Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Melatonina bidezko tratamendua

Nahiz eta oraindik ez dagoen melatoninak agintzen dituen ondorio onuragarrien froga zientifiko nahikorik, gero eta gehiago erabiltzen da.

img_pastcalen_portada

Azken urteetan, melatoninaren erabilera esponentzialki biderkatu da. Osasuna hobetzeko eta gaztaroa luzatzeko asmoz, milaka pertsonak hormona horrekin tratamenduak egiten dituzte, sarritan pertsonaia famatuen eragin mediatikoaren eraginez. Melatoninaren ondorio onuragarriak eztabaidagarriak dira haren bertute anitzen alde egiten dutenen eta zuhurtasuna gomendatzen dutenen artean. Patologia askotan melatonina erabilgarria izan daiteke, baina oraindik ez dira nahikoa.

Img

Zaila da hormona duen prestakin bat sustatzeko erabiltzen diren hitzek limurtzen ez uztea: «Melatonina zahartze-prozesua alderantzikatu, gaixotasunari aurre egin eta sexu-jarduera suspertzen duen hormona naturala da». Melatonina guruin pinealak jariatutako hormona bat da, eta prozesu zelular, neuroendokrino eta neurofisiologiko askotan parte hartzen du. Funtzio bereizgarrienetako bat giza erloju biologikoa erregulatzea da. Hormona horren jariaketa 24 orduko zikloan zehar aldatzen da, gauez ekoizpen handia du eta ia ez da egunean zehar, argiak bere sintesia inhibitzen baitu. Erritmo zirkadiano horrek eguneko uneari buruzko informazio baliotsua ematen dio organismoari, eta lo-esnatze ereduak markatzen ditu. Erritmo biologikoak eta haien eragin lasaigarria erregulatzeko gaitasun horri esker, hormonak erabilgarritasun handiagoa erakutsi du loaren nahasteetan.

Loaren gorabeherak eta jet lag

Insomnioaren kasuan, melatonina eraginkorra da loaren indukzioan, eta, horri buruzko azterketarik ez dagoen arren, litekeena da loezina ohiko somniferoek eragindakoa baino naturalagoa eta kalitate hobekoa izatea, eta esnatze freskoagoa eta deskantsatuagoa izatea. Hormona bereziki erabilgarria izan da zaharren insomnioan; adinarekin, pinu-guruinaren inboluzioa gertatzen da, eta horrek melatonina gutxiago sortzen du, eta ohikoa da lo egiteko arazoak izatea. Gizakiei buruzko zenbait ikerketak aditzera eman dutenez, melatonina ahotik hartzen bada, oheratu baino 30-120 minutu lehenago, loezina duten adineko pertsonek lo egiteko behar duten denbora murrizten da.

Arazo neuropsikiatrikoengatiko lo-asaldurak (adimen-atzerapena eta autismoa) dituzten haurretan ere, melatonina eraginkorra da loaren indukzioan nahiz luzapenean, baita helduetan baino erantzun hobea ematen duenean ere. Era berean, loaren fase atzeratuaren sindromean ere agertu da eraginkorra. Loaldia atzeratzeko atzerapenak eragiten du loaldia, nahiz eta loaldiaren sakonera eta iraupena normalak izan. Bestalde, melatonina-gehigarriek lo-arazoak dituzten pertsonen erritmo zirkadianoak erregulatu eta normalizatu ditzakete, txandaka lan egiten dutelako edo ordu-eremu batzuk zeharkatzen dituzten hegaldiak egiten dituztelako, batez ere ekialderantz (ordu-desegokitzapena edo jet lag).

Melatoninak eragin antioxidatzaileak ditu, eta erradikal askeak kentzeko eraginkorragoa da E eta C bitaminak baino.

Jet lagean melatoninak duen erabilgarritasuna da ebidentzia zientifiko handiena duena. Zenbait ikerketak erakutsi dutenez, bidaiaren eguna ahoz hartuta (helmugatik oheratzeko orduaren inguruan) eta zenbait egunez jarraian, lo-eredu normala ezartzeko behar den egun-kopurua murrizten da, lo egiteko behar den denbora laburtzen da, alerta-egoera hobetzen da eta egunez nekea murrizten da. Hormona irensteko ordua garrantzitsua da; izan ere, une egokian hartzen ez bada (goizegi), logura eta atzerapena eragingo ditu ordu lokalerako egokitzapenean. Mozkina handiagoa da ordu-eremu gehiago gurutzatzen diren heinean, eta txikiagoa mendebalderantz doazen hegaldietarako.
Gazteen hormona

Azken urteotan, melatonina erabateko anonimatutik ikerketa farmakologikoan izar handi bihurtu da. Hormona hori, ezbairik gabe, izartera jaurti zuena izan zen haren ekintza natural zitobabeslea, kalte eta heriotza zelularrak prebenituz eta, ondorioz, zahartzearen kontrako substantzia gisa jokatuz. Melatoninak eragin antioxidatzaile nabarmenak ditu, eta erradikal askeak kentzeko eraginkorragoa da E bitamina edo azido askorbikoa baino. Hormona horren propietateei buruz laborategian egindako 100 azterketa baino gehiago bat datoz esatean kalte oxidatiboaren DNA, proteinak eta lipidoak babesten dituela, egitura horiek lesiona ditzaketen erradikal askeak neutralizatzeko duten gaitasunagatik.

Duela 15 urte, Walter Pierpaolik, mundu osoko zahartzearen aurkako ikertzaile ezagunenetako batek, lan baten emaitzak aurkeztu zituen. Lan horren arabera, melatonina-hornidurak esperimenturako erabilitako laborategiko arratoien bizitza %15 luzatzen zuen, eta, gainera, gaixotasun gutxiago zituzten eta mantsoago zahartzen ziren. Harrezkero, zelula-hazkuntzekin eta animaliekin egindako esperimentuek iradokitzen dute melatoninak ondorio onuragarriak izan ditzakeela zahartzearen alderdi batzuetan eta horri lotutako gaixotasunetan. Bereziki interesgarriak dira melatoninak nerbio-sistema zentralean izan ditzakeen onurak, eta, gaur egun, ahalegin handiak egiten dira melatoninak zahartzeari lotutako gaixotasun neurodegeneratiboetan (Alzheimer edo Parkinson) gertatzen den heriotza zelularra inhibi dezakeen jakiteko.

Zein da melatoninaren eta zahartzearen arteko erlazioa? Giza espeziean aldaketa handiak daude hormonaren produkzioan bizitzan zehar, eta mailarik altuenak haurtzaroan eta nabarmen murrizten da helduaroan. Adinari lotutako melatoninaren ekoizpena berez gutxitzea zahartzearen sintoma batzuen erantzule den ala ez oraindik frogatu gabe dago, nahiz eta hormona hori eman ondoren adineko pertsonen bizi-kalitatean hobekuntza garrantzitsuak jakinarazi diren. Horri buruz ikerketa ugari egin diren arren, datu esperimental gehiago behar dira ekintza-mekanismoak argitzeko, bai eta azterketa klinikoak ere, melatonina bidezko tratamendu luze batek izan ditzakeen albo-ondorioak identifikatzeko.

PROMESAK ETA ITXAROPENAK

Img
Patologia askotan, melatonina erabilgarria izan daiteke, baina, kasu askotan, horri buruz egindako azterlanak ez dira aski. Minbiziaren aurkako tratamendu gisa, gizakiekin hainbat saiakuntza egin dira, eta horietako asko talde berak egin ditu. Melatoninaren ekintza ikertu da, erradioterapia, kimioterapia, tratamendu hormonalak edo interferon eta interleukin-2 gisako terapia immunologikoekin konbinatuta. Emaitzak mistoak izan ziren, paziente batzuk beste batzuetan egonkortu ziren bitartean gaixotasunak aurrera egiten baitzuen.

Aditu batzuen iritziz, antioxidatzaileek droga kimioterapeutikoen eraginkortasuna hobetu eta albo-ondorioak murriztu ditzakete; beste batzuen ustez, berriz, litekeena da tratamenduen eraginkortasunean eragina izatea. Gaur egun ez dago ondorio irmorik arlo horretan, eta ebidentzia zientifikoa ez da nahikoa. Hipertentsioa duten pazienteei egindako zenbait azterketa kontrolatuk adierazten dute melatonina ahotik hartzean edo sudur-hobietatik arnastean odol-presioa pixka bat murrizten dela. Emaitza itxaropentsu horiek gorabehera, saiakuntza gehienak txikiak izan dira eta ez daude ongi diseinatuta edo erreportatuta.

Gai eztabaidagarria da melatoninak glaukomaren tratamenduan duen erabilgarritasuna. Melatonina-dosi handiek begi barneko presioa eta glaukoma-arriskua handitu dezaketela uste denean sortzen da eztabaida, baita adinarekin lotutako makulopatia eta miopia ere. Hala ere, melatoninak begiaren barneko presioa murriztu dezakeela frogatzen duen aurretiko ebidentzia dago, eta glaukomarako terapia bat iradoki da. Horregatik, gomendatzen da melatonina hartzen duten glaukoma duten pazienteek osasun arloko profesional baten ikuskapena jasotzea. Melatoninaren beste adierazpen batzuk ere askotarikoak dira: urte-sasoiko nahaste afektiboa, erretzeari uzteko terapia, arreta-defizitak eragindako asaldura, hiperaktibitatearekin eta asaldura konbultsiboak haurrengan, garuneko hodietako istripua izan duten pazienteen lesio neurologikoak murriztea eta zefaleak prebenitzea, besteak beste.

Sexu-jarduera hobetuko duela ere hitz ematen du; hala ikusi da, behintzat, erekzio-arazoak dituzten gizonetan edo bi sexuetako pertsonetan, lo-nahasteak eta neke- edo estres-egoera luzeak izateko gogoa gutxitu den horietan. Promesak eta itxaropenak. Melatoninak jet lag-ean eta loaren nahaste batzuetan baino ez du frogatu modu frogagarrian. Eta luzaroan kontsumitzearen segurtasuna frogatu duen azterketarik ez dagoenez, ez dago eskuragarri herrialde guztietan. AEBn, Food & Drug Administration delakoak ez du farmako gisa erabiltzea onartzen, baina osagarri dietetiko gisa merkaturatzen da. Espainian, ez dago baimenduta merkaturatzea, nahiz eta Europako beste herrialde batzuek legeztatu eta erabiltzeko baimena eman.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak