Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Musurik eta besarkadarik gabe: horixe gertatzen zaio zure gorputzari ukitzen ez dutenean

Kontaktu fisikorik ezak eragindako gabezia afektiboak ziurgabetasuna eta ezegonkortasun emozionala eragiten ditu, eta horrek estres postraumatikoaren nahasteak eragin ditzake.

Azal-gosea dugu. Ez da egindako esaldi bat, fenomeno neurofisiologiko bati dagokion adierazpen bat baizik, zergatik eragiten dion pertsona askoren osasun mentalari pandemia horretan kontaktu fisikorik ez izateak. Ukimena da garatzen dugun lehen zentzumena, eta gurasoen laztan horiek dira gure hazkunde fisiko, emozional eta kognitiboaren erantzuleak; geroago maitalearen haserrea eragiten diguten berberak, bai eta maite dugun pertsona bat galdu ondoren suspertzen, mina baretzen edo beldurra uxatzen dutenak ere. Ezin besarkatu, laztandu, musu eman edo “bost horiek ez talka egin” ere ezin izateak ezegonkortasun emozionala eta ziurgabetasun handia sortzen du herritarren artean, bereziki bakarrik bizi diren pertsonengan. Jotzea beti izango da garrantzitsua, batez ere gurea bezalako gizarte batentzat, baina hori egin ezin dugun bitartean, psikologoek hitzekin maitasuna transmititzen jarraitzea gomendatzen dute, hurrengo lerroetan azaltzen dugun bezala.

Kontaktu fisikorik ezaren ondorioak

Besarkada iheskor hori lagun bati festa baten ondoren agur esatean, bilobei akusoa botatzean, eskuak ezkutuan igurtzita, lehen musua, ama baten hatzak malkoak lehortzen, atximurrak amonaren masailean, bezero bati eskua emanez tratua ixtean edo lagun baten sufrimendua arintzean. Kontaktu fisikoa da, bizitzaz betetzen gaituen ukitu magiko hori, hainbeste erlaxatzen eta kitzikatzen gaituena, bizitza osoa eseriatzat eman duguna, pandemiak kendu digun arte.

Bereziki, bakarrik bizi diren pertsonen falta sumatzen dute; izan ere, lehen kalean topatzen zuten ukimen falta hori, bizilagunak agurtzen edo lagunekin edo lankideekin aisiako uneak partekatzen, orain ez da existitzen. Eta erabateko kontaktu-galera horrek ondorioak ditu jada gure osasun mentalean.

Musuak, laztanak eta besarkadak ematea edo jasotzea da gizakiok sentimenduak, afektuak, zainketak eta segurtasuna bideratzeko dugun modua, batez ere tentsio- eta ziurgabetasun-egoeretan, eta horiek ematerik ez izatea arazo afektibo garrantzitsu bat sortzen ari da herritarren artean. “Kontsultan, zenbait pertsonaren ezegonkortasun emozionala eta portaera-asaldurak ikusten ari gara; estres hori are gehiago areagotzen da gaixorik dagoen senideari fisikoki laguntzeko aukerarik ez duten pertsonek jasaten duten sufrimenduarekin eta tristurarekin, edo heriotzagatik familiari agur esateko aukerarik ere ez duten pertsonek jasaten duten estresarekin, duelu patologikoak (duelu-egoeran bizitzea) eta estres-egoera traumatikoarekin agertzen laguntzen duten egoerekin”, azaldu du psikologo nagusiak.

Larrurik ez izateak fakturatuko digu? Olga Moraga psikologoak dioenez, “hainbat azterketa egin dira epe luzean izango dituen ondorioei buruz, eta urteak igaro ahala amaituko da zehatzago nola eragin digun”. Baina gerra-egoerak erreferentziatzat hartuz, eta distantziak asko gaindituz, pandemia horretan termino berak erabili diren arren (gelditze-ukitua, alarma-egoera, etab.) ez gaude egoera berean, psikologoa egoerak konparatzen saiatzen da, eta etorkizunean aurresaten du “arazo obsesibo, fobiko eta, batez ere, estres postraumatikoaren nahasteak biztanlerian, depresio- eta antsietate-zantzuak dituztenak, batez ere denbora luzez ospitalean egon diren pertsonetan, oso egoera estresagarri eta larrigarriak bizi izan dituzten profesionalengan, edo azken pertsona maiteei agur esan ezin izan dieten senideengan”.

Besarkatzea, funtsezkoa garuna garatzeko

aitaren besarkada
Irudia: Josh Willink

Achuchoneen falta sumatzea ez da gutizia, behar fisikoa da eta zientziak berresten du. Besarkatzean edo musukatzean bestearen gorputzean egiten dugun presioak afektuaren lagina gainditzen du, berehala egiten dugunean oxitozina eta serotonina askatzen diren garuneko eremuak aktibatzen baitira. Emozio positiboekin lotutako hormona horien maila handitzen den bitartean, kortisol-hormonak murrizten dira, egoera estresagarrien aurrean gure gorputzak sortzen duen hormona, eta, aldi berean, gure bihotz-erritmoa eta odol-presioa murrizten dira. Ukitzeak erlaxatu eta lasaitu egiten gaitu, eta horrela jaio ginenetik hil arte.

“Besarkadak, musuak eta laztanak babesarekin lotuta daude, baina ez dute balio behar afektiboak asetzeko bakarrik, baita premia fisikoak ere, funtsezkoak baitira jaioberriaren garunaren garapenean, heldutasun emozional eta soziala emanez”, azaldu du Juan Cruzek. Horregatik da hain garrantzitsua jaio ondoren azala izatea. “Kontaktua beharrezkoa da gizabanako guztien garapen fisiko, kognitibo eta emozionalerako; izan ere, segurtasuna eta ongizatea ematen ditu, estresa arintzen du, gizaki gisa balioa ematen digu, gure autoestimua indartzen du eta maitatuak izateko eskubidea indartzen du”, azaldu du Olga Moragak.

Lehen urte hauetan afekturik ez izatea suntsitzailea izan daiteke, eta halaxe erakutsi dute zenbait ikerketak. Muturreraino eramanez, 90eko hamarkadan erregimen komunista erori ondoren Errumaniako umezurztegietan gertatzen diren gehiegikeriek azaltzen dute nola izan daitekeen erabateko kontaktu fisikorik eza nutrizio falta bezain garrantzitsua, haren garapen fisiko eta soziala zaildu arte. Haur gehienek, kasurik egin gabe eta keinu adeitsurik edo harremanik jasotzen ez zutenek, atzerapen larriak izan zituzten garapen fisiko eta mentalean.

Besarkadak: zaurgarritasun-uneetan behar ditugu

Egia da pertsonak desberdinak direla, batzuk besteak baino maitekorragoak garela, eta guztiok ez dugula arruma-dosi bera behar. Nortasunaren eta bizitako esperientzien arabera. Baina bada gauza komun bat: urrakortasun-uneetan sentitzen dugu besarkadak eman eta jasotzeko premia handiena.

Juan Cruzek, Madrileko 11Mko atentatuetan familiei laguntzeko taldean lan egin zuenak, oso ondo daki besarkada bat izuaren kontrako terapia dela. “Psikologook larrialdietan parte hartzen dugunean, giza besarkada erabiltzen dugu pertsonen arteko beldurra, antsietatea, ziurgabetasuna edo bakardadea gehien baretu dezaketen afektu gisa”, zehaztu du.

Hitzarekin jotzea edo urrutitik emozioak nola partekatu

Dena gertatu eta berriro elkar ukitu arte, gure komunikatzeko modua indartzen saia gaitezke. Hauek dira harremanik eza gutxiago sentitzeko trikimailu batzuk.

  • Har itzazu zuen emozioak. Esaten duguna garrantzitsua da, baina baita nola esaten dugun ere. Zure hitzekin bestea ukitzen saiatzeko, harekin lotzen zaituzten hari ikusezin horietara jo dezakezu. Umorearekin, musika berberarekin edo fedearekin lotzen zaituzte? Proba ezazu, orduan, txiste batekin, perpaus batekin edo zuen abesti gogokoenarekin.
  • Hitzik gabeko hizkuntzaren eta entzute aktiboaren garrantzia. Besteen kexak, mina edo tristura entzuten ditu, baina arreta jarriz, hor zaudela nabarituz, zure begiradak bere diskurtsoa lagun dezan.
  • Hitzak nabarmendu eta emozioa adierazten du. Nola? Intonatuz, hitz egitean erritmoa eta kadentzia markatuz. Zenbat aldiz sentitu gara eleberri bat edo istorio jakin bat irakurtzean! Erabili orain zure hitzak zure eskuen luzapen bat balira bezala, poesiara jotzen badute, hain barnera iristen bazaizkio eta ia nabaritzen baduzu azala estutzen dutela.
  • Aldatu errealitatea zure hitzen ahalmenarekin. Gure diskurtsoan ñabardura txiki batzuk bereiz daitezke bestea motibatzeko edo motibaziorik gabe uzteko orduan. Sortu zure buruan zer errealitate gertatzea nahi duzun, eta transmititu besteari. Ez da nirea esatea: “Eutsi besterik ez zaigu geratzen, ikusiko gara”, “laster ikusiko gara, pixka bat gehiago jasan behar da”.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak