Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola iritsi ehun urtera

Ez dago errezeta zehatzik mendeurrena izateko, baina zientzialariek diote funtsezkoa dela bizimodu osasungarria izatea.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2011ko irailaren 25a

Ehun urtetik gorakoen bizitza-luzerari buruz orain arte egin diren azterketak gutxi eta mugatuak dira, baina ondorio interesgarri batzuk ekarri dituzte: ehun urtera iristen direnen erdiak modu independentean egiten dute, osasun-egoera onean, kolesterol-maila apalean eta gehienak emakumeak dira, nahiz eta gizonek osasun hobea eta bizi-kalitate hobea izan. Espainiako Ehun Urtekoen Erregistro Nazionala, RENACE, muturreko bizitza-luzeraren gakoak aztertzen saiatzen da, eta nola iritsi edo, are gehiago, nola gainditu ehun urte bizi-kalitatez. Itxura guztien arabera, dieta osasuntsua izatea, ariketa fisiko neurritsua egitea eta bizitza sozial aktiboa eta estresik gabea izatea dira horren guztiaren atzean daudenak.

Irudia: Horton Taldea

Orain arte, ehundakoen bizitza-luzerari buruzko azterketa partzialak egin dira, baina badira zenbait emaitza, hala nola duela urte batzuk Galizian egindako ikerketa batek lortutakoak, populazio talde horri buruzko ondorioak dakartzatenak. Juan Martínez Hernándezek, RENACEko zuzendariak eta Madrilgo Carlos iii.a Ospitaleko Medikuntza Prebentiboaren eta Osasun Publikoaren Zerbitzuko arduradunak, adierazi duenez, “ehun urte betetzera iristen diren pertsonen ia erdiak modu independentean egiten dute hori; osasun-egoera “harrigarria da” bere adinerako, eta odoleko kolesterol-maila “edozein adinetako batez bestekoak baino baxuagoa da”.

Beste datu interesgarri bat da ehun urtetik gorako emakume gehiago daudela, gizonen bikoitza edo hirukoitza baino gehixeago. Hala ere, adituak dioenez, ehunka urte dituzten gizonek emakumeek baino osasun hobea dute, eta, beraz, bizi-kalitate hobea.

Eritasun degeneratiboak

RENACEk genetikaren, elikaduraren, faktore toxikoen, ingurumen-faktoreen eta bizi-jarraibideen ezaugarri komunak laburbilduko ditu, mendeurreneko profila zehazteko

“Ehunka urtekoak adinagatik bizi-kalitate onargarria duten adinekoak dira, baina ez zainketa mediko askoren ondorio. Zentzumen- eta mugikortasun-gaitasuna txikia da, eta autozaintzakoa, txikia. Gaixotasun genetikoren bat badute, ez da 100 urteren buruan agertzen, aurrekoa baizik, eta arrisku-faktoreei lotutako patologiak ere lehenago garatzen dira: erretzaile izan bada, oso zaila da 100 urterekin biriketako minbizia izatea, aurreko etapetan erregistratu ez bada.

Ehun urtetik gorako pertsonek zahartzearekin lotutako endekapenezko gaixotasunak dituzte, hala nola artrosia, garuneko gaixotasun baskularrak eta dementziak, Juan Antonio Trigueros Carrero Espainiako Mediku Orokorren Elkarteko (FIF-SEMG) Ikerketa eta Prestakuntzarako Fundazioko ikerketa-koordinatzaileak azaldu duenez, biztanleria-azpitalde horren osasun-egoerari buruz.

Demografiari dagokionez, egiaztatu den beste datu bat da gaurko mendeurrenak “jaiotzean zuten bizi-itxaropena nabarmen gainditu duen talde bat, hirurogei urte ingurukoa”, azaldu du Triguerosek. Bere garaian, ez zekiten zein ziren ehun urteko muga gainditzen lagundu dieten gakoak. Gaur egun, Espainiako emakumeak 82 urteko bizi-itxaropena du, eta gizonak, berriz, 79 urtekoa. Baina pixkanaka-pixkanaka, gora egiten ari da ehun urtetik gorako pertsonen taldea, eta logikoa dirudi —egungo osasun-baldintzak, osasun publikoa eta osasun-sistema aldatzen ez badira— joera horri eustea hurrengo bosturtekoetan, %5eko erritmoan, Gurruntzaileen esanetan.

Nolanahi ere, ehun urtetik gorako pertsonen erretratu robota zirriborro bat da oraindik ere, eta azterketa gehiago egin behar dira —adituek azpimarratzen dute— haien ezaugarri komunak (genetika, elikadura, faktore toxikoak, ingurumenekoak eta bizi-jarraibideak) laburtzeko, eta, horrez gain, ehun urtetik gorako profila marraztu behar da, herritar guztiek joera eta hurbilketa izan dezaten.

Nola luzatu bizitza

Gaur egun, ikertzaileek eta medikuek ezin dute errezeta miragarri eta zehatz bat eman bizitza luzatzeko zer egin jakiteko, gutxi gorabeherako errezeta bat baizik. “Badakigu genetikaren araberako bizi-kantitatea eta -kalitatea ezin direla aldatu, baina alda ditzakegu gure bizimoduak”, nabarmendu du RENACEko zuzendariak. Orain arteko ondorio zientifikoen arabera, “garrantzitsuena ez erretzea da, tabakoa baita osasun publikoaren etsai nagusia, agente toxiko eta arriskutsu guztiak baino gehiago hiltzen baititu”. Halaber, gehiegizko alkohol-kontsumoa murriztu behar da minbizia eta kardiopatiak eragiten dituelako, “baita drogak ere, kokaina-dosi bakar batek nerabe bat hil baitezake, edo psikosi itzulezinak eragin ditzaketen sintesi-drogak”, adierazi du espezialistak.

DIETA: FUNTSEZKO OINARRIA

Juan Martínez Hernándezen arabera, Medikuntza Prebentiboan eta Osasun Publikoan aditua, funtsezkoa da dieta osasungarria egitea, hala nola Dieta mediterraneoa, Unescok Gizateriaren Ondare Ez-material izendatua. Funtsean, ez da “ez hiperproteikoa ez hiperkalorikoa”. Garaian garaiko produktu freskoak jaten dira, hala nola frutak eta barazkiak, eta horien artean, oliba-olioa da produktu nagusia. Kaloria-iturri nagusiak ogia, pasta eta lekaleak izan behar dute, nahiz eta azken horiek eta fruitu lehorrak ez diren neurriz kontsumitu behar (egunean bi edo hiru intxaur edo almendrak onuragarriak dira fitoestrogenoak dituztelako); animalia-jatorriko proteinen kopuruak txikia izan behar du, eta arrainarena, berriz, ertaina. Gainera, piperrautsa, baratxuria eta tipula sartzea komeni da, eragin bioaktiboak dituelako.

Edalontzi erdi ardo beltz (ez gehiago) edatea bihotzerako osasungarria ere izan daiteke, resveratrola baitauka, fruitu urdin eta moreak (ahabiak eta masustak, esaterako) dituen polifenola, antioxidatzaile ahaltsua. Esnekiak ere onak dira kaltzioa eta D bitamina ematen dutelako, baina ez dira inoiz helduen dietaren oinarri izan behar. Hori, hidratazio egokia bermatzeko likidoak edatearekin (batez ere zaharren kasuan), ariketa fisiko neurritsua (ez hedagarria) eta bizitza sozial aktiboa funtsezko faktoreak dira bizitza luzeaz gozatzeko. Bizitza sozialak ez du estresik izan behar -psikologikoa, lanekoa edo familia-, zelulen heriotza-mota bat eragin baitezake, apoptosi izenekoa.

Pertsona batek bakarka egin dezakeenaz gain, gehiago eta hobeto bizitzeko, gizarteek osasuna sustatzeko neurri posible guztiak sustatu behar dituzte, heriotza goiztiarrak eragiten dituzten zirkulazio-istripuak, haurren istripuak eta lan-istripuak murrizteko. Azkenik, krisi betean, erronka bat da munduko onenen artean dagoen Espainiako osasun-sistema publikoa zaintzea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak