Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-laguntza

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Miguel Costa Cabanillas, Madrilgo Osasun Publikoaren Institutuko Ohitura Osasungarriak Sustatzeko Zentroko zuzendaria

Erretzaileen %50 baino gehiago urtebetera izaten dira

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2012ko abuztuaren 07a

Irudia: CONSUMER EROSKI

Erretzea edo ez erretzea. Hori da erretzaile ohiek egunero hartzen duten erabaki beldurgarria, erraza baita erretzeari uztea. 100 aldiz baino gehiagotan egin dut”, zioen Mark Twainek, Tom Sawyerren autore mitikoak. Baina zaila da zigarroetatik urrun egotea. Erretzaileen %50 baino gehiago urtebetean izaten dira, eta udak, oporraldiak, erlaxazioak eta distentsioak, berriz erortzeko egoerak sortzen ditu. Berrerortzea saihesteko, erretzaile ohiaren lorpena areagotu behar da, eredu izan behar du, eta ingurune osasungarrietan eta tabakotik urrun dauden inguruneetan jarduera alternatiboak egitera gonbidatu. Hala dio Miguel Costa Cabanillasek, Madrid Salud-eko Osasun Publikoaren Institutuko Ohitura Osasungarriak Sustatzeko Zentroko zuzendariak eta “Eztabaidatu edo hitz egin” DVDko egileetako batek. Madrilgo Udalak aurkeztu du, Pfizerren laguntzarekin, erretzaileek tabakoa uzteko eta ez harrapatzeko konpromisoa har dezaten.

Udan neguan baino gehiago erretzen da?

Ez dakigu tabakismoaren prebalentzia urtaroen arabera aztertzen duen azterketarik, baina hipotesiren bat plantea diezazuket. Bideragarria da, pertsonaren profilaren arabera. Uda oporretako, erlaxazioko eta distentsioko aldia da, eta baliteke kontrola gehiago galtzea eta ingurune sozial desinhibitzaileak sortzea, gehiago edatera eta erretzera joateko. Gainera, tabakoaren legea ez da arazo bat, kanpoan erre baitaiteke. Horregatik, bada zantzurik udako sasoia erretzeko ohitura suspertzeko egokia dela.

Esan al daiteke, orduan, garai egokia dela erretzaile ohiak erretzeko?

Bai, erretzaile ohiak berriro ere tabakoari lot dakizkioke udan, egoera mesedegarri hori dela eta. Egoera horren ondorioz, ahulak dira, eta erretzeari utzi dioten pertsonak berriz hasten dira.

Zer aholku eman dakizkieke erretzaile ohiei berriro gerta ez daitezen?

“Uda erretzeko ohitura suspertzeko testuinguru egokia da”Lehenengo aholkua da inork ezin duela ordezkatu erretzaile ohi bat bere bizitzari buruzko erabakia hartzen. Guk berriz erortzea planteatzen dugu, erre gabe mantentzearen edo berriro erretzearen artean erabakiak hartzeko. Gauza bat edo bestea egiteko gai dela azpimarratu behar dugu. Horrela, gehiago inplikatzen da. Udan ere garrantzitsua da denbora librea portaera alternatiboak ematen dizkioten jarduerekin betetzea. Aukera batzuk kirola egitea eta bizitza aktibo eta osasungarria izatea dira, hau da, tabakoa ez dagoen testuinguruak sortu edo bultzatzea.

Hobe al da, bada, hondartzara, igerilekura edo txangora joatea gaueko festa batera joatea baino?

Adibidez. Baina pertsona horri esan diezaiokegu ‘gaueko festa batera joatea erabakitzen baduzu, prest egon behar duela, eta, are gehiago, anana bat osa dezakeela fumen ez diren lagunekin’. Oso argi baduzu eta erre nahi ez baduzu, tabakoa saihestu behar duzu, arriskutsua baita.

Nola motibatu dezakete familia eta lagunak erretzaile bat tabakoa uzteko edo erretzaile ohi bat abstinente egon dadin?

“Erretzaile bati ez zaio inoiz esan behar erretzeari uzteko, laguntza eskaini behar zaio”Hura motibatzeko modu bat adibide pertsonala da. Erretzaile bati ez zaio inoiz esan behar erretzeari uzteko, ez zaio tabarra eman behar, baizik eta erabaki garrantzitsua dela ikusarazi behar zaio. Laguntza bakarrik eskaini. Ez da tabakorik eduki behar etxean, eta ez du irisgarritasun handirik izan behar, ez zigarrorik eskaini behar, ez eta kontsumoa bultzatzen duten testuinguruak sustatu ere. Horren ordez, beste jarduera batzuetara gonbidatu behar da, hala nola paseatzera edo korrika egitera. Lortu dituen lorpenengatik aintzatespena indartu eta adierazi behar da, eta mirespena erakutsi behar da ‘zerbait esan nahi dizut, harrituta geratu naiz erre gabe nola moldatzen zaren ikusita. Dagoeneko bi aste daramatzazu’.

Hala, oso ohikoak al dira berriz erortzea?

Bai, berriz erortzea oso ohikoa da. Azterketa asko egin dira, eta erretzaileen %50 baino gehiago urtebetera iristen da, eta batzuek ehuneko hori %50 eta %70 artean aurkitzen dute. Guk inkesta bat egin dugu hamabi hilabeteren buruan, eta emaitzek erakusten dute pertsonen % 42 eta % 43 artean erre gabe daudela.

Zein da hori lortzen duten pertsonen profila?

“Estresak eta emozio-desorekek erreakzio oldarkorrak eragin ditzakete, eta, ondorioz, berriz erortzen dira”Beren jokabideekin oso motibatuta daude bizimodua aldatzeko, ez erretzeko, kirola egiteko, oinez ibiltzeko, aire zabalean jarduerak egiteko eta bizimodu osasuntsua izateko, eta, gainera, erretzaile ez diren lagunak dituzte. Erretzaile ohiek probabilitate gutxiago dute atzeratzeko, estresaren aurrean ahulenak direnek bezala. Estresak, desoreka emozionalek eta zenbait bizi-egoerek tabakoa kontsumitzera bultzatzen duten erreakzio oldarkorrak eragin ditzakete. Berrerortzeak, sarritan, lanetik kanporatzea, semearekin arazoak izatea, familiaren susmoa edo banantzea eragiten du. Baina, nolanahi ere, azpimarratu behar da emozioak iragankorrak direla eta erretzaile ohiek beti erabaki dezaketela.

Orduan, uda sasoi aproposa den bezala, bizimodua aldatzeko eta erretzeari uzteko ere egokia da?

Pertsonaren profilaren arabera, hauxe planteatuko da: bizimodu aldaketa bat egiteko une egokia den, eta berriz erortzeko aukera gutxiago izango dituen edo berriro erretzeari uko egingo dion. Berriro diot, tabakoa uzteko programen helburuetako bat pertsona ahalduntzea delako. Berriz gaixotzea kontzeptu mediko bat da, eta horrek esan nahi du gure organismoak baduela zer edo zer kontrolatu ezin dezakeenik, eta, ondorioz, menderatu egiten gaituela; horregatik, oso urduri dagoenean, erretzea besterik ez dago. Baina programetan behin eta berriz azpimarratzen dugu kaltetuak egun batean tabakoa uztea erabaki zuela. Urduri egotea ez da erretzea, beste pertsona batzuk ere badaudelako eta ez dutelako erretzen. Tentazio hori dagoenean, emozioak pausatzen utzi behar dira, iragankorrak direla ikusi eta beste erabaki bat hartu: isolatu, lasterka egin edo ariketa egin, estresari aurre egiteko beste modu bat da, erre ordez.

Nork du arrakasta gehien tabakoa uzteko? Laguntza eskatzen duten erretzaileek eta nikotinaren ordezkoak erabiltzen dituztenek edo bakarrik uztea erabakitzen dutenek?

Erretzaile gehienek tabakoa beren borondatez uztea erabaki dute. Gaitasun anitzeko programek nikotinaren ordezkoak eskaintzen dituzte, pixkanaka erretzeari uzteko laguntza, laguntza psikologikoa eta eraginkorragoak dira ohitura hori nork bere kabuz uzten saiatzea baino, berrerortzearen prebentzioa planifikatzen baita. Horrela, behin programa bukatuta, kaltetuek badakite zer sintoma diren berriro gertatzeko arriskua sortzen dutenak. Asko trebatzen dira eta entrenatzen dira zer egin, zer esan eta une zailak iristen diren erabakitzeko.

Ez erretzeko bederatzi mezu

Badira mezu batzuk erretzailearen eta haren ingurune hurbilenaren kontzientzian sakondu behar dutenak, pitilloak uzteko, “mendekotasuna sortzeko ahalmen handia duen droga”, arrakasta izan dadin. Miguel Costa Cabanillasen arabera, hauek dira batzuk:

  1. Erretzea edo ez erretzea erabaki garrantzitsua da bizitzan, eta, beraz, hori egitea komeni da. Erretzaileari hausnartzera gonbidatu behar zaio, baina inoiz ez du tabakoa uzteko aukerarik ematen edo esaten.
  2. Erretzeak arriskuak dakartza, baina gutxi dira erretzen diren zigarroak; urteak bete ahala pilatzen dira.
  3. Erretzaileari bakarrik dagokio erabakitzea erretzen jarraitu nahi duen edo erretzeari uztea axola zaion, laguntza bilatzea, tabakoaren arriskuei buruzko informazioa jasotzea eta erretzeari uzteko programak egitea.
  4. Ohitura utzi nahi baduzu, ez duzu pentsatu behar bizitza osoan erre gabe egongo denik. Egunez egun merezi duela erabaki eta egiaztatu behar da.
  5. Ingurunea birdiseinatzen aktiboki parte hartzea, halako moldez, non pertsona batek desatsegin emozionala badu, ez den berriz etorriko.
  6. Giroa berriz diseinatzeak esan nahi du etxean zigarro bat eskura ez izatea, estres emozionaleko egoera batean tabakoa azkar ez sartzeko.
  7. Tabakoaren kontsumoaren ordezko testuinguruak bultzatzea, gimnasio batean izena ematea bezala.
  8. Erretzaile ohiaren hurbilekoek ez diote zigarroak eskaini behar, laguntza eta lorpenak aintzatetsi behar dituzte, erretzean hainbeste urte igaro ondoren.
  9. Familia eta lagunik hurbilenak eredu izan behar du, eta ez erretzearen onurak azpimarratu behar ditu, hala nola arnasketaz edo kirolaz gozatzea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak