Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Sedentarismoa eta minbizia: martxan jartzeko pisu-arrazoiak

Jarduera fisikorik eza da munduko osasunerako laugarren arrisku-faktorea: bihotzeko eta arnas aparatuko gaixotasunak, diabetesa, obesitatea eta minbizia areagotzen ditu.

Espainiako helduen %40 ere sedentarioa da, ia ez da mugitzen bere egunerokoan. Bazenekien Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) astean zehar gutxienez 150 minutuko jarduera fisikoa egitea gomendatzen duela? Pertsona mota bakoitzari modu desberdinean eragiten dion arren, mugimendu falta horrek zenbait patologia larriagotzen ditu. Hala ere, ariketak minbizia eta bestelako gaixotasun ez-kutsagarriak izateko arriskua murrizten du. Baina sedentarismoari amaiera ematea oso erraza da, ondoren azalduko dugun moduan.

Gorputz-pisua kontuan hartu gabe ere, badira jarduera fisikorik eza bularreko minbiziarekin eta koloneko minbiziarekin lotzen duten azterlan fidagarriak. Horregatik, ariketa fisikoak gure bizi-kalitatea hobetzen laguntzen digu uneoro.

Espainiako helduen % 30-40 sedentarioa da. Gutxitan egiten du jarduera fisikoren bat, ibiltzea besterik ez bada ere. Beraz, ez ditugu betetzen Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) gutxieneko gomendioak. Erakunde horrek astean zehar jarduera fisiko neurritsua gutxienez 150 minutukoa izatea ezartzen du; hau da, 30 minutuz, gutxienez, bost egunez, azkar ibili beharko genuke.

Sedentarismoa: aulki eta pantaila arteko bizitza

Sedentarismoa gure bizimoduarekin lotuta dago, eta are gehiago pandemia garai hauetan telelanarekin eferbeszentzia betean. Langile askoren lanaldiak aulki batean edo zutik egiten dira, ordu luzez, baina ia jarreraz aldatu gabe. Horri gehitu behar zaio mugikortasuna ibilgailu pribatuetan edo garraio publikoan egiten dela. Egoera horretan, OMEren gomendioak nekez egin daitezke. Beste faktore batek areagotu egiten du ohitura arriskutsu hori: teknologia berriak erabiltzeak aisialdi pasiboa bultzatzen du gure bizitzako pantailen inguruan.

Asko dira, noski, ariketa egiteko behar den motibazioa aurkitzea mugatzen diguten inguruabarrak. Baina arazo horiek gainditu behar ditugu, jarduera fisikoa funtsezkoa baita bizi-kalitatea hobetzeko.

Jarduera fisikoaren onurak

OMEren jarraibideak eguneroko gutxieneko diziplinarekin betetzeak gure bihotzaren eta birikien funtzionamendua eta gure muskulu eta hezurren osasuna hobetzea ahalbidetuko digu. Jarduera fisikoak minbizia eta beste gaixotasun ez-kutsagarri batzuk izateko arriskua murrizten du. Baina kontua ez da hor bakarrik geratzen. Gaixotasun horietakoren bat izan arren, eta medikuak kontraindikaziorik ez badu, ariketa fisikoak ongizatea ekarriko digu beti.

Onura horiek handiagoak izango dira OMEk gomendatzen duen gutxieneko gidoitik pixka bat harago bagoaz. Beraz, astean jarduera ertaineko 300 minutura iristen saiatu beharko genuke, eta horrek esan nahi du egunero 45 minutuz arin ibiltzea. Bizitzan bezala, beti izango da hobea bikain bat ateratzea ileengatik gainditzea baino.

  • Bizitzako etapa bakoitzerako gomendatutako ariketak dira hauek.

Jar gaitezen martxan

Sedentarismoa oso hedatuta dago gure gizartean, baina modu desberdinean eragiten dio pertsona bakoitzari. Hala ere, gure osasuna zaintzeak eta eguneroko bizitzan ohitura txarrak saihesteak duen garrantziaz ohartzea gure esku dago.

Ariketa fisikoa lehenago egin ez baduzu eta errutinarik sortu ez baduzu

  • Hori da pertsona askoren zero agertokia. Zure zailtasunak ulertzen ditugu, eta badakigu ez dela erraza errutina bat sortzen hastea. Horregatik, garrantzitsua da aldez aurretik gogoeta egitea ariketa egiteko arrazoiei buruz, zer onura ekarriko dizkizun eta zer jarduera fisiko egitea gustatuko litzaizukeen eta egiteko gai sentitzen zaren. Gauza gutxi dirudi, baina ohitura berri bat finkatzeko lehen urratsa da. Aldaketa txikiak beti batzen dira.

Jarduera-errutina sortu baduzu

  • Zorionak! Zure osasuna hobetzea erabaki duzu, eta egin dezakezun oparirik onena da. Oso baliotsua da lortu duzuna, eta garrantzitsuena ez galtzea da. Aprobetxatu orain arte probatu ez duzun jarduera fisikoko gune berriak irekitzeko. Bizikletaz ibiltzea, igeri egitea… Orain egiten ari zaren ariketa osatzeko eta ez ordezteko jarduerak aurkitzea litzateke onena.

Ariketa fisikoa egiteko ohitura baduzu, baina zaila egiten zaizu

  • Inoiz ez da berandu utzi zenuenari berriro ekiteko. Gogoan izan denbora bat mugitu gabe eman baduzu, agian ez duzula lehengo forma fisiko bera izango. Ez da ezer gertatzen, baina garrantzitsua da lesioak prebenitzea. Horregatik, har ezazu lasai. Neurtu zure gaitasunak eta joan pixkanaka aurrera egiten.

RSS. Sigue informado

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak