Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola zaindu zure oinak udazkenean

Krema berariazkoekin hidratazio ona izatea eta oinetako motelduak aukeratzea funtsezkoa da gure oinak zaintzeko urtaro hotzenetan

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2019ko azaroaren 06a
Irudia: Free-Photos

Udan gehiago zaintzen ditugu oinak, baina gehiago osasunagatik, estetikagatik. Hala ere, txankletak gaizki erabiltzen ditugu, eta horrek ondorioak ditu udazkenean. Baina oinak izan dituen arazoez gain, podologoek beste patologia batzuk ere ikusten dituzte. Hurrengo lerroetan, estaziorik hotzenetan oinek izaten dituzten eragin ohikoenak eta horiek saihesteko zer egin dezakegun kontatuko dugu.

Oinen arazoak udazkenean

Udan egun osoan txankletan ibiltzea ez da gomendagarria, udazkenean ere ez bezala, mendiko botak erabiltzea hirian, runner zapatilak, padela edo uretako botak egiteko, egun lainotsu batean ia euririk egin gabe paseatzeko. Gure oinek sufritzen dute. “Zapata bakoitzak bere funtzioa du, eta egoeraren arabera erabili behar da. Oinetakoen ingeniaritza handia dago, eta horren atzean egiten ditu ikerketak”, laburbiltzen du Álvaro Díaz Euskal Herriko Podologoen Elkargo Ofizialeko lehendakariak.

Hori dela eta, ikasturtearen hasieran, “moteldu gabeko zapata, zapata laua eta lotura gutxikoa” gehiegi erabiltzeak dituen arazoak aipatu ditu adituak. Oinaren orkatilan eta oinean mina, oinbularra eta barne-arkua izaten dira minik ohikoenak. Ohikoa da, halaber, oina gehiegi deshidratatzea eta azazkalak moztuta edo puskatuta egotea. Gainera, txantiloiak erabiltzen dituzten pertsonen kasuan, tripakiak larriagotu egiten dira, eta udan, berriz, ez.

Jakina, azaleko patologiak, hala nola onddoak eta papilomak (landatzeko berruga), presentzia ere badute. Horregatik, Podologoen Elkargo Ofizialen Kontseilu Nagusiak ohartarazi du heloma bat (ixka) beste dermatopatia batekin nahasteko arriskua dagoela, adibidez, papiloma batekin, eta, beraz, modu egokian ez tratatzeko arriskua dagoela. “Izan bedi ukipen bat edo beste, eta podologora joan behar du, bi arazoak trata ditzan”, dio Rosario Morales doktoreak, Madrilgo Unibertsitate Konplutentseko Kiropodologia eta Kirurgia podologikoko irakasle titularrak. Hala ere, adierazle gisa, jakin behar da papiloma ohikoagoa dela haur, nerabe eta gazteetan; helomak, berriz, nagusitasun handiagoa du helduetan eta helduetan.

Udazkenean aurrera egin ahala, podologoen kontsultetan oinetako itxiei dagozkien eraginak ikusi behar dira. Urradurez gain, izerdi gehiegi izatea eta usain txarra agertzea da garrantzitsuenetako bat. ... Transpirazio gutxiko kirol-zapatilak gehiegi erabiltzeak, higiene desorekatuak eta, are gehiago, onddoek eragindako kutsadurak eta atleta-oinak —udaren ondoren hain ohikoak— arazo horri aurre egiten diote. Baina, Valentziako Erkidegoko Podologoen Elkargotik (ICOPCV) diotenez, erretzea, edari alkoholiko gehiegi hartzea edo elikagai batzuk kontsumitzea lagungarria izan daiteke. Hala ere, beste patologia batzuen sintoma ere izan daiteke, hala nola guruin apokrinoen funtzionamenduaren alterazioak, gaixotasun metabolikoak, giltzurrunekoak edo gibelekoak edo zenbait botika. Horregatik, tratamendu egokia emateko (bakterioen aurkakoak edo antifungikoak, hauts-lehortzaileak edo aerosola, dieta-aldaketak...), ezinbestekoa da podologo batengana jotzea patologiaren jatorria identifikatzeko.

Baina, gainera, hotzarekin beste arazo batzuk ere sor daitezke, adineko pertsonak, haurrak eta neguko kirolak praktikatzen dituztenak arrisku handiagoa dutenak. Untxiak, dermatitisa eta ekzemak dira ohikoenak.


Irudia: Free-argazkiak

Nola zaindu oinak udazkenean eta neguan

“Oinak zaindu baino gehiago, gaizki tratatzen saiatu behar da”, esan du Álvaro Díazek. Aditu honentzat, garrantzitsua da oinak krema berariazkoekin ondo hidratatzea, baina oinetako egokiak aukeratzea ere, hirian ibiltzeko, adibidez. Bere gomendioen artean dago takoi eta plataformetako altuera handietatik ihes egitea, orkatilako lesioak saihesteko, bigarren eskuko oinetakoez gain (edo bigarren oineko oinetakoez gain); izan ere, “horiek erabiltzea da beste pertsona baten zapalketaren akatsak heredatzeko modurik onena”. Euri-botak egun horietarako bakarrik utzi behar dira, eta zapata eta botetarako iragazgaiztasunaren eta transpiragarritasunaren arteko oreka bilatu behar da. Kirolei buruz? Bizitza baliagarria dute: “Zapatilaren nekea nabarmena denean eta moteltze-materialak balio ez duenean, aldatu egin behar da”. Galtzerdiak egokia izan behar du, eta etxean oinetako irristagaitzak erabili behar ditu. Oina, berriz, nahikoa da.

Oinak aztertzeko podologoa bisitatzea, “eta ez bakarrik mina eta kaltea eginda daudenean”, gure egutegian egon beharko luke uda ondoren. Adituek gomendatzen dute, halaber, joan den denboraldiko oinetakoen barne-txantiloiak berrikustea; izan ere, baliteke izerdiaren ondorioz lehortu izana, higatuta edo puskatuta egotea, nahiz eta egoera onean badaude, aldatzea komeni da, onddorik badago edo ibiltzean eragozpenak sortzen badituzte.

Gehiago? Zehazki, usain txarra saihesteko, ICOPCk hau gomendatzen du:

  • Oinak behar bezala garbitzea. Egunero garbitu eta ondo lehortu, batez ere hatzen artean.
  • Galtzerdiak egunero aldatzea, eta maizago oinek asko jotzen badute, kirola egitean bezala.
  • Erabili ondoren, aireztatu oinetakoak, bakterioak ugal ez daitezen.
  • Ez erabili zapata estuegiak edo material sintetikoekin fabrikatutakoak. Oinek arnasa hartzea ahalbidetzen duten larrua, mihisea edo sarea aukeratu.
  • Hezetasuna aldaratzen duten galtzerdiak erabili (artilea, kotoia...).
  • Saihestu nailonezko galtzerdiak edo galtzerdiak.
  • Txantiloiak sarritan kendu, aireztatu eta garbitu. Hilean behin aldatzea, gutxienez.
  • Zapaten barrualderako aerosol desinfektatzaileak erabiltzea.
  • Interneten dabiltzan etxeko erremedioak saihestea: ez dago frogatuta eraginkorrak direla, eta kalteak areagotu ditzakete.


Irudia: Free-argazkiak

Hotzeko hilabeteetan oinak zaintzeko aholkuak CGCOPen dekalogo honetan jaso dira:

  • Zuntz naturalez egindako galtzerdiak erabili, hala nola artilea, oinak bero mantentzeko, baina ez estutu eta ez zaildu odolaren zirkulazioa.
  • Oinaren transpirazioa egiteko oinetako bat aukeratu, hezetu ez dadin eta hotz sentsazioa areagotu ez dadin.
  • Ez hurbildu zuzeneko bero-iturrietara, hala nola berogailuetara edo poltsa beroetara, zapiak agertzea eragin baitezakete.
  • Helduek krema espezifikoak erabili beharko lituzkete, azala hotzari eraso egiteko prestatzeko, pitzadurak konpontzeko eta epidermisaren egitura normalizatzeko.
  • Neguko kirolzaleentzat funtsezkoa da galtzerdiak finak izatea eta horretarako berariazko materialez eginak egotea. Hala, marruskadurak eta anpuluak saihestuko dira, eta lehor eta tenperatura egokian egongo dira. Gainera, txantiloiak kirol-oinetakoei gehitu behar zaizkie.
  • Ur hotzeko, ur epeleko eta ur hotzeko pedilubioak egitea, zirkulazioa suspertzeko. Oso gomendagarria da zirkulazio-arazoak dituzten pertsonentzat edo neguko kirolak edo mendi-ibiliak egin ondoren.
  • Hanka ibilgeturik ez egotea, odol-zirkulazioa aktibatzeko eta beheko gorputz-adarrak ez hozteko. Eserita denbora asko badago, komeni da oinak aldizka masajeatzea eta zirkulazioa hobetzeko eta tenperatura egokia mantentzeko ariketak egitea.
  • Ez edan alkoholik eta ez erre. Ohitura horiek epidermisa deshidratatzen laguntzen dute, eta horrek sabañoiak izateko arriskua areagotzen du.
  • Festarako oinetakoen kasuan, erabili botinak aretoko zapatekin alderatuta: oinaren tenperatura hobeto mantentzen dute.
  • Oinetakoen zolak irristagaitza izan behar du, errazago ibiltzeko eta erorketak edo bihurrikeriak saihesteko.

Zer egiten dugu haurren oinekin?

Eskolara itzultzean, oinetako berriak erosi aurretik, podologo batek berrikustea komeni da, oina egoera ezin hobean dagoela baieztatzeko. Udan onddoek edo garatxoek kutsa dezakete, edo martxako asaldurak izan daitezke, oinetako desegokiak edo haurraren beraren garapenak eraginda. Maiz erortzen da? Etengabe kaleratu nahi da? Bada, adituek ohartarazi dute oinetako arazo batengatik izan daitekeela.’ Eta ez dira gutxi adin hauetakoak: azazkaletako alterazioak (zimurtsuagoak, lodituak edo kolore-aldaketa txikiak dituztenak), oin lauak, hesiak (oinak barrurantz begira jartzen dira oinez ibiltzean), mutilak (oinen muturra barrurantz doanean) edo zuloak (zubi gehiegi). Dena den, profesionala bisitatzeaz gain, haurrentzako zapata on bat ere izan behar du, CGCOPen arabera:

  • larruz edo material natural eta malguez egina, transpirazioari laguntzeko eta mugimendu-askatasuna izateko, batez ere hatzez (azken hori jakina da luzeena erdialdetik zentimetro batera bitartean geratzen den, zapataren puntara iristeko).
  • arina, barne-josturarik ez izatea eta, zolaren kasuan, inoiz ez itzultzea, baina gomazko zolak edo antzekoak izan behar dute, jauziak leuntzeko, eta ez labaintzeko marrazkiak, erorketak eta irristatzeak saihesteko. Kontrahormak erdi-zurruna izan behar du, eta hormak, berriz, ahalik eta zuzenena.
  • kordoiekin (edo velcroarekin sei urtetik beherakoentzat). Egokia da orraziari lotzeko.
  • ateratzen ahal diren txantiloiekin, haurrak plantilla pertsonalizatuen bidezko tratamendua behar badu.

Etiquetas:

oinetakoak pies-eu

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak