Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ondo lo egitea, bihotzarentzat onuragarria

Lo-orduak etorkizuneko arazo kardiobaskularrak garatzeko probabilitate handiagoarekin edo txikiagoarekin lotuta egon daitezke.

Img durmiendo Irudia: deeleea

Ondo lo egitea osasun-egoera onarekin lotu ohi da. Izan ere, amets egokia osasun plan prebentibo gehienetan eta bizimodu osasuntsua izateko ohituretan sartzen da. Loaren nahaste gehienak, askotan ahaztuta eta, oro har, ezin dute ongi lo egin, ez kantitatean ez kalitatean, ez eta behar diren orduak ez lo egiteko ohiturak ere, gaixotasunarekin lotzen dira epe luzera. Hainbat azterketa egin dira, eta ondorio bera atera dute orain: pertsona osasuntsu batek behar adina ordu lo egiten ez badu, nabarmen handitzen da arteria koronarioak kaltzifikatzeko arriskua, hipertentsioa eta, ondorioz, epe luzeko arazo kardiobaskularrak.

Loa gorputzaren eta adimenaren atsedenaldia da. Kontzientzia erabat edo partzialki eteten da, eta funtzio organikoak murrizten dira. Loa, beraz, energia fisiko eta psikikoaren birsortzaile nagusia da. Hori aldatzen denean, berritze-prozesua ez da gauzatzen, eta, beraz, pixkanaka, gure kontzentrazio-gaitasunean, oroimenean, izaeran eta gogo-aldartean aldaketak gertatzen dira.

Fisikoki, aldaketa horien ondorioz, gorputz-tenperatura aldatu egiten da, bihotz-hodietako erritmoa bizkortu, eta estresa (kortisola) eta odoleko azukrea gehiago askatzen dira, besteak beste.

Bihotzerako antidotoa

Orain arte, zenbait azterlanek egiaztatu dute epe luzera lo ondo ez egiteko arazoak askoz okerragoak izan daitezkeela. Lo gaizki egitearen ondoriozko asaldurek diabetes-arazoak eta arazo kardiobaskularrak eragin ditzakete, eta, beraz, egoki lo egitea gaixotasun horiek tratatzeko gomendatutako tratamenduetako bat izan liteke. Alde batetik, Chicagoko Unibertsitateko (AEB) adituak. aurkitu dutenez, loaren iraupen egokia kaltzifikazio-eragin txikiarekin lotuta dago arteria koronarioetan, eta horrek gaixotasun kardiobaskularrak adierazten ditu.

Pittsburgheko Unibertsitatean (AEB) berriki egindako beste azterlan bat. ), lo-faltarekin lotzen du beste arrisku-faktore kardiobaskular bat, sindrome metabolikoa. Azkenik, 2008an “Sleep” aldizkarian argitaratutako ikerketa batzuek hipertentsioa lo-ordu desegokiekin lotzen zuten. Horiek guztiak arazo kardiobaskularrei lotutako arrisku-faktoreak dira.

Lo-ordurik eza patologia organiko baten ondorio ez denean, bakoitzaren ahalegina oso garrantzitsua da ordutegi egokiak betetzeko.

Lehenengo azterketa “JAMA” aldizkarian argitaratu zen, eta, bost urtean, 495 pertsonak ikusi zuten gau bakoitzeko lo-ordu bat gehiago% 32 murrizten zela arteria koronarioen kaltzifikazio-probabilitatea. Ikertzaileek azterketa gehiago behar dituztela dioten arren, loaren erabilgarritasuna erakusten duela esan zuten. Adituek onartu zutenez, muga hauek ere badituzte arterien kaltzifikazioaren arrisku-faktoreek: gizonezkoak, helduak, glukosarekiko intolerantzia, tabako-kontsumoa, dislipemia, presio-maila altuak, obesitatea edo hantura-markatzaile altuak.

Pittsburgheko Unibertsitatearen azterketa, Sleep-en argitaratua, aurrekoaren antzekoa da, baina arrisku kardiobaskularreko beste faktore bat azpimarratzen du. Ikerketaren ardatza 30 eta 54 urte bitarteko 1.200 heldu baino gehiago aztertzea izan zen. Emaitzen arabera, sindrome metabolikoa izateko probabilitateak %45 baino gehiago handitzen ziren lo-aldia zenbat eta laburragoa izan (batez ere sei ordu baino gutxiago lo egiten zutenetan).

Beste azterlanei dagokienez, denak hipertentsioari buruzkoak, Ronald Kramer, Colorado Sleep Disorders Centerreko (AEB) zuzendari medikoa. ), zioen, “loaren gabezia kronikoak aldaketa kimikoak eta hormonalak eragin ditzake gorputzean, eta horrek hipertentsio kronikoa eragin dezake”. Arteria-presioa handitze hori kortisolaren askapena murriztearen edo organismoak gatza atxikitzearen ondorio da, batez ere.

Ongi lo egiteko gomendioak

Estatistika Institutu Nazionalaren arabera, Espainiako batez besteko lo-denbora (2006) 7,22 ordukoa da 25 eta 64 urte bitarteko pertsonetan, eta 7,47koa, berriz, adineko pertsonetan. Zehazki, nerabezaroan, bederatzi orduz lo egitea gomendatzen denean, hazteko eta garapen intelektual ona izateko, batez besteko hori ez dator bat osasungarria izan beharko lukeenarekin. Helduentzako eta hirugarren adinekoentzako gomendioak zazpi eta zortzi ordu bitartekoak dira. Lo-ordurik eza ez denean modu farmakologikoan tratatu beharreko patologia organiko baten ondorio, banakako ahalegina oso garrantzitsua da ordutegi egokiak betetzeko.

American Academy of Sleep Medicine (AASM) erakundeak aholku batzuk ematera gonbidatzen du, lo gau on batez gozatzeko. Horien artean, honako hauek sartzen dira: lo egiteko errutina konstante bat betetzea, oheratu aurretik lasaitzea, etenik gabeko lo-gau oso bat lortzea, kafea edo botika estimulagarriak dituzten janariak edo edariak saihestea, ordu batzuengatik kezkak alde batera uztea, ohera gosez ez ez ez joatea baina afaltzeko orduan ez jatea, lotara joan baino sei ordu lehenago ariketa gogorrak ekiditea, lo gutxi egin eta ordu berean esnatzen saiatzea.

Loaren arazoren bat dagoenean, gomendio hauek ez dira aski. Kasu horretan, medikuarekin edo loaren patologian aditua den batekin kontsultatzea gomendatzen da.

SIESTA ONA

ImgImagen: Gretchen Poehlman
Siestaren tradizioa, Mediterraneoko eta Latinoamerikako herrialdeetan ohikoa dena, bihotza indartzeko metodo ona da. “Archives of Internal Medicina” aldizkarian argitaratutako 2007ko artikulu baten arabera, eguerdian gutxienez astean hiru aldiz lo egiteak mesede egiten die langileei. Dimitrios Trichopoulos, Harvardeko Unibertsitateko Osasun Publikoko Eskolakoa (AEB) eta ikerketaren buruan, emaitzen arabera, arazo kardiobaskularrak izateko arriskua %34 murrizten da siesta maiz egiten dutenen artean.

Ehuneko hori %37ra igotzen da atsedenaldia 30 minututik gorakoa denean. Azterketa Grezian egin zen, eta sei urte iraun zuen. 20 eta 86 urte bitarteko bi sexuetako 25.000 pertsonak hartu zuten parte, arazo kardiobaskularrik edo bestelako gaixotasun kronikorik izan ez zutenak. Trichopoulosen arabera, azterketak kontuan hartzen baditu zenbait faktore, hala nola elikadura-ohiturak eta jarduera fisikoaren maila, bai eta pertsona osasungarriei mugatzea ere, azken emaitzen fidagarritasuna handitzen du.

Beste ikerketa batzuk ez datoz bat siestaren eraginkortasun teorikoarekin. Azterketa horien bidez, koipe ugariko elikagaiak dituzten pertsonak kontuan hartuko dituzten ikerketa gehiago egin behar dira. Elikadura mota horrek siestaren ondorio onuragarriak murriztu ditzake. Era berean, zenbait adituk ziurtatzen dute emakumearen egungo bizimodu frenetikoak, kasu askotan estresa jasaten duenak, ere zuzeneko ondorioak dituela arrisku kardiobaskularreko faktoreetan.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak