Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Sedentarismoaren aurka, ezagutu jarduera fisikoak zure osasunerako dituen onurak

Obesitateari lotutako jarduera fisikorik eza da minbizi-kasuen %4 hiltzeko arrazoia. Eta pisua kontuan hartu gabe, bularreko eta koloneko minbiziekin lotzen da.

Jarduera fisikorik eza da osasunerako munduko laugarren arrisku-faktorea. Obesitatearekin lotzen denean, minbizi-kasuen %4rainoko heriotza-arrazoia da. Are gehiago, gorputzaren pisua kontuan hartu gabe, zenbait ikerketak jarduera fisikorik eza bularreko minbiziarekin eta koloneko minbiziarekin lotzen dute. Sedentarismoak, ordea, modu desberdinean eragiten dio pertsona bakoitzari, eta are gehiago bizi dugun koronabirus-pandemiari. Baina une atipiko hori aukera egokia izan daiteke gure osasuna zaintzeak eta gure eguneroko bizitzan sedentarismoa saihesteak duen garrantziaz gehiago jabetzeko. Hurrengo lerroetan azalduko dizkizugu ariketa fisikoa egiteak dituen onurak, eta aholku batzuk emango dizkizugu ariketa fisikoa egiten hasteko, berriz hasteko edo egiten jarraitzeko.

Espainiako helduen %30 eta %40 artean sedentarioa dela kalkulatzen da; hau da, oso gutxitan egiten du jarduera fisikoa. Gehienok ez ditugu betetzen Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) astean zehar gutxienez 150 minutuko jarduera fisiko moderatua egiteko ematen dituen gomendioak, edo, beste era batera esanda, 30 minutuz, gutxienez bost egunez, oinez azkar ibiltzeko gomendioak.

Fenomeno hori gure bizimoduari zor zaio batez ere. Gero eta lan-jarduera gutxiagok jarduera fisikoaren eskaera handia eskatzen dute, eta gure lanaldiak eserita edo zutik ematen dira ordu luzez, ia jarreraz aldatu gabe. Joan-etorriak ibilgailu pribatuetan eta/edo garraio publikoan egiten direnez, zaila da gomendio horiek aplikatzea lanera joan eta lanetik itzultzean. Teknologia berriak erabiltzeak, gainera, aisialdi sedentarioa bultzatu du, dauden pantaila moten inguruan. Hain ingurune desegokia izanik, normala da ariketari lekua bilatzeko motibazioa aurkitzea.

Ariketa fisikoa, bizi-kalitatea hobetzeko giltzarria

Baina ez da gure herrialdean bakarrik gertatzen. Jarduera fisikorik eza da osasunerako munduko laugarren arrisku-faktorea. Mota guztietako gaixotasunei eragiten die, hala nola, kutsagarriak ez direnei: bihotz-gaixotasunak, minbizia, diabetea eta arnas gaixotasunak. Obesitatearekin lotzen denean, minbizi-kasuen %4rainoko heriotza-arrazoia da. Are gehiago, gorputzaren pisua kontuan hartu gabe, zenbait ikerketak jarduera fisikorik eza bularreko minbiziarekin eta koloneko minbiziarekin lotzen dute.

sedentarismoa, minbizia
Irudia: lenahelfinger

Aitzitik, OMEren gutxieneko gomendioak betetzea oso onuragarria da. Bihotzaren eta biriken funtzionamendua eta gure muskulu eta hezurren osasuna hobetzen laguntzen digu. Jarduera fisikoak minbizia eta beste gaixotasun ez-kutsagarri batzuk izateko arriskua murrizten du, baina ez hori bakarrik. Gaixotasun horietako batzuk baditugunean ere, eta kontraindikazio medikorik ez dagoenean, ariketa fisikoak gure bizi-kalitatea hobetzen lagun diezaguke.

Baina onura askoz handiagoa izan daiteke baldin eta, gutxieneko gomendioak bete beharrean (astean 150 minutuko jarduera neurritsua), astean jarduera neurritsua egiteko 300 minutura iristen saiatzen bagara. Horrek esan nahi du, adibidez, oinez azkar ibiltzen garela egunean 45 minutuz.

Zer ariketa fisiko egiten duzu konfinamenduaren ondoren?

Nahiz eta sedentarismoa oso arazo arrunta den gure gizartean, modu desberdinean eragiten dio pertsona bakoitzari, eta are gehiago gaur egun bizi dugun egoeran. Hala ere, uste dugu une atipiko hori aukera txiki bat izan daitekeela gure osasuna zaintzeak eta gure eguneroko bizitzan sedentarismoa saihesteak duen garrantziaz gehiago jabetzeko. Hori dela eta, Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkarteak mezu bat bidaltzen dizu. Bilatu zure egoera eta gure aholkua:

Ez duzu ariketa fisikorik egin eta ez duzu errutinarik sortu etxean. Ulertzen ditugu zure zailtasunak, eta badakigu testuinguru horretan zaila dela. Ez da beti erraza izaten, edo etxean ere egin daiteke ariketa fisikoa. Horri buruz gogoeta egitera animatzen zaitugu, bi galdera eginez: zertarako egingo zenuke ariketa? eta zer gustatuko litzaizuke eta egiteko gai sentitzen zara? Aldaketa txikiek bat egiten dute.

Berrogeialdian errutina berri bat sortu duzu etxean. Zorionak! Egoera hori aprobetxatu duzu zure osasuna hobetzeko. Oso baliotsua da lortu duzuna, eta garrantzitsua da ez galtzea. Atera etekina fase berri honi, paseatzeko, korrika egiteko, bizikletan ibiltzeko eta abarrerako jarduera fisikoko gune berri bat irekitzeko. Bikaina izango litzateke orain egiten ari zaren ariketa osatzeko eta ez ordezteko aprobetxatzea.

Ariketa fisikoa egiteko ohitura zenuen konfinatu aurretik, baina ezin izan duzu etxean mantendu. Gertatutakoa gorabehera bereziak izan dira, eta normala da zaila gertatzea. Agian, une hau utzi zenuenari berriro heltzeko aukera izango da. Oraindik gure normaltasun osoa berreskuratu ez badugu ere, baliteke orain irekitzen zaigun espazioa aprobetxatzea. Gai zara?

Zure kirol-jarduerari berriro ekiteko gogoa zenuen. Iritsi da unea. Goza ezazu. Baina gogoan izan egun batzuk daramatzazula mugitu gabe, eta baliteke forma fisiko bera ez izatea. Ez da ezer gertatzen, baina garrantzitsua da lesioak prebenitzea. Horregatik, har ezazu lasai. Neurtu zure gaitasunak eta joan pixkanaka aurrera egiten.

Mundu osoan. Gozatu aire zabaleko jarduera fisikoaz, kutsadurari aurrea hartzeko gomendioak errespetatuz, eta ez ahaztu berotzea, hidratatzea eta eguzki-krema botatzea.

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak