Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Mendiko osasuna nola zaindu

Menditik arazorik gabe gozatzeko, inprobisazioari ezer ez uztea eta beharrezko taldea eramatea komeni da

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2016ko abuztuaren 12a

Mendira txangoa egitea oso jarduera aberasgarria da, adin guztietan egin daitekeena, baina segurtasun-arau batzuk ahaztu gabe. Mendiko prebentzio-neurriak funtsezkoak dira arriskuak murrizteko eta, hala, gerta daitezkeen istripuak gutxitzeko. Artikulu honetan mendiko istripu ohikoenetako batzuk deskribatzen dira, eta txangoa egin aurretik kontuan izan beharreko alderdiak zein diren azaltzen da.

Nahiz eta mendi-ibiliak egiteak ez duen zailtasun tekniko handirik, natura ezin da aurreikusi, eta faktore asko hartu behar dira kontuan motxila jarri eta txangoa egin aurretik. Irteera batek, bidearen gogortasunak edo ibilbide luzeak, adibidez, berebiziko garrantzia izango dute txangoa antolatzeko eta istripua izateko arriskua minimizatzeko behar den materiala antolatzeko.

Mendiko istripuak: prebentzio guztiak gutxi dira

Bidea behar adina ez ezagutzea eta galtzea da mendiko istripurik ohikoenetako bat, eguraldi txarra batez beste

Mendiko istripurik ohikoenetan, baita mendi-ibiliak egitean ere, adituak izan ohi dira, askotan material egokirik ez dutenak. Behar adina bide ez ezagutzea eta galtzea da ohikoenetako bat, eguraldi txarra batez beste. Baina baita sistema muskulu eskeletikoaren traumatismoak edo lesioak, deshidratazioa eta nekea ere. Hori dela eta, irten aurretik, garrantzitsua da txangoa zein bidezidorretatik edo tokitatik igaroko den jakitea eta zenbat argi dagoen erabilgarri kalkulatzea.

Mugikorra tresna bikaina den arren, leku askotan oraindik estaldura urria da, eta ez dago familiakoekin edo ezagunekin harremanetan jartzeko aukerarik, arazo baten aurrean. Istripu bat gertatuz gero, 112 zenbakira deitu behar da. Prestasunik ez badago (bateria edo gailua falta delako), norbaitek biktimarekin geratu behar du, eta beste pertsona batek laguntza bilatu behar du.

Hori dela eta, inoiz ez da bakarrik joan behar, ez da taldetik bereizi behar, eta, jakina, funtsezkoa da biktimek bizirik irauteko behar duten denbora, istripua gertatu zenetik pasatzen den denbora edo bihotz-gelditzearen ondorioz; are gehiago, laguntza behar duen egoera batean.

Txangotik irten aurretik ezinbestekoak diren zazpiak

Nahiz eta behar adinako gaitasun fisikoa eta teknikoa izan, naturan edozein kirol-jardueratan bezala, badira beste alderdi batzuk mendi-irteera arrakastatsua izan dadin. Hona hemen zazpi aholku:

  • 1. Plangintzairteeratik. Irteerak zenbat pertsona eta zer gaitasun dituen, zein ibilbide izango duen eta zenbat iraungo duen jakitea (gaitasun edo esperientzia gutxien duen pertsona kontuan hartuta).
  • 2. Ezinbesteko materiala. Inguruko mapak, GPS edo iparrorratza, labana, linterna, telefonoa (bateria osoa edo ordezko bat) eta txilibitua ezinbestekoak dira.
  • 3. Aurreikuspen meteorologikoak. Baina ez da albisteen denborarekin bakarrik konformatu behar. Estatuko Meteorologia Agentziaren euskarriak (AEMET) erabiltzea da egokiena, eta meteorologia-abisuak (Meteala edo alerta) berrikustea, fenomeno atmosferiko kaltegarri guztiak, gehienez ere 60 orduz, eta horien bilakaera, ekartzen dituena.
  • 4. Jantziak. Mendira irtetean, motxila erosoa eta gaitasun egokia eramatea ez da garrantzitsua. Ezinbestekoa da ibilbidea goi-mendietan egiten denean, ez ahaztu txanoa edo txanoa, buffa edo bufanda, eskularruak eta bufanda, haizetik eta eguzkitik babesteko. Horrez gain, hezetasuna xurgatzen duten galtzerdiak edo oinetako egokiak erabili behar dira (hobe da ordezko pare bat eramatea). Hotzari eusteko (udan ere bai, altitudearen arabera), premisak geruzaka janzten dira: lehena elastiko transpiragarri eta termikoarekin, babes-arropa (baita udan ere, baita udan ere, eta baita ere).
  • 5. Bazkaria . Indarrak berreskuratzeko mokaduak eraman behar dira, intentsitatearen eta ibilbidearen arabera. Karbohidrato sinpleak dituzten elikagaiak konplexuekin konbinatzea da egokiena, energia lortzeko eta erabilitako glukogeno-erreserben zati bat berreskuratzeko, baina erraz liseratzekoa. Aukera batzuk hauek dira: galletak, barratxo energetikoak, fruta freskoa, lehortua eta fruitu lehorrak.
  • 6. Edaria. Ura funtsezkoa da deshidratatzeko, klima hotza izan arren. Irteera egun osokoa bada, pertsona bakoitzeko bi litro inguru eraman behar dira. Ura, uretan diluitutako fruta-zukuak edo edari isotonikoak, izerdiagatik edo energiarengatik galtzen diren gatz mineralak birjartzen dituzte.
  • 7. Botikina. Mendi-ibiliak egiten dituen pertsona batek beti eraman behar ditu botika-kutxa bat, beti ere pintzak, guraizeak, eskularruak, suero fisiologikoaren monodosia, suero fisiologikoaren monodosia, desinfektatzeko produktua (klorhexidina), ziriak, esparatrapua, tiritak eta auto itsasgarria. Zaintiratu edo buruko mina, antiinflamatorioak edo analgesikoak, eta intsektuen ziztadak edo hozkadak tratatzeko kremak. Lehen laguntzako botikin batean, manta isotermikoa da lehen laguntzako botikin baten oinarrizko beste artikuluetako bat; izan ere, oso erasokorra den giro batean, euria edo hotza dagoenean, beste isolamendu neurri batzuk aplikatu behar dira.

Eta, azkenik, eguraldia okertzen bada, norbait prest edo oso nekatuta sentitzen da, bira erdia ematea eta beste egun bat itzultzea da onena.

Ez huts egin Eguzkiaren babesa

Mendian ez da falta ez udan ez neguan eguzkiaren babesa. Zerua lainotuta egon arren, gogoan izan behar da eguzki-erradiazioek sarpen handiagoa dutela altueragatik. Zenbat eta altitude handiagoa egon, orduan eta handiagoa da eguzkiak erredurak jasateko arriskua. Eguzki-krema egokiak UVA izpien eta UVB izpien aurrean babesteko eguzki-babeserako iragazkiak (FPS) izan behar ditu. Larruazala babestu egin behar da, baina eguzkitako betaurrekoak erabili behar dira, begi-minez eta larruzko minbiziz, eta FPSdun ezpain-babesa erabili; izan ere, eguzkitan eta mukosa lehortuta, erraza da ebakitzea eta herpesa agertzea. Gainera, bi edo hiru orduz behin, edo gutxiago, erabili behar da argazkia, gehiegi jotzen badu.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak