitz horren faktore garrantzitsuena geneetan dagoela, nahiz eta ez den jakin zein diren tartean daudenak. Hala, lesioetatik eta bizkarreko minetik babesteko gomendioak arretaz jarraitzeko eskatzen diete espezialistek aurrekariak dituzten pertsonei.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak