Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Osasun kardiobaskularra, azukre gutxiagorekin

Azukre asko hartzeak gaixotasun kardiobaskularra izateko arrisku handiagoa du

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2014ko otsailaren 26a
img_azucar corazon hd_ Irudia: ingridhs

Azukre gehiegi hartzea, berriz, obesitate-arrisku handiagoarekin lotuta dago: arteria-presioa, kolesterola eta intsulinaren erresistentzia, American Heart Association (Bihotzaren Estatu Batuetako Elkartea) delakoak dioenez. Hala ere, orain beste azterketa bat egiten da, eta elikaduran erantsitako azukre-kontsumoaren eta gaixotasun kardiobaskular baten ondorioz hiltzeko arrisku handiagoaren artean dagoen erlazio adierazgarria erakusten du. Artikulu honetan azaltzen da zergatik den kaltegarria azukre gehiegi bihotzaren osasunarentzat, eta aholku praktikoak ematen dira hori zaintzeko. Azukre “ezkutuak” non dauden ere azaltzen da.

Img azucar corazon art
Irudia: ingridhs

Bihotzaren osasuna

“Added Sugar Intake and Kardiobaskular Disseases Mortality Among US Adults” azterlana (azukre asko eta gaixotasun kardiobaskularrak). Atlantikoko gaixotasunak kontrolatzeko eta prebenitzeko zentroetako (CDC) ikertzaileek (AEB) egin zuten Estatu Batuetako helduen heriotza-tasa. ), dietako eguneroko kaloria guztiei gehitutako azukre-kontsumoaren bilakaera aztertu du (2005 eta 2010 artean), eta gaixotasun kardiobaskularren hilkortasunarekin duen lotura estua.

Eguneroko dietan azukre gehiegi egotea arriskutsua da osasunerako
Duela gutxi Journal of the American Medical Association (JAMA) aldizkarian argitaratu zen lan honekin, zenbait datu kezkagarri ezagutu ahal izan dira: heldu gehienak (%71,4) azukre erantsien %10 edo gehiago hartu dute, eta aztertu den populazioaren %10en arabera, nutriente horiek beren dietako kaloria guztien %25 edo gehiago ziren.

Gaixotasun kardiobaskularrarekin gehitutako azukre-hartzearen elkarketa aztertzean, aurkitu zuten, aztertutako biztanlerian, hiltzeko arriskua %18 handitzen zela, kopuru txikiko dieta bat edo azukre erantsirik gabeko dieta batekin alderatuta. Arrisku hori %38raino gehitu zen, %17tik %21era bitartean, eta azukreen kaloriek, berriz, %80tik gora. Horregatik, dirudienez, hemendik aurrera eta emaitzen arabera, oso kontuan hartu beharko da patologia kardiobaskularren prebentzioan.

Bihotza azukrerik gabe

Karbohidratoak elikadura orekatu baten oinarrizkoak diren arren, denak ez dira berdinak. Egitura kimikoaren arabera, karbono hidrato sinpleen (edo azukreen) karbohidrato konplexuak (almidoia, adibidez) bereiz daitezke. Lehenbizikoak motel xurgatzekoak dira, eta ogian, pastan, lekaleetan, arrozean eta zerealetan egoten dira, besteak beste.
Azukreak ere ezkutuan daude produktu industrialetan, eta, horietan, kaloria gehiago ematen dute nutrizio-balio txikiarekin

Sinpleak dira elikagaien zapore gozoaren erantzuleak. Horien artean daude azukrea, fruktosa, fruta-zukuaren kontzentratua, eztia, maltosa edo melaza. Desberdintasun nagusia da azukre horiek azkar xurgatzen direla, eta, ondorioz, organismoak azkar jariatzen duela. Erantzun horrek, era berean, gantza metatzen laguntzen duten beste prozesu fisiologiko batzuk ere ematen ditu.

Fruta, landare, esne eta fruituetan modu naturalean egoteaz gain, “ezkutuan” ere badaudeproduktu industrialetan, marmeladetan, gozokietan eta zerealetan, kaloria gehiago ematen dute, nutrizio aldetik balio txikia baitute. Hala ere, elikagaiak prozesatzeko erabiltzen badira, etiketak jakinarazi egin behar du.

Azukre sinple horietako bat ere ez da beharrezkoa dieta batean.izan ere, energia eta mantenugai gutxi ematen dute, eta, beraz, baztertu egin daitezke. Gainera, gehiegi jatea arriskutsua da osasunarentzat, azterketa askok erakusten dutenez, besteak beste, JAman argitaratutakoa. Hala ere, garrantzitsua den arren, ez dago adostasunik gehieneko mailak zein diren jakiteko. Horrela, Osasunaren Munduko Erakundeak (OME) gomendatutako kaloria guztien %10 baino gutxiago gomendatzen du, eta American Heart Association erakundeak 100 kaloria baino gutxiago ematen ditu egunean, eta gizonezkoentzat, berriz, 150 kaloria gehiago.

Nola zaindu bihotza: aholku praktikoak

Dietaren azukreak mugatzeko eta bihotzaren osasuna zaintzeko, Sant Celonon (Bartzelona), Baobab Diziplina Anitzeko Zentroko dietista-nutrizionista eta coach nutrizionista, bost aholku praktiko ematen ditu:

  • 1. Elikagai prozesatuak edo prestatuak ahalik eta gehien saihestu.
  • 2. Elikagai freskoak eta sasoikoak hartzea bultzatzea.
  • 3. Janariari eransten zaion “mahaiko” azukre kantitatea murriztea.
  • 4. Freskagarri eta zuku komertzialen kontsumoa murriztea.
  • 5. Elikagaiak etxean prestatzea: horrela ezagutzen dira osagaiak eta zenbat eta gehiago erabili, orduan eta kontzientzia handiagoa.

Gomendio horiez gain,Kardiologiako Espainiako Elkarteabatez ere, bizi-ohiturak aldatzeko beharra azpimarratzen dute, arrisku kardiobaskularreko faktore nagusiak marraz mantentzeko, hala nola hipertentsioa, kolesterol kaltegarria, diabetesa eta tabakismoa. Osasungarria eta osasungarria den dieta osasungarria egin arren, maiz ariketa fisikoa egin, tabakoa utzi eta alkohola moteldu egiten bada ere, duela urte batzuk errepikatu egiten dira, eta, egia esan, miokardioko infartuen %80 saihestuko litzateke.

Kontuz azukre erantsiarekin

Baina, non ezkutatzen da azukrea? Azukre “ezkutuak” elikagai prozesatuetan aurki daitezke, industrialki edo aurrez prestatuak. Anna Pla dietista-nutrizionistak azaldu duenez, “elaborazio prozesuan azukrea eransten zaie, besteak beste, tomate saltsak, gailetak, izozkiak, gosariko zerealak, opil industrialak, txokolateak, kontserbak (kasu honetan kontserbagarri gisa erabiltzen da), besteak beste”, azaltzen du Anna Plak.

Hala ere, ezin da baieztatu “azukre erantsirik gabeko” edo “azukre gutxiko” produktuak osasungarriak direnik. Askok eduki ditzakete gantzak eta, beraz, eduki energetiko handia, baita osagai edulkoratzaile artifizialak, zapore-indartzaileak, koloratzaileak, kontserbagarriak, etab.

Espezialista honentzat, ontziratutako elikagaien nutrizio adierazpenek legezkotasuna betetzen badute ere, aholku ona da hobe elikagai freskoak hautatzea eta ahalik eta gutxien manipulatzea, etiketa arretaz irakurtzeaz gain. “Gainera, azukrea hainbat eratara izenda daiteke: maltosa, glukosa, sakarosa, fruktosa, destrosa, eztia, xarabea (malta, kanabera-azukrea), melaza eta abar.’ Ongi informatuta egotea funtsezkoa da modu arrazional eta osasungarrian erosteko”, azaltzen du Plak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak