Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Modu aktibo eta osasungarrian zahartzeko aholkuak

Osasuntsu zahartzeko, elikadura- eta ariketa-ohitura onak hartu behar dira, eta horretarako giltzarri nagusiak ematen dizkizugu artikulu honetan.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2021eko otsailaren 19a
deporte actividad fisica vejez Irudia: Getty Images

Zahartze osasuntsua, ongizateak ematen duen gaitasun funtzionala adin aurreratuetan garatu eta mantentzean datzana (gaixotasunik dagoen kontuan hartu gabe), funtsezkoa da gizarte luzeenei aukera berriak irekitzeko. Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) arabera, gaitasun funtzional hori pertsona bakoitzaren gaitasunek (gaitasun fisikoak eta mentalak), bizi den inguruneak (fisikoa, soziala eta politikoa), bien arteko elkarrekintzek eta pertsonek arazoei aurre egiteko duten jarrerak zehazten dute.Hurrengo lerroetan azalduko dizugu nola zahartzen den modu aktibo eta osasungarrian.

Zahartze osasuntsua sustatzea gaixotasunak prebenitzea eta tratatzea da, osasuna sustatzea, gaitasun fisiko eta psikiko ezin hobeak izateko, eta ingurunea egokitzea erabaki osasungarriak hartzea errazteko. Alde horretatik, gogoan izan behar da gizarte-talde ahulenek aukera gutxiago dutela erabaki osasungarriak hartzeko, eta horrek zahartzearen inguruko ibilbide oso desberdinak sortzen dituela. Horrenbestez, biztanleria osoarentzat zahartze osasuntsua lortzea oso lotuta dago berdintasunean lan egitearekin, desberdintasun sozial eta ekonomikoak gutxitzeko.

Egindako azterketen datuen arabera, helduen heren bat bi gaixotasunekin bizi da, eta azpitalde horren erdiak bi patologia kroniko baino gehiago ditu. Ohikoenak honako hauek dira: bihotz-hodietako gaixotasunak (hipertentsioa, iskemiak, hiperkolesterolemia), nerbio-sistema zentraleko arazoak (loaren desordenak, arazo psikiatrikoak, antsietatea, dementzia…), muskulu-eskeletoko baldintzak (erreumatologikoak, osteoporosia eta hausturak), sistema gastrointestinaleko gaixotasunak, arnas arazoak, 2. mota eta minbizia.

Gaixotasun horiek prebenitzeak osasun publikoko lehentasuna izan behar du, bizitza osoan landu eta adin ertaineko helduengan eta adinekoengan areagotu dadin. Alde horretatik, jarduera fisikoa eta elikadura osasungarria sustatzea eta alkoholaren eta tabakoaren kontsumoa saihestea gaixotasun kroniko horiek guztiak prebenitzeko estrategiaren zati dira.

Nola zahartu modu aktibo eta osasungarrian

Mugitu. Egunean jarduera fisikoa egiteko ordu erdi nahikoa da osasuna hobetzeko. Oinez ibiltzeko, bizikletaz ibiltzeko edo eskailerak igotzeko balio du, igogailua erabili beharrean. Ariketa fisikoa egitea galarazten duen patologiaren bat izanez gero, garrantzitsua da sedentarismoa saihestea: ordu oro bi minutu hartzea gomendatzen da luzatzeko, gelan mugitzeko, baso bat ur betetzeko edo komunera joateko.

— Harremanak izatea. Lagunekin eta familiarekin harremanak garuna suspertzen laguntzen du. Irakurketa edo idazketa, mahai-jokoak edo denbora-pasak egiten ere laguntzen du.

— Ikasi. Erretiroa une egokia da prestatzeko, ezagutzak eta trebetasunak osatzeko eta zabaltzeko. Horrela memoria erabiltzen jarraituko da. Adina ez da ikasteko muga.

Modu osasungarrian jan eta behar adina ur edan. Dietak askotarikoa, osoa eta orekatua izan behar du. Janariaren erdiak, gutxienez, frutak, barazkiak (freskoak edo prestatuak) izatea gomendatzen da. Astean behin edo bitan haragi gorria, haragi koipetsua eta prozesatua (urdaia, hestebeteak, saltxitxak…) ez jatea ere gomendatzen da.

Aho-hortzetako higiene egokia izatea. Garrantzitsua da hortzak garbitzea otordu bakoitzaren ondoren, hortzetako pasta fluorrarekin. Hortzordeak erabiliz gero, hortzak bezala garbitu behar dira, gauez kendu eta, hortzetako eskuila batekin eskuilatu ondoren, ur askorekin utzi. Garrantzitsua da dentistaren aldizkako azterketetara joatea eta, batez ere, hortzoiek odola jariatzen edo duelatzen dutenean.

— Tabakoa eta alkohola ez kontsumitzea. Tabakoak hortzoietako gaixotasun bat izateko arriskua areagotzen du. Inoiz ez da berandu erretzeari uzteko.

Txertoa jartzea. 65 urtetik aurrera hiru txerto gomendatzen dira: gripea (urtero, kanpaina hasten denean), tetanosa (dosi oroigarri bat) eta pneumokokoa (pneumonia, meningitisa eta odol-korronteko infekzioak bezalako gaixotasunetatik babesteko). Horiei 19. ariketaren aurkako txertoa gehitzen zaie orain.

Medikuari galdetu. Pertsonak nabaritzen badu —edo hurbileko norbaitek sumatu badu— ezin duela egin bere eguneroko bizitzan egiten zituen gauzak (jarduera fisikoa, etxeko lanak, kalera ateratzea, irakurtzea, beste pertsona batzuekin harremanak izatea…), medikuarengana joatea gomendatzen da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak