Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Sedentarismoa eta elikadura bularreko minbiziaren arrisku-faktore gisa

Bularreko minbizia izateko arriskua murriztu egin daiteke ariketa fisikoa maiz eginez, menopausiaren ondoren gehiegizko pisua eta obesitatea saihestuz.

Minbizien %30 eta %50 inguru bizi-ohitura osasungarriekin saihets litezke. Horrek esan nahi du, erretzeari uzteaz gain, gure bizi-ohiturak benetan aldatu behar direla, baita elikadurari eta ariketa fisikoari dagozkionak ere. Eta, noizbait denok entzun dugun arren gomendio hori, denek ez dute argi zer arrisku-faktore lotzen diren minbiziarekin eta zer egin dezakegun hori prebenitzeko. Elikagai miragarriei edo frogatu gabeko baieztapenei buruz dabiltzan bukaeretatik haratago, gaur egun, ikerketa-lan handia dago minbiziaren arrisku-faktoreen inguruan. Hurrengo lerroetan, bularreko minbizi premenopausikoari buruzko ikerketetan sakonduko dugu.

Arrisku faktoreen ikerketa da Nafarroako Unibertsitateko Medikuntza Prebentiboaren eta Osasun Publikoaren Departamentuaren helburuetako bat. Azterketa horretan milaka pertsonaren behatze-azterketak egiten dira zenbait urtetan, patologia jakin batzuk agertu diren edo ez aztertzeko eta, hartara, patologia horiek populazio horren bizi-estiloekin lotzeko.

Andrea Romanos Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkartearen (AECC) doktoratu aurreko laguntza duen sail honetako ikertzaileak azaltzen duenez, Espainiako heriotza-eragile nagusiak minbizia eta gaixotasun kardiobaskularrak dira. “Mundu guztiak ez daki, hain zuzen ere, gaixotasun horiek arrisku-faktore aldagarriekin lotuta daudela, hala nola dieta, tabakismoa edo jarduera fisikoa”, dio.

Edari azukretsuak, kafea eta bularreko minbizia

Ikertzaile honen lan-arloetako bat bularreko minbiziaren arrisku-faktoreak bilatzea da. Zenbait lanek frogatu dute bularreko minbizia izateko arriskua murriztu egin daitekeela ariketa fisikoa maiz eginez, menopausiaren ondoren gehiegizko pisua eta obesitatea saihestuz.

Elikagai zehatzagoei dagokienez, Andrea Romanosek zehaztu du bere azken ikerketetako batek edari azukretsuen kontsumo erregularra (hilean behin gutxienez) menopausia ondoko emakumeetan bularreko minbizia izateko arriskua areagotzearekin lotu zuela. “Edari azukretsu bat hartzen dugunean, ez gara ari elikagairik ordezten, baizik eta kaloria gehiago ematen ditugu. Gainera, onura ekarriko digun mikro edo makronutrienterik ez duenez, ondorio guztiak kaltegarriak dira gure osasunerako”, dio adituak.

Aldiz, ikerketa horren azken emaitzetako batek erakusten du egunean kafe katilu bat baino gehiago kontsumitzeak zerikusia izan dezakeela menopausia ondoko emakumeetan bularreko minbizia garatzeko arrisku txikiagoarekin. Onura horrek kafea elikadura-eredu orokor eta osasungarrien parte izateko proposamenei laguntzen die.

minbizia
Irudia: scronfinixio

Beste arrisku-faktore batzuk bularreko minbizian

Minbizia Ikertzeko Mundu Funtsak (World Cancer Research Fund International) minbizia eragin dezaketen arrisku-faktoreei buruzko zenbait ebidentzia ere biltzen ditu.

Hasteko, edari azukretsuek bezala, edari alkoholdunek ere bularreko minbizia izateko arriskua areagotzen dute.

Sedentarismoa ere, hau da, ariketa fisikorik ez egitea, bularreko minbizia izateko arrisku aurrenopausikoarekin lotuta dago. Hala ere, jarduera fisikoa egiteak onura asko ditu.

Bestalde, almidoirik gabeko barazkiak kontsumitzeak estrogeno negatiboaren hargailuarekin bularreko minbizia izateko arriskua murriztu lezakeela dioen ebidentzia dago, baina txikiagoa da. Gauza bera gertatzen da karotenoak dituzten elikagaien kontsumoarekin ere: azenarioa, boniatoa, hosto berde iluneko barazkiak eta fruta, ale eta olio asko. Gainera, bularreko minbizia izateko arriskua murriztu egin daiteke kaltzio ugariko dieta batekin, esnekien kontsumoa barne.

Ildo horretan, dieta osasungarria eta orekatua egitea eta zenbait minbizi mota izateko arriskua murrizten laguntzeko pisu normala izatea gomendatzen da. Horretarako, nahikoa da elikadura askotarikoa izatea, elikagai-mota guztiak proportzio egokietan daudela. Ildo horretatik, Mediterraneoko dieta da gomendagarrienetako bat, hainbat ikerketaren arabera, batez ere zuntz eta antioxidatzaile ugari duelako.

Mediterraneoko dieta minbiziaren prebentzioan

Fruta fresko eta barazkietan ugaria denez, dieta mediterraneoak C, E bitaminak, karotenoak (antioxidatzaileak), mineralak, zuntza (funtsezko faktorea da zenbait minbizi-motari aurrea hartzeko, hala nola koloneko minbizia) eta elikagaiak ez diren substantziak ematen ditu.

Baina, gainera, dieta mediterraneoak beste ezaugarri batzuk ditu, osasun ona ematen dutenak eta pisu egonkorra mantentzen eta gaixotasun karentzialak nahiz kronikoak prebenitzen laguntzen dutenak:

  • Haragi gorriaren kontsumo txikia, batez ere haragi gihartsuak eta gazteak hartuz. Horrek esan nahi du gantz saturatu gutxiago ematen direla dieta horretan.
  • Lekale ugari, zuntz eta proteina asko eta koipe gutxi dutenak.
  • Arrain asko hartzen da, neurri handi batean urdina, eta horrek koipe poliasegabeak eta kaltzioa bermatzen ditu dietan.
  • Hegazti-kontsumoa handia da, koipe gutxi dute, eta haien haragia ez dago lotuta minbizi-arriskuarekin.
  • Platerak oliba-olioarekin egitea, gantz monoasegabeak eta E bitamina (antioxidatzaile garrantzitsua) emanez.
  • Zerealen eta karbohidratoen ekarpen garrantzitsua, hartzen den energia guztiaren %60 baino gehiago baita, eta azukre sinpleen kontsumo txikia.

RSS. Sigue informado

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak