Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Pandemiak ondorio psikologikoak ditu: nola egin diezaiekegu aurre?

Familia-, gizarte- eta lan-harremanak nola egokitzen ditugun ikusi aurretik, adituek behin eta berriz esaten dute geure buruari begiratu behar diogula, gertatzen zaiguna identifikatuz.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2020ko maiatzaren 26a
tristeza coronavirus Irudia: Engin_Akyurt

Gauetik goizera, koronabirusaren erruz, albiste txarren gaindosia jasan dugu, eta elkarbizitzara eraman gaituzte. Egun osoa gure etxeetan gordeta, bakarrik, bikotekidearekin eta seme-alabekin, telelanatzen, irakasleak egiten, hil diren pertsona maiteak agurtzen… Pandemiaren aztarna psikologikoa luzea eta sakona da. Amaiera hurbilago dagoenez, bi adituk inoiz berdina izango ez den agertoki batera itzultzen lagunduko digute. Baina saiatu egin behar da.

Koronabirusaren krisiak utziko duen aztarna ekonomikoari buruz hainbeste hitz egiten den egun hauetan, garrantzitsua da, halaber, gugan izan duen eta datozen asteetan eragin lezakeen aztarna psikologikoaz arduratzea, baliteke hilabete batzuk ere izatea. Hitzarmenaren hasieran, EAE Business Schoolek egindako inkesta baten arabera, espainiarren emozioak nahiko positiboak ziren —% 5ek bakarrik esaten zuen beldur handia zuela, % 17,5ek benetan triste sentitzen zela eta % 73k seguru sentitzen zuela—, orain da unea jakiteko nola lagundu duen denborak beldurra, tristura edo segurtasunik eza.

Ildo horretatik, otsailaren 26an The Lancet aldizkarian argitaratu berri den berrikuspen batek koarentenak hainbat osasun krisietan izan zuen eragin psikologikoa aztertu du, hala nola SARSrena, A gripearena (H1N1) edo ebolarena. Eta ondorio horietatik ondoriozta dezakegu isolamenduak nahaste- eta haserre-sentimenduak eragiten dizkiela herritarrei, baita estres postraumatikoaren sintomak ere, zenbat eta handiagoa izan konfinamenduaren iraupena, orduan eta gogorragoak eta iraunkorragoak baitira. “Berrikuspen horrek —azaltzen dute autoreek— iradokitzen du koarentena eragin psikologiko negatibo batekin lotzen dela maiz, eta hori ez da harrigarria isolamendu-aldian. Hala ere, argi dago efektu hori hilabete edo urte batzuk geroago ere hauteman daitekeela”.

Nola prestatu azken asteetan bizitako esperientziak gugan utzitako arrastoa emozionalki gainditzeko? Eguneroko bizimodura egokitzeko ditugun sentimendu eta emozio negatiboei aurre egiten laguntzeko, Silvia Álava Psikologian aditua den Psikologiako doktorearekin eta neuropsikologoarekin eta Madrilgo Unibertsitate Europarreko Gizarte Zientzien Fakultateko irakaslearekin hitz egin dugu. Biek gomendatzen digute, familia-, gizarte- eta lan-harremanak nola egokitzen ditugun ikusi aurretik, barrurantz, guregana begiratzen hastea, gertatzen zaiguna identifikatuz.

Emozioak: adi seinale hauei

Egoerak hobera egiten duela ikustean, lasaitasun emozionalarekin batera joan daiteke. Egoera traumatiko batean gaudela, eutsi egingo diogu, tira egingo dugu… baina, irteera ikusten hasten garenean, ohikoa da erortzen uztea. “Orduan, estresa, antsietatea, aldarte baxua bezalako sintomei erantzun behar diegu; estres postraumatikoaren adierazle izan daitezke”, azaldu du Silvia Arabak.

  • Zer egin dezakegu? Ezer gertatu ez balitz bezala erreakzionatzeak arazoak geroago ager daitezke. Horregatik, orain introspekzio-ariketa bat egiten saiatzea komeni da, gure barrura begiratzea eta gure emozioak identifikatzen saiatzea, hortik aurrera emozioak onartu ahal izateko. Erabilgarria da pentsamenduak hitzez adieraztea, hau da, hitzez jartzea: idatziz egin dezakegu, erosoago sentitzen bagara, edo beste batzuekin partekatuz.

depresio koronabirusa
Irudia: mitjaudochkin

Atsedena zaintzea, funtsezkoa

Hilabeteak igaro ondoren, erne egon eta ordu-ohiturak aldatu ondoren, ez da erraza guardia jaistea. Estres postraumatikoaren zeinuetako bat loa hartzeko difikultura da. Baina gurpil zoroa da: antsietatea badugu, ez gara ondo lo egiten, eta, ondo lo egiten ez badugu, antsietatea areagotzen da (atsedenaren funtzioetako bat antsietatea murriztea da). Loaren Behatoki Globalaren azterketa baten arabera, “insomnioak biztanleen %20 eta %30 artean eragiten du Espainian. Eta ondo lo ez egiteko arrazoi nagusietako bat gauez sortzen zaizkigun kezkak eta buru-jarduera handiegia dira: ‘gehiegi pentsatzea’. Horrek eragotzi egiten du organismoak alerta-egoera uztea eta loa bateratzea zaila egiten du”.

  • Zer egin dezakegu? Kosta arren, lo-esnaldi erritmoa ez aldatzen saiatu behar dugu. Horretarako, oheratu eta ohiko orduan jaikitzen saiatuko gara. Pentsamendu obsesiboetatik askatzeko, erlaxazio-ariketak egin ditzakegu, baina kezkak estutzen dizkigutenean teknika erabilgarri bat gure arazoak aipatu eta errepasatzea da. Kezkatzen gaituen eta une honetan konpondu ezin dugun guztia paperean idaztea da kontua, nire esku dagoena zer den ulertuta. Oso garrantzitsua da mugatzea, energia konpon dezakegun horretan bakarrik jartzeko.

Nola erabili dolua

Maite duen pertsona baten heriotza beti zaila bada, are zailagoa da hura kaleratzea, kutsatzea saihesteko. Errudun-sentimenduak sor daitezke, sentitzen genuena, nahi genuena ez esateagatik, baita inpotentzia eta frustrazio sentsazioak ere.

  • Zer egin dezakegu? Egoera pasatu ondoren, Silvia Alavak iradokitzen duenez, une egokia izan daiteke ekitaldi bat edo zeremonia bat egiteko, pertsona hori dagoeneko ez dagoela gogoratzeko, eta gure familiakoei eta lagunei laguntzeko eskatzeko. Denboran atzeratzen bada ere, aukera ona da denon artean dolua gainditzeko.

Beste galera batzuk bere gain hartzea

Maite dugun pertsona bat galdu ez badugu ere, badira zeharkatu beharreko beste duelu batzuk. Guztiok galdu dugu zerbait krisi honetan: enplegua izan daiteke, baina baita proiekturen bati uko egitea ere (bizikoa edo profesionala), hutsetik hasi behar izatearen frustrazioa edo gure baitan asteak egon izanak utzi duen hutsunea, maite ditugun eta behar ditugun pertsonekin egon gabe.

  • Zer egin dezakegu? Horrelako egoera traumatikoen aurrean, guztiz normala da triste, frustratuta eta amorruz sentitzea. Gutako bakoitzak egokitze-denbora beharko du trauma bere bizitzan integratzeko eta hortik abiatuta eraiki ahal izateko. Hurrengo fasea energia aprobetxatzea da, eta egoera ondo dagoenean nola birmoldatu ahal izango dugun ikustea. Egoera berria onartu eta onartu behar da, eta energia proiektu berrietan erabili.

Mesfidantzari aurre egitea

Erresumin hitza “berriro sentitzea” da. Horregatik, erresumin horrek eramaten bagaitu, berpiztu egingo gara gorrotoa: politikariak, agintariak, zomorro inbaditzailea, albiste toxikoak, kudeaketa txarra eta errealitatea. Horrek guztiak etsipenera garamatza. Errezeloan eta susmoan mugitzeak ziurgabetasuna areagotzen du, eta ezin dugu aurrera egin. Hor gauden bitartean, ez dugu konfinantza berreskuratuko.

  • Zer egin dezakegu? Gauza bat da adi egotea eta jarrera kritiko bat izatea, eta beste bat, haserrealdi eta atzipenean mugitzea. Baliteke engainatuta sentitzea, baina ondo egin dena eta bihotzez identifikatzea ere komeni da. “Barkamenarekin lan egitea askatzailea da –azaldu du Silvia Alavak–. Ez du fedearekin zerikusirik, besteen asmo txarren bila ez joatearekin baizik. Ariketa ona da gorrotoa aldatzea esker onagatik”. Errudunen bilaketa hori eskertu nahi dugun jende guztiaren bilaketa bihurtu nahi da. Nekazariak, erruleak, sanitarioak, garraiolariak, garbitzaileak eta boluntarioak.

koronabirusa negar familia
Irudia: Tafalla-Snap

Beldurrari aurre egitea

“Beldurra emozio funtzionala da, arriskuan gauden egoerei aurre egiten laguntzen diguna”, azaldu du Elisabet Marinak. Beldur hori baliagarria izan zaigu —haurrei eta helduei— etsai bat (birusa) genuela ulertzeko eta harengandik babesteko, bai eta lagundu diguten heroiak identifikatzeko ere. Hala ere, azken asteetan ahulago ikusi gara.

Arriskuan egon gaitezkeela ohartu gara, eta hori ere gure seme-alabek bizi izan dute. Cambridgeko Unibertsitateko (Erresuma Batua) “Osasunarekin zerikusia duten hondamendien ondorengo estres postraumatikoaren asaldura” izeneko 2013ko azterketak erakusten duenez, koarentena izan zuten haurrek bizi izan ez zutenek baino lau aldiz estres postraumatiko handiagoa izan zuten.

Beste azterketa batek, SARSren koarentena-esperientziaren inpaktu psikologikoari buruzkoak, ondorio hau atera du: koarentenan jarri ziren pertsonen % 54k saihestu egiten zuen eztul edo doministiku egiten zuen jendea, % 26k alde batera uzten zituen leku itxiak, eta % 21ek eremu publiko guztiak berrogeialdiaren ondorengo asteetan berregiten zituen. Bestalde, arreta berezia jarri behar da adineko pertsonekin, izan ere, pertsona horiek sendoago sentituko dute kutsaduragatik hiltzeko beldurra; beldur horrek zaurgarritasunari aurre egitea ekarri die, bereziki hain errepikatuak diren mezu arriskutsuengatik.

  • Zer egin dezakegu? Krisia gaindituta, gure burmuinak estrategiak bilatuko ditu beldur hori egokitzeko eta aldi baterako izan dadin. Lasaitzeko argudioak eta azalpenak bilatuko ditu. Arrazionalaren bila joango gara. Haurrengan errazagoa izango da, egokitzeko gaitasun handiagoa dute, baina gure jarrera erabakigarria izango da beldurrak gainditzeko: lasaitasuna transmititu eta segurtasuna eskaini behar diegu. Saia gaitezen ez hitz egiten gure beldurrez eta larritasunez haien aurrean: nahiz eta ez diren konturatzen, gaitasun handia dute emozioak hautemateko. Halaber, garrantzitsua da nola sentitzen diren, nola entzuten dituzten eta emozioei garrantzirik ez kentzen laguntzea. Helduengan, biderik onena afektuarena izango da, ilusio berriak eskaintzea (ihesaldia familian, ospakizuna) eta oraindik baliagarri eta aktibo sentitzeko moduak (errezetaren batekin laguntzea, brikolaje edo joskintzako zerbait, lanari buruzko kontsulta…).

TOCaren tirania gainditzea

Espainiako Psikiatria Elkartearen arabera, Espainiako biztanleen %2,5 inguruk izaten du nahaste obsesibo konpultsiboren bat (TOC). Guztietan ohikoena garbiketakoa da, kutsatzeko arriskuan dagoela sinetsarazten baitio gaixoari, eta horrek garbiketa-prozesu errepikatuak, luzeak eta alferrikakoak egitera bultzatzen du. Ohikoa da pazienteek eskuak behin eta berriz garbitzea, produktu desinfektatzaileak erabiltzea, pertsonekiko kontaktu fisikoa ekiditea… Entzuten zaigu, ezta? Birusaren kontrako ohiko portaera da, TOC hori duten pertsonen eguneroko ohikeriaren oso antzekoa. Eta horrek, adituek ohartarazten dutenez, antsietate-krisi are handiagoa eragin diezaieke: nolabait, obsesioa zela esan zieten guztiak errealitate bihurtzen dira. Eta inguruan dituzten guztiek, hain desesperaturik, gela desinfektatzaile bat edo maskara bat bilatzen dute. TOCa pairatzen ez dutenek ere, osasun-krisi horren ondoren, gomendio horiek beren bizitzan sar ditzakete, nahiz eta dagoeneko beharrezkoak ez diren une bat iritsi. Zer egin behar da orduan?

  • Osasun-informazioko iturri fidagarri bat aukeratzea eta haren gomendioetara mugatzea.
  • Gogoan izan alerta hori, erreala izan arren, iragankorra dela.
  • Arreta eta obsesioa bereiztea: agintariek ohartarazten badute oraindik kutsatzeko arriskua dagoela, zuhurra izaten jarraitu beharko dut; distantzia sozialeko murrizketak altxatzen badira eta bizitza normala egin daitekeela adierazten badigute, higiene-neurri jarraituekin jarraitzea obsesio bihur daiteke.

Noiz eskatu laguntza profesionala

Beldurra, tristura edo haserrea bezala, COVID-19 bezalako krisi batean sortu diren emozio funtzionalak dira. Tristeziak gogoeta egitera garamatza eta bizitza baloratzen laguntzen digu; haserrea edo fadoa ere agertzen dira, askotan ez ulertzearen amorrua behar dugulako. Elisabet Marinak dioen bezala, emozio guztiek funtzio bat dute eta bizirauteko joera dute. Eguneroko edozein funtziotan gelditu eta mugatzen gaituzten intentsitatekoak direnean sortzen da arazoa. • Zer egin dezakegu? Laguntza profesionala behar dugula adieraz dezake apatia orokor batek. Introspekzioa ez denean erreγexiboa, baizik eta itxia, geure buruarekin eta sentimendu disruptiboetatik (bakardadea, abandonua, frustrazioa…) egon nahi dugunean, emozio negatiboen zurrunbilo batean sartzen garenean, non ez baitugu arnasa, kontsolamendua aurkitzeko tresnarik. Familia-medikuak bide horretan orienta gaitzake, baina profesional bat bilatzeko gai ez garela sentitzen badugu, gure lagunik hurbilenak konbentzitu ditzakegu, gure egoera emozionala hobetzeko baliabideak aurkitzen lagun diezaguten.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

koronabirus

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak