Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola prebenitu deshidratazioa

Adinekoek eta haurrek joera handiagoa dute udan deshidratatzeko, adinekoen %80k behar baino gutxiago edaten baitute eta haurrek ia ez baitute egarri-sentsaziorik.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2012ko uztailaren 13a
Img bebiendo agua Irudia: moyerphotos

Haurtzaroan eta zahartzaroan nahiko antzekoak dira. Horietako batek hidratazioarekin du zerikusia; izan ere, bizitzaren bi etapetan ahuldu egiten da likidoak hartzera bultzatzen duen zentzumena, gorputzak edateko beharra duela ohartarazteko organismoan ur eta gatz mineralak apur bat galtzen duenean garunera iristen den seinale hori. Haurretan oraindik ez dago hain garatua, eta zaharretan ahuldu egiten da pixkanaka; beraz, ez dute edaten eta deshidratatzeko arriskua areagotzen dute. Hurrengo erreportajeak hidratatuta egoteko beharra azpimarratzen du, eta aholkuak ematen ditu haurrak eta zaharrak beti hidratatuta egon daitezen.

Img bebiendo agua2 art
Irudia: moyerphotos

Hidratazioaren eta Osasunaren Behatokiak (OHS) egindako azterketen arabera, adinekoen %80k behar baino gutxiago edaten du. Likido falta horri adinaren beste ondorio batzuk gehitu behar zaizkio, hala nola sistema immunologikoa izatea eta tenperaturaren erregulazio ahulena, mugikortasuna eta gorputzeko ura galtzea. Hori dela eta, deshidratazioaren eragina handiagoa da. Izan ere, hidratazio egokia izanez gero, adineko pertsonen hamar ospitalizaziotik bat saihestuko litzateke.

Haurrek ez dute ia egarririk edan nahi. Sistema immunologikoa ez dago hain osatua, eta, beraz, gaixotasunak izateko eta tenperatura-aldaketak okerrago jasateko arrisku handiagoa dute. Horietan, deshidratazioaren arrazoi ohikoenetako bat beherakoa eta gastroenteritisa dira, udan ohikoenak direnak eta, sarritan, likidoen galerarekin lotzen direnak.

Giza gorputza urezkoa da?

Ura ezinbesteko mantenugaia da giza organismoarentzat, batez ere jaiotzen garenean. Haurtxo batek %74ko ura du bere gorputzean jaiotzen denean; heldu batek %65 inguru ur du, nahiz eta %80ra irits daitekeen giltzurrunetan, biriketan eta muskulu-ehunean; eta adineko batek kopuru txikiagoa du.

Gorputzak birjarri egin behar ditu gernuan, gorozkietan, larruazaleko transpirazioan eta arnasketan gertatzen diren likido-galerak, nahiz eta izerditzea, beherakoa edo sukarra areagotu egin daitezkeen. Egunean 1 eta 3 litro arteko galera garbia izaten dute likidoek.

Kopuru hori aldatzeko, 2,5 litro edan behar dira egunean. Eta haurdun dauden emakumeen kasuan, egunean hiru litro bitarte, edoskitzaroan ematen den dosia. Haientzat errazagoa da edatea, edoskitzeak egarriago eragiten baitu, amaren esnearen %90 ura baita, jaioberriaren premia hidrikoak asetzeko beharrezkoa.

Deshidratazioaren biktimak

Egunean hartzen diren likidoak aldatuz gero, gehiago edan eta hidratazio egokia lor daiteke.

Haurtxoen eta haur txikien deshidratazioaren sintomak hauek dira: malkorik gabeko negarra, azala, ahoa eta mihia lehor eta pitzatuak, begiak hondoratuak, azal grisaxka eta gernu gutxiago. Horrela, hiru hilabetetik beherako haurrek, normaltasunez egiten badute, gutxienez sei orduz behin bustitzen dute pixoihala, eta oinez doazen haurrek egunean gutxienez hiru pixoihal busti behar dituzte.

Helduetan eta zaharretan, zeinuak ondoez orokorra, buruko mina, nekea, kontzentratzeko zailtasuna, buru-nahastea, gernu kontzentratua eta/edo azalaren lehortasuna dira.

Baina seinale horiek nekez detekta daitezke, bai haurtxoetan, bai mendekotasuna duten zaharretan, bai gaitasun fisiko edo psikiko urrituak dituztenetan. Hidratatuta egoteko urrezko araua da zaintzaileek edaten dutela zaintzea, batez ere udan, eta are gehiago beherakoa eta gastroenteritisa badute.

Hidratatu, mila modutan

Hainbat ikerketa zientifikok frogatu dute egunean hartzen diren likidoak aldatzeak gehiago edaten laguntzen duela eta hidratazio egokia lortzen dela. Horregatik, aurten, OHSren kanpaina berriak “hidratatzeko mila modu dibertigarri daude!” du leloa. Nola? Estatu Batuetako Zientzien Akademia Nazionaleko Food and Nutrition Board-ek (FNB) egokitutako taula baten arabera, haurrek honako hau behar dute:

  • Zerotik sei hilabetera bitarteko haurrak: 0,7 litro amaren esne.
  • Zazpi hilabetetik hamabi hilabetera bitarteko haurrak: 0,8 litro likido amaren esnearen, formularen, uraren, edari osagarrien (zukuak eta elikagaiak) artean.
  • Urte batetik hiru urtera bitarteko haurrak: lau katilu, guztira (1,3 litro).
  • Lau urtetik zortzi urtera bitarteko adingabeak: ia bost katilu (1,4 litro), ur sinplea barne.

Ura izan behar da haurrentzako edaria, baina egarririk ez duelako eta zaporerik ez duelako baztertu ohi dutenez, fruta naturalen eta denboraldiko zuku freskoak, uretako poloak eta marrubi- edo limoi-zukua, esnea edo izotz-zukuak ere eskain dakizkieke.

Helduenek maiz edan behar dituzte likidoak, hala nola ura, zukuak, freskagarriak, teak eta infusioak, eta ez da ahaztu behar elikagai batzuk %90 edo %99 ura direla, hala nola frutak eta barazkiak, hozkailuan jarri behar direnak, edo zopa hotzak eta gazpatxoa, udan bikainak.

Haurrak eta adinekoak hidratatuta egoteko zortzi aholku

  1. Edateak zaharren ohitura izan behar du, egarririk ez izan arren.
  2. Jarri 1,5 litroko ur-botila toki ikusgarri batean, eta edan eguna amaitu baino lehen.
  3. Egunean 2,5 litro irenstea, eta are gehiago esfortzu fisikoak egiten badira eta klima beroa edo hezea bada.
  4. Ez galdu likido gehiegi. Horretarako, ez da beharrezkoa eguzkitan jartzea, ez da ariketa fisikorik egin behar egunaren erdiko orduetan eta arropa freskoa eta ez oso egokia jantzi behar da gutxiago izertzeko.
  5. Haur eta adinekoei ur, zuku eta edari ugari eta sarritan eskaintzea eta bereziki haurtxoak, gaixoak eta ezinduak zaintzea.
  6. Ahal den neurrian, ez hartu freskagarri azukredunik, txantxarra eta obesitatea eragiten baitituzte.
  7. Alkoholdun edariak saihestea.
  8. Galdetu medikuari eta botikariari nola hidratatu behar den modu egokian.

Iturria: ‘Hidratazio eta Osasun Gida’, Hidratazio eta Osasun Behatokia (OHS), Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkartea (SENC) eta Consumer.es.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak