Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Pantailei itsatsitako begietarako jardunbide egokien eskuliburua

Gure ikusmen-osasuna ordenagailuarekin lan egitean begiek gehiegizko ahalegina egin ez dezaten babestu behar dugu. Adi aholku hauei

Pantailez inguratuta gaude: lehenbizi begiratzen ditugunak, mugikorrekoak edo telebistakoak, ordenagailuko monitoreraino, tabletaraino edo kontsolaren pantailaraino. Eta ordu gehiegi ematen ditugu haien aurrean. Egunez eta gauez. Pertsona batzuek egunean 10 ordu ematen dituzte monitore baten aurrean, eta horrek ikusmen-sindrome informatikoari (SVI) lotutako sintoma ugari eragin ditzake (zefaleak, goragalea, ikusmen lausoa, malko-lehortasuna…). Arazo horietatik gure ikusmen-osasuna babesteko modu bat da begiek ordenagailuarekin lan egitean gehiegizko ahalegina egitea saihestea. Egokiena da pantaila 65 zentimetrora jartzea eta 45 minutuz behin atseden hartzea. Baina formula gehiago daude. Adi aholku hauei. Eta ohar bat: ez da beti bideojokoetan aritzea kaltegarria gure begietarako. Jarraian azalduko dizugu.

Pantailetako begiak zaintzeko aholkuak

1. Begietatik ordenagailuaren pantailara dagoen distantzia

Erabiltzen ditugun pantailek (PC edo Mac motakoek) 50 eta 70 cm arteko distantzia izan behar dute, inoiz ez 40 cm baino gutxiagora, nekea eta ikusmen-eskaerak oso handiak baitira distantzia horretan. Begiradaren lerrotik 10-20 gradura egon behar dute, eta oinak lurrean, bizkarrean, gerrialdean eta belaunak 90º-ko angeluan jarri behar ditugu.

2. Begiak atseden hartzeko ariketak

Tarteka atseden hartu behar da (45 minutuan behin da egokiena), mugitzeko, luzaketak egiteko eta dir-dir egiteko. Lanean ari garen bitartean, ahal denean urrutira begiratu behar da eta 20/20/20 araua egin: 20 minutuan behin 20 segundoz 20 oineko (6 metro) distantziara begiratu behar da.

3. Begiak babesteko pantailak

Pantailaren irudiak egonkorra, garbia eta distirarik gabea izan behar du. Itsualdiak saihesteko, pantaila leihoetatik urrun jarri behar da, gortinekin edo pertsianekin estalita. Begiak gutxiago nekatzeko, oso garrantzitsua da monitore ona aukeratzea, bereizmen egokiarekin. Begia ez trukatzeko, egokiena da pantailak 120 Hz-eko freskatze-tasa izatea (monitore batek segundo batean irudia zenbat aldiz eguneratzen duen), eta horrek esan nahi du irudia 120 segundoz behin eguneratzen dela. Pantailan begiak dardara hauteman ez dezan, gutxienez 50 hz-eko freskatze-tasa duen monitore bat izango litzateke (mugikor gehienek 60 hz dituzte, baina 90 hz-ekoak daude).

4. Gelako argirik egokiena

Gelan dagoen argi kopurua funtsezko faktorea da; izan ere, zenbat eta gutxiago argiztatu, orduan eta gehiago finkatuko dugu ikusmena pantailan, eta gutxiago dir-dir egiten saiatuko gara. Garrantzitsua da oreka egotea monitoreak proiektatzen duen argiaren eta ingurunekoaren artean. Naturala beti da hobea, baina artifiziala izan behar badu, hobe fluoreszenteak saihestea.

5. Begiak freskatzeko malko artifizialak

Errezetarik gabe eros daitezkeen malko artifizialak gomendatzen dira, eta begiari hezetasuna baino ez diote ematen. Egokienak monodosian etortzen direnak dira, kontserbatzailerik gabe (produktua maiz erabiliko baitugu) eta azido hialuronikoarekin, bere ezaugarri hidratatzaileengatik.

Begi-pantailak
Irudia: HeungSoon

6. Pantaila beti garbiak

Pantailak garbi egon behar du, itsatsita geratzen diren hauts-partikulek begietako narritadura areagotu baitezakete.

7. Pantailak iluntzeko aplikazioak

Pantaila ilundu egiten duten mugikorretarako aplikazioak daude, eta ohartarazten dizute aspalditik duzula pantaila itsatsita edo argi-baldintzak ez direla egokienak. Gainera, ohartarazten dizute distantzia laburregi batean zaudela (30 cm baino gutxiago bada, arrazoi duzu atentzioa emateko).

8. Ezer ez lo egin aurretik

Argi urdina pantailetan eta gailuetan dago, baina baita eguzkian ere. Erritmo zirkadianoak ondo erregulatzeko behar dugu, melatoninaren aktibazioan eta ezabaketan eragiten baitu, loa erregulatzen laguntzen baitigu. Garrantzitsua da lo egin aurretik egiten dugun azken gauza ez izatea pantailari begiratzea, argi urdinak eragin negatiboa baitu melatoninaren jariaketan.

9. Egun bat pantailarik gabe

Begira ezazu astean behin eta saiatu pantailarik gabe pasatzen. Seme-alabak badituzu, gogoratu zu zarela haientzako adibiderik onena.

10. Denbora gehiago kanpoan

Denbora kanpoan ematea funtsezkoa da haurren begi-garapen normalerako. Oftalmologiako AEBetako Akademiaren arabera, egunean 40 minutuko aire librean miopia murriztu daiteke. The Lancet aldizkarian argitaratutako beste lan batek dio eguzki-argitan egoteak (zuzenean begiratu gabe) dopamina sortzea sustatzen duela; dopamina nerbio-sistemaren neurotransmisorea da, eta begi-globoa luzatzea eragozten du, horrek eragiten baitu miopia.

Begi alferra sendatzen duten bideojokoak

Pantailak gure begien osasunaren aliatu ere izan daitezke. Adibiderik onena ikusmen-entrenamendurako soilik diseinatutako programa informatikoak eta bideojokoak dira. Anbliopia-kasuetan (begi alferra), ikusmen-asaldura bat erabiltzen da, munduko populazioaren % 3ri eragiten diona, eta, horren ondorioz, pertsona horren burmuina ez dago bere begietako batekin konektatuta. Hori dela eta, begi horretako informazio guztia kentzen da, besteak agintzen dion informazioa bakarrik eskuratzeko.

Gaur egun oraindik adabakia tratamendu estandarra den arren (begi osasuntsua estaltzen da, bagoak ahalegin handiagoa egin dezan), bideojokoen bidezko terapiak —horietako batzuk eragin hori tratatzeko sortu dira, zehazki— osagarri egokiak dira errehabilitaziorako. Zenbait ikerketak erakutsi dutenez, begi alferra tratatzeko neurrira diseinatutako bideo-jokoen bidezko terapiaren ondoren, non haurrak bi begiak erabiltzera bultzatzen baitira, hobekuntza nabarmena izan da ikusmen-zolitasunean, gaitasun estereoskopikoan (espazioan gainjarrita dagoen objektu baten eta bestearen arteko gutxieneko distantzia hautemateko) eta parte-hartzaileen irakurketa-abiaduran.

“Baina bideojokoak ez dira erabilgarriak soilik anbliopia-kasuetan eta ikusmen periferikoan; beste trebetasun asko hobetzeko ere balio dute, hala nola, begien eta eskuaren arteko koordinazioa, aurrea hartzea eta ikusizko arreta, begi-mugimenduak, erreakzio-denbora, hiru dimentsioko ikusmena eta abar. Izan ere, ikusmen-arazorik ez duten goi-mailako kirolari askok ikusmen-entrenamendua egiten dute beren gaitasunak hobetzeko eta, hartara, errendimendua handitzeko”, azaldu du Alexander Dubra optiko-optometristak.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak