Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

OMEk egunero 30 minutuz ariketak egitea gomendatzen du, osasun-arazorik ez izateko.

Munduko populazioaren %60-80k bizimodu sedentarioa du

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2002ko apirilaren 05a

Osasunerako Mundu Erakundeak atzo ohartarazi zuenez, jarduera fisikorik ez izateak urtean bi milioi heriotza eragiten ditu zuzenean, eta horiek saihets litezke eguneroko 30 minutuko ariketa fisikoa eta dieta orekatua eginez gero. Azken urteetan, jarduera fisikoa murriztu egin da, eta munduko populazioaren %60tik %80ra bizimodu sedentarioa darama. Hori dela eta, Osasunaren Nazioarteko Eguna igandean izango da, “Zure osasunaren alde, mugi” lelopean.

Gazteen bi herenek baino gehiagok ez dute behar adina ariketa fisiko egiten, eta entretenimendu sedentarioek (telebista ikustea edo ordenagailuarekin jolastea, adibidez) lekua irabazten dute. Eta bizimodu sedentarioa da heriotza eta ezintasunaren munduko hamar kausa nagusietako bat.

Azken azterketa epidemiologikoen arabera, 2020an, transmititu ezin diren gaixotasunek, batez ere kardiobaskularrek eta minbiziek, munduko morbilitate-tasaren %70 baino gehiago eragingo dute, eta kopuru horretatik %85 garatzen ari diren herrialdeetan.

Jarduera fisikorik ez egiteak bikoiztu egiten du gaixotasun kardiobaskularrak, diabetea eta obesitatea izateko arriskua, eta areagotu egiten ditu koloneko minbizia, hipertentsio arteriala, osteoporosia, depresioa eta antsietatea izateko arriskuak. Sedentarismoa, tabakoa kontsumitzea eta dieta desegokia dira arazo kardiobaskularrak izugarri ugaltzearen arrazoi nagusiak, baita kardiopatia koronario goiztiarren %80rainoko kausa ere, OMEko gaixotasun ez-kutsagarrien prebentzio eta osasun saileko zuzendari Pekka Puskaren arabera.

Praktika erregularra eta jarraitua

Arrisku-faktore horiei lotutako gaixotasun kronikoak dira heriotza-eragile nagusiak munduko eskualde guztietan, Saharaz hegoaldeko Afrikan izan ezik, non hiesak bezalako infekzioak nagusi diren. OMEren arabera, elikadura osasuntsua duten minbizien heren bat, pisu normalari eustea eta bizitza osoan ariketa fisikoa egitea saihets daiteke.

OMEk gomendatutako neurrien artean, egunean 30 minutuko jarduera fisiko neurritsua dago, oinez ibiltzea, erretzeari uztea eta modu orekatuan elikatzea barne har dezakeena. OMEko adituek adierazi zutenez, ariketa fisikoaren onurak desagertu egiten dira ariketa egin eta 72 ordura, eta horregatik da garrantzitsua praktika erregularra eta jarraitua izatea.

Horretarako, beharrezkoa da tokiko agintariek eta arduradun politikoek bizimodu osasungarria izateko giro egokia sortzen duten neurriak onartzea. Neurri horien artean, besteak beste, honako hauek bermatuko dituen garraio-politika jarri behar da martxan: oinezkoen eta txirrindularien segurtasuna, eraikin eta leku publikoetan erretzeko debekua, parke eta jokaleku irisgarriak sortzea, eta eskola eta komunitateetan jarduera fisikoko programak sustatzea.

OMEk ariketa fisikoa egitearen beste abantaila batzuk azpimarratzen ditu, hala nola gazteen arteko indarkeria murriztea edo drogen kontsumoa bezalako arrisku-portaerak murriztea, eta, horrez gain, adinekoen arintasun fisikoa eta mentala hobetzea.

Haurren kasuan, ariketa funtsezkoa da hezurren, muskuluen eta artikulazioen koordinazioa garatzeko eta garapen egokia bermatzeko, baita bihotz- eta birika-funtzioa ere.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak