Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ordu-aldaketak nori eragiten dion

Asaldura neurologikoak dituzten gaixoak eta egunez portatzen diren pertsonak dira asteburu honetako erlojuaren aurrerapena gehien jasango dutenak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Igandea, 2007ko martxoaren 25a

Asteburu honetan, udako ordutegia betetzen hasiko da erlojua. Ordubeteko loaren galerarekin batera, Espainiako etxeetan %8ra arte aurrezten da, eta, horrekin batera, eragozpen txikiak izaten dira, eta, batzuetan, arazoak ere eragin ditzakete. Migrainak eta jakekak izaten dituzte maizenik. Baina ez haiek bakarrik. Biztanle osasuntsuen artean, eguneko portaera duten pertsonak dira, arratsaldeko ohiturekin kontrajarrita, ordutegi berriarekiko egokitze-arazo handienak dituztenak.


Larunbatetik igandera bitarteko goizaldean, erlojuak ordubete aurreratu dira, urtero bezala egun horietan. Hala gertatzen da Europar Batasuneko herrialdeetan 1974az geroztik, petrolioaren krisi betean, orduko Europako Ekonomia Erkidegoak ordu ofiziala kontinenteko intsolazio handienekoei egokitzen saiatzea erabaki zuenean. Neurriaren bidez lortutako energia-aurrezkia %5 eta %8 bitartekoa da, galdetutako iturriaren arabera, eta pertsonen eta jardueren erritmo naturalari negatiboki eragiten ez diola egiaztatzeak, erakundeak animatu ditu egutegietan mugarik gabe mantentzera: martxoko azken igandean, «udako ordutegia» deritzonean sartzen da, urriko azken asteburuan «neguko ordutegia»ra itzultzeko.

Ondorio osasungarririk gabe?

Adituek beti esan izan dute ordu-aldaketak osasunean dituen ondorioak ia hautemanezinak direla, eta, salbuespen gutxi batzuk kenduta, ordutegi berrietara egokitzea azkarra dela eta ez duela arazorik sortzen, bereziki uda datorrela iragartzen duena.

Iritzirik zabalduena da ordutegi-aldaketak «onura gehiago ekartzen dituela arazoak baino», eta ez soilik ekonomiaren ikuspuntutik. Gaur egungo neurria 1999an Belgikako Research Voor Beleid aholkularitza-enpresak EBk eskatuta argitaratutako azterlan batean oinarritu zen.

Ordu-aurrerapena baino egun batzuk lehenago janari- eta lo-denborak pixkanaka doitzeak ondorio negatiboak konpentsatzen ditu
Txostenean, onuren artean, «aurrezkiarekin, osasunarekin, lan-baldintzen hobekuntzarekin edo bizimoduekin» lotutakoak aipatzen dira. Zehazki, dokumentuak «aisiaren, turismoaren eta osasun publikoaren industriak» aipatzen ditu, modu gutxi-asko zuzenean onura ateratzen duten sektoreen multzo gisa.

Ordutegiaren aurrerapena «zerupeko jarduerak sustatzen ditu», aipatu txostenean irakur daiteke. Sustapen horretatik abiatuta, osasun-egoera orokor hobea izaten laguntzen duten aisialdiko jarduerak egiteko prestasun handiagoa sortzen da, batez ere neguan etxeetan sartu behar izaten diren tenperatura baxuen aurrean sentikorrak diren biztanleria-sektoreetan. Gaixo kronikoak eta adineko pertsonak dira udaberriko eta udako tenperatura atseginenetatik eta intsolazio denbora luzeagotik etekin handiena ateratzen dutenak.

Txanponaren beste aldea

Baina dena ez da ordu aurrerapenarekin parekatzen. Ordularia mugitzeak dakartzan egokitze-zailtasunak azaltzen dituzte zenbait ikerketak, 1974ko Europako Batasuneko zuzentarauaren hasieratik ia hasita. Gehienek, hala ere, intsolazioak eragindako erritmo biologikoaren aldi baterako nahasteekin lotutako arazo txikiak ikusten dituzte, eta arazo horiek, batzuetan, hormona-asaldurak eragin ditzakete.

Horrelako asaldurak ordu-aurrerapena gertatu eta egun gutxira konpentsatzen dira; beraz, eguzkiargiaren erritmoak eta lo-esnaldia zikloan parte hartzen duten hormonak askatzen parte hartzen duen barneerlojuak bat egiten dute. Eta, ikusten ari garenez, azkarrago bularreko haurretan eta haur txikietan helduetan baino. Segur aski, zenbait ikerketak diotenez, nerbio-sistemaren heldutasuna txikiagoa da, eta oraindik ez ditu parametroak eguzki-argiaren eraginera egokitu.

Helduen artean, egokitze-arazo handienak egunez jarrera kontrajarriak dituztenak dira, beren jokaerak arratsalderako joera dutenen aldean. Goizean goiz jaikitzen diren subjektuei dagokie, eta haien zain-egoera argi naturalaren ordutegietara hobeto egokitzen da. Ingurumen-faktoreek eragin negatiboa dute, argi-esposizio handiagoa eta zarata-maila handiagoa eragiten baitituzte.

Eragin hori, bestalde, geneek ere badutela dirudi. Adrian Williams, Guy’s and St Thomas’ NHS Foundation Trust-eko ikerketa batek aurkitu zuen 2003an gene-talde jakin baten aktibazioaren mende daudela eguneko eta arratsaldeko jokaerak.

Nolanahi ere, Williamsen ustez, lo-ordu bat galtzeak ondorio iragankorra du, eta horrek nekea eragiten du egunak aurrera egin ahala. Bereziki hamaiketakoaren ondoren, digestioaren energia-eskari handiena tentazio handiegia denean siesta gustuko dutenentzat.

Kaltetuenentzako higiene-irtenbideak

Img sueno
Adituak bat datoz esatean ordutegi-aurrerapenaren ondorioak txikiagoak direla, iragankorrak direla eta egun gutxitan biztanleriaren gehiengoak bere erritmo biologikoa doitzea lortu duela, baina kasu guztiak ez dira azkar konpontzen. Arazo neurologikoak dituzten gaixoek, batez ere buruko minekin, buruko minekin edo buruko minekin edo migrainarekin lotzen direnek, egokitze-arazo handiagoak izaten dituzte. Gauza bera gertatzen da paziente bipolarrekin edo depresiorako joera dutenekin.

Kasurik gehienetan, ondorio nabarmenena sintomak aldi baterako areagotzea da. Fase akutu hori, ordea, egun gutxitara iristen da, eta gutxitan jotzen da larritzat.

Fase larri horiei aurrea hartzeko eta, oro har, ordutegi berrietara hobeto egokitzeko, adituek higiene-neurri gutxi batzuk gomendatzen dituzte. Hona hemen eraginkorrenak, Loaren Medikuntzako AEBetako Akademiak argitaratutako gida baten arabera: oheratzeko ordua pixka bat aldatzea (15 minutu lehenago, aurreko lau egunetan), janarien ordutegia egokitzea, siestak saihestea, modu egokian jatea, ur asko edatea eta fisikoki aktibo egotea, ordutegi-aldaketaren eguna gidatzean kontuz ibiltzea, eta goizean kafeina eta gauean alkohola edatea saihestea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak