Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola murriztu alzheimerra izateko arriskua

Ariketa fisikoa egitea, ez erretzea, dieta osasuntsua egitea eta arteria-presioa kontrolatzea dira Alzheimerra garatzeko arriskua murrizteko gomendio batzuk.

Img ancianos Irudia: Bafomet-Jaén

Alzheimerra larrialdi globala da. Gaur egun, 33,9 milioi pertsonak jasaten dute, baina adituek iragartzen dute 40 urte barru eragin hori hirukoiztu egin daitekeela, biztanleen %35 60 urtetik gorakoa izango baita. Gainera, gaixotasunagatiko heriotzen tasa handitu egiten da. Faktore genetikoek eta adinak baldintzatzen dute garapena, baina baita bizimodu osasungarria erabiliz saihets daitezkeen beste arrazoi batzuek ere.

Img ancianos1
Irudia: Bafomet-Jaen

Mundu osoko Alzheimer kasuen erdiak zuzeneko lotura dute zazpi faktore horietako batekin, behetik gorako garrantziaren arabera: hezkuntza-maila baxua, tabakismoa, jarduera fisikorik eza, depresioa, hipertentsioa, diabetea eta obesitatea adin ertainean. Faktore horien eragina %25 bakarrik murriztea nahikoa litzateke hiru milioi kasuri aurrea hartzeko. Ondorio horixe atera du Kaliforniako Unibertsitateko (AEB) ikertzaileek egindako azterlan batek. ), “The Lancet Neurology” aldizkarian argitaratua, eta Parisen egin den Alzheimer Elkartearen Nazioarteko Konferentzian aurkeztua.

Arrisku-faktore horietako asko alda badaitezke ere, alderdi genetikoak eta adina gehitu behar dira, eta ez dira gaixotasunerako sendabideak. Hala ere, egia da orain arte ez dela adierazi pertsona batek zenbateraino murriztu dezakeen gaixotasun hori jasateko arriskua horietako bat ekiditen badu. Ikertzaileek, bizimodu osasungarria izateak “izan ditzakeen” ondorioak azpimarratzen dituzte, eta horri buruzko azterketa zabalagoak egin behar direla azpimarratzen dute.

Garun-aldaketak

Berriki egindako beste lan batek aurkikuntza horren giltzarri izan daitezkeenak ematen ditu: obesitateak, tabakismoak, diabetesak edo hipertentsioak burmuinean zenbait aldaketa eragiten dituzte, eta aldaketa horiek dementzia eragiten dute. Dementzia horren adierazpen arruntena Alzheimerra da (munduan dementzia duten 24 milioi pertsona inguru daudela kalkulatzen da). Neurology aldizkarian argitaratu da ikerketa, eta Kaliforniako Unibertsitateko ikertzaileek ere egin dute.

40 edo 50 urtetik gorako bizimodu-aldaketak lagungarri izan daitezke urte batzuk geroago dementzia izateko arriskua murrizteko

Bizi-ohitura osasungaitzak izateak odol-hodiak kaltetzen ditu, eta gaixotasun baskularrak eragiten ditu; horiek, miokardio-infartua eta garun-hodietako istripuak eragiteaz gain, oso lotuta daude dementzia eragiten duten garun-funtzioen narriadurarekin. Emaitzek erakusten dutenez, alde batetik, helduen hipertentsioa eta tabakismoa lotuta daude garuneko substantzia zuriaren bolumena azkar aurreratzearekin eta funtzio betearazlea okertzearekin, hau da, jarduera eta eragiketa mentalak eraginkortasunez egiteko gaitasunarekin. Bestalde, diabetea eta tabakismoa hipokanpoaren atrofiaren azelerazioarekin lotzen dira, Alzheimerrarekin zuzenean lotuta. Azkenik, gehiegizko pisua garunaren bolumen osoarekin estu lotuta dagoela dirudi, aurreko ikerketek iradoki bezala.

Oro har, emaitzek erakusten dute bizi-estilo ez oso osasuntsua izateak oso kaltegarria izan daitekeen arrastoa uzten duela epe luzera. 40 edo 50 urtetik gorako bizi-ohituretan aldaketak egiteak, ezbairik gabe, urte batzuk geroago dementzia izateko arriskua murrizten lagun dezake, ez ezabatzen.

Ariketa fisikoa eta haren onura integralak

Gaixotasun hori izateko arriskua gutxitzeko gomendioen artean, ariketa da osoenetako bat. Munduko Osasun Erakundeak 60 urtetik gorako pertsonek gutxienez 30 minutu egitea gomendatzen du. ariketa fisikoa egunero, zahartzaroko dementzia eta Alzheimerra prebenitzeko modu gisa, jarduera fisikoak garunaren oxigenazioa hobetzeko aukera ematen baitu. Hala ere, faktore kardiobaskularrak, hala nola gehiegizko pisua, beren garapenarekin lotuta daudela kontuan hartuz gero, ariketak are garrantzi handiagoa hartzen du ohitura osasungarri gisa. Jarduera fisikoaren ondorio onuragarri ezagunen artean, egoera kardiobaskularra hobetzen du eta pisu egokia mantentzen laguntzen du.

Alzheimerra errealitatea denean ere, ariketak substantzia babesleak askatzen ditu, ongizate-sentsazioa errazten du eta gorputzeko eta ezagutzazko beste funtzio batzuk laguntzen ditu. “Journal of Alzheimer’s Disease” aldizkarian (orain arte egin den osoena), arratoietan egindako azterlan batean, Bartzelonako Ikerketa Biomedikoen Institutuko eta Sevillako Pablo Olavide Unibertsitateko ikertzaile espainiarrek, Kaliforniako Unibertsitateko zientzialariekin batera, ikusi dute ariketa fisikoak epe luzeko ikaskuntza sinkronikoaren komunikazioa babesten duela, eta oroimena handitzen duela.

ALZHEIMERRA DETEKTATZEKO MODU BERRIAK

Begian gertatzen diren aldaketak eta pertsona batek jasaten duen erorketa-kopurua behatzeko proba sinple bat gaixotasunaren lehen zantzuak detektatzeko bi modu berri izan litezke, Alzheimer Elkartearen Nazioarteko Konferentzian aurkeztutako bi ikerketen arabera. Commonwealth-eko (Australia) Ikerketa Zientifiko eta Industrialeko Erakundean egin den lehen azterlanean ikusi denez, erretinako odol-hodietan gertatzen diren aldaketak Alzheimerren zantzu goiztiarra izan daitezke, eta etorkizunean begi-proba bat egin daiteke, dementziaren lehenengo faseetan kaltetutakoak identifikatzeko.

Bigarren azterketan, Washingtongo Unibertsitateko zientzialariek agerian utzi dute erorketak ohikoagoak direla Alzheimerren lehen etapetan dauden pertsonen artean. Adituen arabera, berezko narriadura kognitiboa agertu aurretik, oreka eta ibiltzeko modua aldatzen hasten dira. Aurkikuntza horiek erakusten dute duela urte batzuetatik aditu askok iradokitzen dutena: sintomak nabaritu baino hamarkada bat lehenago, aldaketa “isilak” gertatzen ari dira garunean.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak