Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola arindu bizkarreko mina

Lunbalgiaren kostua izugarria da, eta ia mundu guztiak jasango duela aurreikusten da, gehienetan jatorria zehaztu gabe. Zer egin prebenitzeko?

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2020ko martxoaren 09a
dolor espalda lumbares Irudia: Milius007

Gaixotasun bat ere ez da, sintoma bat baizik; hala ere, ñabardura horrek ez du eragozten gerriko mina munduko ezgaitasun iturri nagusia izatea. “Lunbalgia” (edo “lunbago”) kontzeptuak, lasaiera handiz, gure herrialdean aldi baterako laneko ezintasunaren motiboak sailkatzeko lehen postua betetzen du, eta horrek gizarte-, lan- eta ekonomia-karga handiak eragiten ditu. Artikulu honetan, batez ere hori prebenitzeko neurririk eraginkorrenak ezagutu nahi ditugu: aulki ergonomiko sofistikatu bat, jarrera txarrak saihestu, ariketa fisikoa egin…? Bada, ezustekoak daude.

Gerriko mina oso gaitz arrunta da; hala ere, lanerako adinean daudenek ahurra hartzen dute, eta hori da ezgaitasunaren arrazoi nagusia. Oinaze gehienak laburrak izatea ez da kaltegarria horietako asko behin eta berriz ager daitezen. Horren eragina hain da handia, uste baita lunbalgia dela gastu publikoaren eragile nagusia, herrialde garatuetako laguntza- eta lan-kostuengatik.

Beraz, inor ez da harrituko gerriko mina kentzea osasun publikoaren lehentasuna dela jakiteak. Duela hilabete batzuk, The Lancet zientzia-aldizkari ospetsuak “erronka global handi” gisa kalifikatu zuen, eta gizartean eta ekonomian eragin handia duen errealitate horri buruzko artikulu argigarriak aurkeztu zituen.

Zergatik dut bizkarreko mina?

Kokapenaren arabera definitzen da: bizkarraren aldean, saihetsen eta gluteoen behealdearen artean, dagoen mina. Baina zergatiak zehaztu behar direnez, asko korapilatzen da kontua, kasu gehienetan ezinezkoa baita. Horregatik, lunbalgiaren diagnostiko ia guztiak koletilla “zehaztugabearekin” batera agertzen dira, hau da, arrazoi identifikagarririk gabe. Kasu oso txiki batzuetan bakarrik, normalean larriak, lortzen da ziurtasunez jakitea minaren jatorria (orno-hausturak, tumoreak, infekzioak…).

Hala ere, azken eta ezohiko egoera horiez gain, zientziak zenbait egituren eta gerriko min arruntenaren arteko erlazioa ezartzen joan da, hala nola, ornoarteko diskoak edo fazetazko giltzadurak (ondoren, ornoa eta hurrengoa lotzen dituzte), gure bizkarreko konplexu anatomiko handiko beste elementu batzuen artean.

Nola kendu gerriko mina?

Zergatiak jakitea zaila bada, ez dago albiste hoberik gerriko minari medikoki aurre egiteko modurik onena zein den jakiteko. Hala, bada, badirudi alde handiak daudela ebidentzia zientifikoaren eta praktikaren artean, eta, oro har, neurriz kanpo erabiltzen direla irudi-probak, pazienteei atseden hartzeko jarraibideak, opioide-errezetak, injekzio espinalak eta kirurgia.

Horri dagokionez, beharrezkotzat jotzen da gerrialdeko minerako beharrezkoa ez dela frogatu den arreta mediko kopuru handi bat murriztea, eta laguntza hori jasotzen duten pertsonak aktibo egon daitezen eta, ahal bada, beren lan-errutinarekin jarrai dezaten laguntzea.

Bizkarreko mina: ariketak, aulki garestiak baino hobeto

Zergatiei eta haien tratamenduari buruzko zalantzak ikusirik, gerriko minari aurrea hartzeko neurririk eraginkorrenak zein diren jakiteko unea iritsi da. Horrela, hain ohikoak eta kasu askotan ezgaitzaileak diren gertaera horiek ahalik eta gehien saihestu nahi dira. Eta hori da dakiguna: altzari ergonomiko, koltxoi, gerriko edo gerriko edo gerriko askok ez dute oinarri sendorik. Hau da, ez dago oinarri zientifiko nahikorik bizkarraren osasuna azken belaunaldiko aulki ergonomiko garesti baten alde egiteko, eta are gutxiago gailu gutxi-asko sofistikatuak erabiltzeko, hala nola gerrikoak.

2016. urtean gai horri buruz egindako azterketa baten arabera, ariketa fisikoa bakarrik, bakarrik edo jarrera-hezkuntzarekin batera, eraginkorra zen gerriko mina saihesteko. Hori bat dator Laneko Medikuntzako Eskola Nazionalaren arabera, langileen egoera fisikoa gerriko mina izateko arriskuaren “iragartzailerik onena” izatearekin.

Indarra lagun zaitzala!

Jarduera Fisikoaren eta Kirolaren Zientzietako doktoreak, unibertsitateko irakasleak eta prestatzaile fisikoak, Jorge García Bastidak, adierazi duenez, “bizkarreko muskulu ahul batek edo haren mugimenduarekin zerikusia duenak arrisku handiagoa ekarriko du”, eta garrantzi handia ematen dio lunbarreko mina saihesteko indar-ariketak egiteari. García Bastidaren ustez, oso gomendagarria litzateke mota horretako ariketen banakako programa bat gutxienez astean bitan egitea.

Eta zein motatakoak lirateke egokienak? “Gerrialdea egonkortzen laguntzen dutenek, besoekin eta hankekin batera, kanpoko kargei aurre egiten diete”, zehaztu du adituak. Horien artean, uste du hasiera ona plantxa-motako ariketak izango liratekeela, eta horien atzetik, pisu hila edo press Pallof deritzenak.

Plantxa, erregea

bizkarreko muskuluetako xafla
Irudia: Viktor Ristic

Gaur egun, plantxak (edo plankak) dira gure gorputzaren erdiko aldea entrenatu eta zaintzeko ariketa nagusiak, garai bateko ohiko abdominalak (edo crunch-ak) kanporatuz, lesioei aurrea hartzea eta ongizate handiagoaz gozatzea denean helburua.

Aurrealdeko xafla da aldaera ohikoena, eta zenbait segundoz zuzen horizontalean mantentzen da, ukondoak, besaurreak eta oin-puntak lurrean bakarrik bermatuta, aldaka jarrera neutroan dagoela (ez flexioan, ez luzeran). Hala, muskulu-lan estatiko indartsua (isometrikoa) egiten da, eta bizkarreko eta abdomeneko muskuluak aktibatzen ditu batez ere, eta bizkarraren tonifikazioa, egonkortasuna eta, beraz, osasuna hobetzen laguntzen du. Ariketa guztietan bezala, pixkanaka egitea gomendatzen da eta, ahal bada, jarduera fisikoko eta kiroleko profesional akreditatuen aholkularitzarekin.

Etiquetas:

bizkar min

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak