Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Screen pollution: inork (ia) aipatzen ez duen kutsadura

Oftalmologoek astenotopia egokia deitzen diote mugikorren, ordenagailuen eta tableten pantailek begietan eragindako gaitz berri bati

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Larunbata, 2020ko urtarrilaren 18a

Screen pollution, ikusmenaren osasunerako termino beldurgarria, gailu elektronikoak eguneroko bizitzara masiboki iristeak eragindako patologia deskribatzen du. Sondeak egindako azterlan baten arabera, espainiarren % 80k pantaila elektroniko bati begiratzen dio, eta azkenak ere bai. Oporretan ere ez dugu atsedenik hartzen. Laginketa berak beste datu kezkagarri bat ematen du begietarako: 11 ordu baino gehiago pasatzen ditugu pantaila batean ikuspegia ezartzeko, eta gure %81ek bost ordu edo gehiago begiratzen ditu. Eta horrek ondorioak ditu, batez ere gazteengan. Ondoren, pantailak modu arduratsuan erabiltzeko eta, hartara, haien eragin negatiboak murrizteko zer jarraibide bete behar ditugun azalduko dugu.

Ordua kontsultatu, jarduerak antolatu, alarma jarri, zer eguraldi egingo duen jakin, albisteak irakurri, eduki bat sare sozialetan jarri, bakar-jokoan jokatu, serie bat ikusi, bankuaren kontuak berrikusi… Gaur egungo bizimoduaren ia eremu guztietan daude pantailak. Gaindosi elektronikoa modu inefagarrian sartu da gure bizitzan, eta, adituek ohartarazten dutenez, ez da soilik pantailen aurrean igarotzen dugun denbora, baizik eta portaera horrek osasunean dituen ondorioak.

Manuel Díaz Llopis Valentziako Unibertsitateko Oftalmologiako katedradunak adierazi duenez, “pantailen eraginpean egoteak eragin oso kaltegarriak ditu, hala nola egokitze-astenopia ager daiteke (sintoma nagusiak begiak gorritu eta gorritzea dira, baita buruko mina ere) edo argi natural faltak haurrengan eragindako miopiaren progresioa.

Gazteen ikusizko etorkizuna jokoan dago. Aipatutako azterlanaren arabera, 18 urtetik beherako hiru haurretik batek egunean lau ordu edo gehiago pasatzen ditu pantaila bati begira. “Kasu gehienetan, leku ilunak eta argi gutxikoak bilatzera eramaten ditu horrek, leize-efektua deritzona. Begiak argi naturalaren eraginpean ez egoteak lotura zuzena du munduko biztanlerian ikusten ari den miopiaren hazkundearekin”, esan du oftalmologoak.

sare sozialetako pantaila mugikorrak
Irudia: Erik_Lucatero

Horregatik, adituek alarma-ahotsa bota dute eta gurasoei arreta eskatzen diete gailu elektronikoak erabiltzeko. Saihestezinak diren arren eta existentzia errazten duten arren —lasaitasun-une gozoak ere ematen dituzte—, erabileraren orduak kontrolatzea mendekotasunak eragin ditzaketen orduetatik haratago doa: moderazioa ezinbestekoa da etorkizuneko belaunaldien ikuspegi ona babesteko. Datua beldurgarria da, Díaz Llopis doktorearen arabera: “10 urtean, Espainian haurren % 80 baino gehiago miopia garatzen bukatuko dela kalkulatzen da”.

11 keinu screen pollution borrokatzeko

Berri ona da aurreikuspenekin jokatuz gero iragarpenak ez direla bete behar. Zer egin daiteke? Manuel Díaz Llopisek, Empantallados elkartearekin elkarlanean, pantailak modu arduratsuan erabiltzeko eta, hartara, begietarako kaltegarriak izan daitezkeen ondorioak murrizten saiatzeko zenbait jarraibideri jarraitzea gomendatzen du.

  • 1. Autoebaluazioa. Garrantzitsua da gure eguneroko bizitzan pantailak nola erabiltzen ditugun jakitea. Denbora neurtu eta erabili nahi den baloratu. Pantailekin batera egiten diren jardueretan arreta berezia jartzea.
  • 2. Erabilera digitalerako plan pertsonal bat sortzea batez ere, gailu bakoitza zertarako erabili nahi den zehaztuz. Trikimailua? Kendu jakinarazpenak hasierako pantailatik, eta norberak markatu behar du noiz kontsultatu telefonoa.
  • 3. Aliatuak bilatu. Neurtzeko, denborak zehazteko eta deskonexio-espazioak bilatzeko baliabideak sartzea. Sistema eragile batzuek erabilera-denborak ezartzeko aukera ematen dute; alarmak sartzen dituzte edo une jakin batzuetan gailuak aparkatuta uzteko mekanismoak ezartzen dituzte.
  • 4. Keinuak maiz egitea nahita. Horrek lehortasuna eta begietako nekea saihestuko ditu.
  • 5. Atsedenaldi laburrak baina aldizkakoak egitea , begirada altxatuz eta pantaila desfokatuz. Aukera izanez gero, egokiena leihotik begiratzea da, edo begirada argi naturala duen espazio batera bideratzea. Eta 45 minutuan behin atseden hartzea komeni da. Egunez, begiak gehiago nekatzen direnean, maiztasun hori handitu egin behar da.
  • 6. Begi-lubrifikatzaileak erabiltzea Malko artifizialak dira, bigarren mailako begi lehorra saihesteko. Begi lehorraren sintoma nagusiak hauek dira: lur-sentsazioa, gorritasuna eta begiak itxi behar izatea, nahi gabe. Halaber, batzuetan malko-jarioa eragin dezake errebotearen bidez, ikusmen lausoa eta kontzentratzeko zailtasunak.
  • 7. Pantailen distantzia egokia bilatu. Egokiena da pantaila txikietarako (mugikorra, tableta) 35 eta 50 zentimetro bitarteko distantziara jartzea, eta gutxienez 55 zentimetro beste pantaila finko batzuetarako.
  • 8. Gehitu argi urdinaren iragazkia betaurreko graduatuak izanez gero.
  • 9. Aita edo ama bazara, eman eredu. Ez da komeni seme-alabengana joatea mugikorra erabiltzen ari den bitartean. Une jakin batzuetan pantailak erabiltzea eskatzen duten lanak biltzea eta familian gozatzeko plan digitala ezartzea gomendatzen da.
  • 10. 21 urtetik beherakoetan, eskola-orduetatik kanpo eguzkirik gabeko orduetan pantailak erabil daitezen sustatzea. , leku ilunetan pantailak erabiltzeak argi naturalarekin beste jarduera batzuk egitea eragotz ez dezan.
  • 11. Astean egun bat jarri pantailarik gabe aisialdiko alternatibak planteatuz, hala nola naturarekiko ihesak, kirola, irakurketa eta abar.

Etiquetas:

bista pantallas-eu

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak