Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Minbiziari aurrea hartzeko aholku praktikoak

Ohitura horiek minbizia eta beste gaixotasun ez-kutsakor batzuk prebenitzen lagunduko dizute, hala nola diabetesa, obesitatea edo bihotzeko arazoak.

Gaixotasun ez-kutsagarriak (ENT) dira gaur egungo osasun publikoaren erronka nagusietako bat, munduan urtero izaten diren heriotzen % 70 baino gehiago baitira. Besteak beste, gaixotasun kardiobaskularrak, minbizia, diabetea eta arnas gaixotasun kronikoak dira, hala nola BGBK. Kutsakorrak ez diren gaixotasunak, edo gaixotasun kronikoak, iraupen luzeko eta progresio moteleko gaixotasunak dira, eta, hein handi batean, gure bizi-ohituretan dute jatorria. Horregatik da hain garrantzitsua arrisku-faktoreak ezagutzea eta saihestea, ondoren azalduko dugun moduan.

Zein dira gaixotasun ez-kutsagarriak?

Osasunaren adituek diotenez, tabakoaren kontsumoa, elikadura txarra, jarduera fisikorik eza eta alkoholaren kontsumoa dira gaixotasun ez-kutsagarrien agerpenean eragin handiena duten faktoreak.

Oliver Wyman aholkularitza-enpresak Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkartearentzat (AECC) egindako ‘El impacto económico del cancer en las familiares en España’ azterlanaren arabera, kalkulatzen da minbizi-kasuen %30 eta %50 artean prebentzio-metodoen bidez saihets daitezkeela. Bizi-ohitura osasungarriagoak hartzea eta arriskuan dauden biztanleentzako bahetze-programetan behar bezala ezartzea eta parte hartzea sartzen dira.

Horrek minbizi-kasu berriei aurrea hartzea eta bizi-itxaropena handitzea ez ezik, osasun-gastu publikoa murriztea ere ekarriko luke. Txosten horren beraren arabera, minbiziaren kostu globaletatik 9.000 milioi euro inguru murriztu ahal izango lirateke, Espainian 19.300 milioi euro, gutxienez.

Funtsezkoa da, beraz, gaixotasun-mota horien prebentzioan lan egitea. Espainiako Minbiziaren Aurkako Elkarteak aspalditik bultzatzen du helburu hori, beste erakunde batzuekin batera, RedENT prebentzio-sarearen bidez, botere publikoen babesa lortzeko neurriak bultzatzeko, hala nola kerik gabeko guneak zabaltzea.

 

Minbizia prebenitzea: 4 urrezko aholku

Bizimodu osasungarria izatea prebentzio-faktoreetako bat da. Beraz, minbizia eta kutsakorrak ez diren beste gaixotasun batzuk saihestu nahi badituzu, has zaitez aholku hauek zure eguneroko bizitzan erabiltzen:

  • 1. Osasuntsu jaten du: dieta mediterraneoaren alde egiten du. Dietan izan diren aldaketek (fruta eta barazki gutxi hartzea, azukre asko hartzea, gehiegizko gantz saturatuak, produktu kartzinogenoak, gatz asko kontsumitzea) nabarmen handitu dituzte gehiegizko pisuaren eta obesitatearen indizeak. Azken zifrek erakusten dutenez, 25 eta 64 urte bitarteko Espainiako helduen %39,3k gehiegizko pisua du eta %21,6k obesitatea. Horren ondorioz, gaixotasun ez-kutsagarriak areagotu egiten dira, hala nola bihotz-hodietakoak edo minbizia. Horregatik da hain garrantzitsua elikadura osasungarria izatea, dieta mediterraneoan oinarritua.
  • 2. Egin ariketa fisikoa egunero. Osasunaren Mundu Erakundearen arabera (OME), jarduera fisikorik eza da munduko heriotza-tasaren laugarren arrisku-faktorea (heriotzen % 6). Horregatik, ariketa fisikoa egitea funtsezkoa da bizitzan zehar, hainbat gaixotasunei aurrea hartzeko gaitasuna duelako, minbizia, besteak beste. Nahikoa froga zientifikok frogatzen dute bizitza aktibo fisiko batek batez ere koloneko eta bularreko minbizitik babes dezakeela. Gainera, jarduera fisiko erregularrak pisua muga egokietan mantentzen eta gehiegizko pisua eta obesitatea saihesten laguntzen du. Ariketaren intentsitateari dagokionez, adin bakoitzera egokitu beharko da. Adibidez, 18 eta 64 urte bitartean, astean gutxienez 150 minutu eskaintzea gomendatzen da intentsitate ertaineko jarduera fisiko aerobikoa egiteko, edo astean 75 minutu jarduera fisiko aerobiko bizia egiteko, edo jarduera ertain eta indartsuen konbinazio baliokide bat.
  • 3. Ez erre! Hiru minbizitik bat tabakoarekin lotuta dago. Jakina da tabako-keak 4.000 produktu kimiko baino gehiago dituela. Horietatik 250 gutxienez kaltegarriak dira eta 50 baino gehiagok minbizia sortzen dute. Izan ere, tabakoaren kontsumoak 15 minbizi-mota ditu gehienez. Hori dela eta, AECCn, behar duen orori erretzeari uzteko gure laguntza eskaintzen dugu, gure profesionalen eta laguntzarako baliabide terapeutikoen bidez, hala nola Arnaskapp aplikazio mugikorraren bidez edo erretzeari uzteko gure gidaren bidez.
  • 4. Alkoholarekiko zero tolerantzia. Azkenik, gogoratu behar da alkohola dela Espainiako populazioaren arrisku-faktore hedatuena. 15 eta 64 urte bitarteko espainiarren %62 azken hilabetean edan du. Ia % 10ek egunero hartzen du, eta gizonek gehiago kontsumitzen dute. Edari alkoholdunak edateak areagotu egiten du aho-barrunbeko, faringeko, laringeko, esofagoko, gibeleko, kolorrektoko eta bularreko minbizia izateko arriskua. Edari alkoholdunen ohiko kontsumoari tabakoa gehitzen badiogu, minbizi horietako batzuk izateko arriskua 10 eta 100 aldiz handitzen da inoiz erre edo edan ez duten pertsonekiko. Edaten den alkohol kopuruak eta ohiko edalontzietan ohikoa den barazki, barazki eta fruta gutxiko dietak ere garrantzi handia dute arriskua handitzeko. Horregatik, minbiziari aurrea hartzeko alkohol kantitate egokia ez da bat ere.

Etiquetas:

minbizi tabako

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak