Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Luzaketen onurak, zalantzarik gabe

Azterketa baten arabera, ariketa fisikoa egin aurretik luzatzeak ez du esan nahi organismorako eta jarduera fisikoa egin aurretik errutina egokia izatea bezain garrantzitsua ez denik.

Img estiramientos Irudia: Tony Alter

Minutu batzuk besterik ez dute behar. Goizean korrika egin, entrenamendu bat hasi edo gimnasioan ariketa fisikoa egin aurretik, pertsona asko ohituta daude organismoa jarduerarako prestatzeko eta lesioei aurrea hartzeko luzatze-erritu batera. Tradizio horren atzean dagoen teoriaren arabera, mugimendu horiek muskulu-zuntzak luzatzen dituzte, eta gorputzak hobeto xurgatzen du estres-egoera, jasan eta indar handiagoa sortzen baitu. Azterketa berri batek dio, ordea, korrika egin aurretik luzatzeak ez duela kaltearen arriskua murrizten errutina egokirik ez bada. Lanaren ondorioek nabarmentzen dute obesitatea dela lesioak izateko arrisku-faktore nagusietako bat.

Errutina baten garrantzia


Luzaketek ez dituzte nahitaez lesioak prebenitzen. Gutxienez, hauek dira Washingtongo Unibertsitateko eta AEBetako Track and Field Association (USATF) Unibertsitateko ikertzaileek berriki egindako lan baten ondorioak. Lan hori American Academy of Orthopaedic Itureons erakundearen azken biltzarrean aurkeztu da. Luzaketen eta lesio-arriskuaren arteko erlazioa aztertzen duen lehen azterketa da. Ikertzaileek, guztira, 13 urtetik gorako 2.700 pertsona aztertu dituzte, bi taldetan banatuta: bata, astean ia 17 kilometro egin aurretik luzatze-minutu batzuk egin zituena, hiru hilabetez, eta, bestea, egin ez zituena.

Lehen taldeko kideek muskulu koadrizepsak, iskiotibialak eta muskulu bikiak luzatu zituzten. Emaitzetan ez zen alde nabarmenik agertu lesioen aldean:% 16koa izan zen eragina bi taldeetan.

Hala ere, ikertzaileek gauza harrigarri bat hauteman zuten: garrantzitsua da errutina bati jarraitzea, edozein aldaketak arazoak sor baititzake, bai luzatze-programa egunero hastea, bai uztea. Zenbakitan, tenkatzeko ohitura hartu zutenek %22 handitu zituzten kalteak jasateko aukerak. Alderantziz egin zutenek, hau da, praktika hori utzi zutenek, gehiago sufritu zuten probabilitate hori bera %40 handitu zelako. Beraz, luzatze-erregimena berehala aldatzea erregimena bera baino erabakigarriagoa izan daiteke.

Aholkularitza egokirik gabe eta kilo batzuk gehiago izanda, orkatilak, izterrak, oinak eta belaunak dira lesioak izateko arrisku handiena duten eremuak.

Errutinari ez jarraitzeaz gain, gorputz-masaren indize altua (GMI) duten, duela gutxi arazoren bat izan duten edo lesio kronikoren bat izan duten pertsonei lesioak izateko aukera handiagoa hauteman zen. Lasterkari zaharrenek eta astean kilometro gehiago egin zituztenek ere min hartzeko arrisku handiagoa izan zuten. Ohikoenak oinak, orkatilak eta belaunak izan ziren, genero desberdintasunik gabe.

Luzaketek pertsona guztiei onura “segurua” ekarriko dietela bermatzeari utzi diote ikertzaileek. Horregatik, bakoitzak bere organismorako egokiena iruditzen zaion ariketa-errutinari jarraitzea eta ongizate handiagoa eragitea gomendatzen dute.

Luzaketak baino zerbait gehiago

Kirol-lesioek hiru arrazoi nagusi izan ditzakete: prestatu gabeko ariketa gogorregiak, teknika txarra jarduera egitean edo berotze-ariketarik ez egitea. Kaltea akutua izan daiteke, hau da, bat-batean gerta daiteke ariketa fisikoa egitean (min handia, hantura eta artikulazioa mugitzeko zailtasuna), edo kronikoa, ondoezak hiru hilabete baino gehiago irauten duenean. Oro har, denbora luzez kirola egin ondoren gertatzen da.

Ohiko luzaketez gain, kirol-medikuntzako adituek lesio horiei aurrea hartzen lagun dezaketen beste jarraibide batzuk ere ematen dituzte. Hasteko, oinetako egokiak erabili behar dira, euskarri egokiarekin, eta jardueran esku hartuko duten muskulu nagusiak behar bezala berotu behar dira. Aurretik kalteren bat izan badu, ez presaka ibiltzea eta espezialista batek agindutako errehabilitazio programa osoa egitea gomendatzen da.

Noizean behin jarduera fisikoa aldatzeko gonbita egiten da, beste artikulazio batzuk mobilizatzeko. Oinarrizko alderdiak dira ariketen intentsitatea aldatzea, muskuluak atseden hartzea, estresa gainditzeko, eta hidratazio egokia.

Obesitatearen eragina

Ikerketak nabarmentzen du, halaber, obesitatea eta gehiegizko pisua ere, lesioak izateko arrisku-faktore erabakigarrienen artean. Pisua galtzeko dieta orekatua eta jarduera fisikoa egitea gomendatzen da beti, baina ariketa batzuk kaltegarriak izan daitezke, kilo batzuk jaistea lortu arte behintzat. Aholku egokirik gabe eta kilo gehiago izanda, orkatilak, izterrondoak, oinak eta belaunak dira lesioak izateko joera handiena duten gorputz-atalak. Ez da ahaztu behar, ordea, kirola egiteak dituen abantailak eragozpenak baino hobeak direla beti.

PREBENTZIOA

Espezialisten arabera, ibiltzeko modua funtsezkoa da eliteko kirolarien lesioei aurrea hartzeko, eta funtsezkoa, arrazoi horregatik karrera profesionala amaitu baitezakete. Edozein desorekak bizkarra edo belaunak ukituko lituzke, eta kalteak izateko aukera handituko luke. Madrilgo Quirón Unibertsitate Ospitalean antolatutako Mekanika Kliniko eta Tobilloko Terapeutika eta Mekanika Klinikoaren II. Ikastaroan aurkezten diren luzapen bikiko teknika berriek oinaren eta orkatilaren arazo kronikoak hobetu ditzakete, hala nola oinazpiko faszitisa edo tendinopatia akileoak.

Alterazio mekanikoak baino ez dira, eta horiek ulertzea funtsezkoa da tratatu ahal izateko. Beheko gorputz-adarrei eragiten dieten patologia gehienak disfuntzioengatik sortzen dira. Martxaren biomekanikaren oinarriak ezagutu behar dira, leku jakin batean mina zergatik sortzen den eta nola konpontzen den ulertzeko. Arazo bat sortzen duten mekanismoei eta teknika mediko eta kirurgikoen aurrerapenei buruzko ezagutza berriei esker, kirola egiteak eragindako lesioen tratamendua nabarmena izan da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak