Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elkarrizketa

"Pertsona asko medikatzen dira emozio berriak anestesiatzeko"

Laura Rojas-Marcos, psikologo klinikoa eta osasunekoa
Egilea: Juan Lucio Gómez 2021-ko urriak 10
Laura Rojas Marcos

Zaila da Laura Rojas-Marcosen agendan (New York, 1970) tarte bat aurkitzea, kontsultan dauden garai hauetan ia 24 orduz xurgatzen baitu. “Nire ordutegia goizeko 7etatik gaueko 12ak arte da”, esan du. Psikologia klinikoan eta osasunaren psikologian doktorea da. Haren curriculuma terapeuta, ikertzaile eta hizlari gisa zabaltzen da. Bost liburu idatzi ditu bakarka eta beste batzuekin batera, besteak beste, Luis Rojas-Marcos psikiatra. Gaixo eta gaixoen artean, covi-19ko pandemiaren bosgarren olatuan hitz egiten dugu harekin, gaurkotasun handiko gaiei buruz: adimen osasuna, haur eta nerabeak, elikadura eta pandemia. Baikorra da bizi dugun egoeraren aurrean, gaur egungo medikuntzan konfiantza duelako, baina ez du oraingoz garaipenik kantatzen. Krisiaren aurrean indartuta ateratzen garela uste du, nahiz eta krisiak aztarna fisikoa eta mentala utziko duen.

Bi urteko bidean, pandemiak herritarren bizi-erritmoa markatzen du. Handitu al dira adituen kontsultetara egindako bisitak?

Lan handia egiten ari da. Bosgarren olatuak berriro estutu du eta jende askori eragin dio. Nik, batez ere, estresaren edo frustrazioaren bila dabiltzan gurasoei begiratzen diet, seme-alabak ospitalera nola joaten diren ikusteko. Baina kontsultan babesa bilatzen duten medikuekin eta osasun-medikuekin ere hitz egiten dut. Bere sintomak erreta egotearen sindromearen klasikoak dira: neke kronikoa eta barneko ondoeza. Batzuk lanbidea bertan behera uztea pentsatu dute, nekatuta daudelako eta pertsona askok ez dutelako ulertzen eta aintzat hartzen.

Horrek esan nahi al du batzuetan ez garela errealistak kovi-19aren efektuak guztientzat berdinak direla: medikuak, osasun-langileak, zaintzaileak…?

Biztanleria ez da jabetzen zer gertatzen ari den, baina ez bakarrik lanean edo bizitza arruntean, baizik eta maila emozionalean ere. Zaintzaileak ez dira behar duten arreta jasotzen ari. Zaintzaileak, adituak nahiz familiakoak izan, oso sentiberak dira, suminkor daude, nekatuta… neke pandemikoaren sintomak dira, eta bikote-harremanei, seme-alabei eta lanari eragiten diete. Ziurgabetasuna kudeatzen jakin behar da. Antsietate-maila oso handia da.

Buruko osasuna berrikusteko garaia da?

Ni aldian-aldian egitearen aldekoa naiz, ez bakarrik horrelako egoera berezietan. Ez da osasun fisikoa bakarrik zaindu behar. Antsietatea, kezka, beldurra, nekea eta higadura areagotzeak prezio emozional eta fisikoa ordainaraziko digu. Gure gorputzak hitz egiten du. Gauza bat da egun estresagarri bat eta beste bat izatea, orain arte bezala, urte eta erdi. Estresa kronifikatu egiten da, eta hori gertatzen denean kostu neurologiko eta fisiologiko bat dago. Gehiago gaixotzen gara, immunitate-sistema hondatu egiten da, ahuldu egiten da, eta arazo gehiago izango ditugu. Zirkulu biziotsu moduko bat sortzen da, eta, zaintzen ez bada, gaizki amaitu daiteke.

Zein da alarma-seinalea?

Maila emozionalean, ondoeza da ohiko sintoma guztiekin: lo egiteko zailtasunak, pisu-aldaketak, irabaziz edo galduz; haserrekortasuna, etengabeko gatazkak, alkohol-kontsumoa areagotzea, jarrera konpultsiboak, pantailekiko mendekotasuna, jolasa…

Orduan eman behar da lehen urratsa. Zer gomendatzen du: familiako medikuarengana edo espezialistarengana zuzenean joatea, psikologo edo psikiatra izan?

Lehenik eta behin, familian hitz egitea. Garrantzitsua da hitz egiteko, entzuteko, hitz egiteko eta errespetatzeko prest egotea. Hurbileneko zirkulu horretan konpon badaiteke, askoz hobeto. Bigarren pausoa konfiantzako norbait aukeratzea izan daiteke, baina familiatik kanpokoa, agian lagungarria izan baitaiteke konfiantza transmititzean. Gauzak gaizki jartzen badira, oso desatseginak, aurrera ez doazela ikusten bada, etengabeko gatazkekin eta frustrazio-sentsazioarekin, profesional batekin harremanetan jartzeko unea da. Psikologoak izan daitezke, familia-terapeutak gara, eta prest gaude familia-dinamika horri laguntzeko edo emozioak kudeatzeko, edo psikiatrak, patologia edo nahaste farmakologikoagoren bat baldin badago.

Zergatik izaten jarraitzen dugu hain mesfidati psikologo edo psikiatrarengana joateko orduan?

Mesfidantza hori izaten jarraitzen du, baina atentzioa ematen dit, irailaren 11tik aurrera Espainiara etorri zenetik egoera asko hobetu baita. Aurreiritzi gutxiago daude. Kontzientziazio gehiago dago, ezagutza gehiago, gehiago naturalizatzen da, eta hori guztia hezkuntzari, informazio gehiago edukitzeari eta arazo psikologiko edo emozionalen bat baduzu, tratamendu bat dago eta espezialista batzuk daude. Aurreiritzi gehienen jatorria informazio edo ezagutza falta da.

Estupefazienteak Fiskalizatzeko Nazioarteko Batzordearen (Nazio Batuak) azken txostenak dioenez, Espainia da antsiolitiko, hipnotiko eta lasaigarrien munduko kontsumo zilegiaren buru; izan ere, 2020rako %4,5 hazi zen, eta 1.000 biztanleko 91 dosi baino gehiago hartu zituen egunean. Beldurgarriak dira. Zergatik da sailkapen honen goiburua?

Herritarrek, oro har, ez dute zuhurtzia handirik hartzen botikak hartzeko orduan. Zerbaitek min ematen badizu, beti dago norbaitek hori edo hori esaten badizu. Mundu guztia aditua balitz bezala hitz egiten da medikuntzaz. Sendagai batzuk arinegi hartzen dira, eta kontuz ibili behar da.

Zergatik autokontsumo hori?

Pertsona asko medikatzen dira emozio jakin batzuk anestesiatzeko, kudeatu beharrean. Pertsona batzuk alkoholean babesten dira eta beste batzuk piluletan. Ez dira harira joaten edo arazoak konpontzen saiatzen dira. Horrek guztiak tratamendua du, baina agian konponbiderik azkarrena pilula bat hartzea da, baina kontuz ibili behar da, batzuk oso mendekotasunezkoak baitira.

Ba al dago kontsumo horren alternatiba terapeutikorik?

Espezialistarekin hitz egiteaz gain, jarraibide eta tratamendu batzuk ere baditu. Hitz egitea oso terapeutikoa da. Barrua hustea, gauzak bere izenean deitzea eta gertatzen ari dena ulertzera iristea, alternatibak aurkitu ahal izateko.

Gero eta jende gehiagok hitz egiten du estresak, antsietateak, mendekotasunak… eragiten dizkieten arazoei buruz. Jarrera horiek aldaketa soziala eragin dezakete buru-osasuna ikusteko moduan? Alegia, beldurra galtzea.

Nahiago nuke. Horrek guztiak lagun diezaieke gauza bera jasaten ari diren eta agian laguntza eskatzera ausartzen ez diren pertsonei, edo gertatzen zaiena ez dakitenei edo sentitzen dutena nola deitzen den ez dakitenei. Hori oso ohikoa da kontsultan. Antsietatea pairatzen dutela dioten pertsonak, baina urduri ikusten dute, eta antsietatea pixka bat harago doan beste zerbait da. Oso ausartak izan dira. Pertsona publikoak, horrelako esperientzia bat partekatzen dutenean, apalak eta ausartak izateaz gain, beste asko itxaropen bila daitezke eta dagoen laguntza eskatzen dute.

Nola eragin digute ia 20 hilabeteko isolamendu soziala eta murrizketak?

Estresagarriak izan dira, batez ere. Ziurgabetasuna areagotzen du, planifikatzeko gaitasuna zailtzen du, eta horretara ez geunden ohituta. Frustrazioarekiko tolerantzia landu behar izan dugu, berehalako berrespenaren zain egoteari lotuta baitago. Pazientzia, itxaronaldia kudeatzen ikasten ari gara. Azken minutuko aldaketetara egokitzea. Eta inprobisatzen ere ari gara. Martxari buruz erabakitzeko. Urte eta erdi honen ondoren, asko hobetu dugu.

Emozionalki, jotzen dugu ala indartsuagoak ateratzen gara esaten den bezala? Jakin dugu gure onena ateratzen?

Batzuetan bai, baina beste batzuetan jende asko ari da sufritzen. Ez daude ikaste-fasean. Guztiok denbora horretan zerbait ikasi dugun arren, ezin dira alderatu hurbileko pertsonak galdu dituztenekin.

Erresilienteagoak, ala?

Gizakiak ikasteko eta indartsuago ateratzeko gaitasuna du, baina oraindik bukatu gabe dagoenez, pixka bat preziatua litzateke gertaerei aurrea hartzea.

Egoera horren aurrean baikorra zara?

Nik uste dut hori amaitu egingo dela, aurreko pandemiekin gertatu zen bezala, eta okerragoak izan ziren. Orain, lehendik ez zegoen sendagai bat dugu, eta, horregatik, bukatuko duelakoan nago, baina emozio-aztarna handia utziko du gure oroimenean.

Zein izan daitezke betiko geratzen zaizkigun arrasto horiek?

Nekea, nekea eta, batez ere, galerak. Dena aldatu da, baita gure lan egiteko modua ere. Ez nuen inoiz pentsatuko kontsulta ordenagailu edo tableta bidez egingo nuenik. Oso kontserbadorea izan naiz beti, eta nahiago izan dut aurrez aurre egin. Lan egiteko modu berri bat ikasi dut. Nire lorpen pertsonaletako bat da posible dela, funtzionatzen duela eta ate interesgarriak irekitzen dituela. Lan egiteko modu egokia ez zela uste zuen. Oker nengoen, baina kontua izan da hori guztia.

Dena hasi zenetik, beste alderdi batzuk ere ikasi behar izan ditugu. Adibidez, gauza askori “ez” esatea edo laneko edo eguneroko bizitzako egoerei muga jartzea. Nahikoa da esatea?

Ez beti. Horrek zerikusi handia du asertibitatearekin, ezetz esateko eta eskubide horrekin sentitzeko gaitasunarekin. Errudun ez sentitzea edo mugak izatean beldurra sentitzea. Jende askorengan ikusten dudan zerbait da: ez dakitelako edo mugak jartzen irakatsi ez zaielako antsietatea pairatzen dute. Irakatsi zaiena da “ez” esatea debekatuta dagoela edo hezkuntza txarrekoa dela, edo pertsona berekoia dela. Uste osoz esan behar da.

Nola ikasten da “ez” esaten?

Aitak beti esan zidan: “Ez eskaini egin nahi ez duzuna edo egin ezin duzuna, gero sufrituko duzulako. Eta eragin kaltegarria izan dezake”. Laburbilduz, “ez” esateko artea. Hori garrantzitsua da. Txikitatik ikasi nuen, eta asko lagundu dit. Ez zait gustatzen “ez” esatea, baina ez nau enbarazu egiten. Ni konfinamenduan pasatu naiz. Ezetz esan nion, eta besteak ez zuen onartu. Lagun horrek ez zuen ulertu une horretan “ez” esatea, baina ni lasai nago. Gizarte askotan bizi ondoren, ikusten dut hemen “ez” oso ondo moldatzen dela. Pertsona batzuk ez dira ausartzen hori esatera, baina gero batzuetan gaizki hitz egiten du besteaz edo edozein erabakiren erantzule egiten du. Mundu anglosaxoian, “ez” eta “bai” arduratzen da, eta ez dago gaizki ikusia. Hori da aldea.

Gainera, aita aipatu du, Luis Rojas-Marcos psikiatra. Erabakigarria izan zen psikologian aritzean?

Oso zeregin garrantzitsua izan du, baina ez bide hori hartzea gomendatzearen ikuspuntutik, hori ez baitu inoiz egin… Pazienteekin egiten zuena asko interesatzen zitzaidan. Berak beti esaten dit inoiz ez zuela harritu lanbide hori hartzea.

Aholku berezirik?

Nire aholkulari nagusietako bat izan da, eta asko eman dit. Adibidez, gustatzen zaidana egitea eta zoriontsu egitea. Ahaleginaren aurrean borondatea eta diziplina izatea. Leiala izatea. Eta idazten ikasten lagundu dit. Asko gustatzen zait, baina kostatu egiten zait.

Menu emozional orekatua

Laura Rojas-Marcos psikologoak dioenez, “elikadurak garrantzi handia du buru-osasunean”. Eta horrela justifikatzen du: “Dieta mediterraneoarekin daukaguna bezalako elikadura orekatua, askotarikoa eta osasuntsua, denetarik jan dezakeguna, neurriz, noski, hobea da gorputzarentzat, eta horretarako ona den guztia, adimenarentzat izango da”. Buru-gorputz lotura erabatekoa da. “Dena konektatuta dago, orain banantzeko joera duen arren”, azaldu du adituak, ez duela ukatzen kopuru handietan kontsumitzen diren elikagai batzuk, hala nola opilak edo galletak, azukre edo koipe asko dutenak, antsietatearekin lotuta daudela. Zein litzateke menu emozional orekatua? Psikologoak oinarrizko osagaiak erakusten ditu: “Lasaitasuna, entzuten jakitea eta, batez ere, hiru “D”-en teoria: deskonektatzea, atseden hartzea eta gozatzea. Menuan ezin da falta helburua, bizitzari zentzua ematea, baina ez da gauza handia izan behar. Errazagoa da. Zoriontsu egingo zaituen zerbait egitea da. Eta pertsonen arteko eta norberarekiko harreman onak izatea. Beti hitz egiten da besteekiko harremanez, baina garrantzitsua da bere burua ezagutzea, gustatzen zaizuna edo ez jakitea eta buruz hainbeste ez nabarmentzea. Batzuetan eskuzabalak izan gaitezke beste batzuekin, eta, hala ere, gure etsairik okerrena izan gaitezke”. Azkenik, berak onartzen du bere zoriontasun gastronomikoa sinplea dela: “Patata-tortilla batekin eta gazta on batekin, superzoriontsua naiz”.