Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Siestaren onurak haurtzaroan

Urte batetik hiru urtera bitarteko haurrek indarrak berritu eta epe laburreko oroimenaren metaketa hobetzen dute siestan

Img beneficios siesta infancia hd Irudia: red_pepper82

Haurtzaroko siesta funtsezkoa da, batez ere lehen hiru urteetan. Aldi horretan, ezagutza berriak egoki ikasteko eta inguruko munduarekin harremanak izateko behar diren oinarriak hartzen ditu haurrak. Etenaldi horrek informazioa gordetzen laguntzen dio garunari. Artikulu honetan, siesta-ordu batean lo egiteak dakartzan onurak deskribatzen dira, bai eta haurrei indarrak berritzen nola laguntzen dien ere. Beste aholku batzuk ere ematen dira, haur batek siesta lo egin dezan, atseden hartzeko errutina bihur dadin.

Siestaren onura neurokognitiboak

Neke luzea sendatzeaz gain, loak memoria epe laburrean gordetzea errazten du, eta informazio gehiago izateko lekua uzten du. Urtebetetik hiru urtera bitarteko haurretan, gainera, egunean zehar siesta batek areagotu egiten du garrantzitsuena eta hutsala bereizteko maila aurreratua lortzeko aukera. Lan estatubatuar baten ondorioetako bat da hau. Ikertzaileek 15 hilabeteko haurren erantzunak (aurpegiko esamoldeen bidez) aztertu zituzten, ordu batzuk lo egin ondoren edo lo egin gabe entzun zituzten esaldien aurrean.

Siesta ordu batek burua kanporatu eta ikasteko gaitasuna hobetzen du

Siesta egin zuten adingabeek otoitz bat edo esaldien arteko harremanak ikasi zituzten. Aldiz, ez zutenek ez zituzten lehenago entzundako esaldiak ezagutu. Lo egin zuten haurrak gai izan ziren esaldiaren egituraz zuten ezagutza orokortzeko eta esaldi berri bat aurresateko. Horrek iradokitzen du siestak ikaskuntza abstraktua bultzatzen duela, hau da, informazio berri baten eredu orokorra detektatzeko gaitasuna (esaldi baten ondoren, beste bat dator).

Irakurketaren bidez bularreko haurrak eta haur txikiak estimulatzearen garrantzia ezaguna den arren, komeni da haiei hitz egitea eta hitzen sorta zabal batean azaltzea. Zientzialarien arabera, estimulu horiek eguneroko zikloan ongi araututako testuinguruan gauzatu behar dira. Ikertzaileek diote haurrek lo egin behar dutela ezagutza pentsamendu abstraktu bihurtzeko, helduekin gertatzen den bezala.

Siestak indarrak berritzen laguntzen du

Onura neurokognitibo horiez gain, siestek indarrak berritzeko behar den atsedenaldia ematen diote etapa horretako adingabeen garapen fisiko eta intelektual azkarrari. Horrez gain, gehiegi nekatu ez daitezen eta gauez lo egiteko zailtasunak izan ditzaten laguntzen du. Haurtzaroan siestak haurren hiperaktibitatea eta antsietatea murrizten dituela baieztatu da.

Lo-orduak adingabeak hazi ahala mugatzen dira: jaioberri batek 16:00etatik 20:00etara egin dezake lo, eta 10:00etatik 13:00etara murriztu daiteke, urteko etapan, hiru urtera. Behar horiek ez dira gutxietsi behar. Eguneroko siesta ezinbestekoa da ordu-tarte jakin batzuetan. Behar diren orduak betetzen ez direnean, txikienek neke-zantzuak izan ditzakete, edo, are gehiago, eskolako portaerari eta errendimenduari eragiten dieten arazo arinagoak.

Ordubete siesta egiteko arrazoi gehiago

Consell Català del Llibre Infantil i Jubenilen “Kataluniako haur eta gazteen irakurketa-ohiturak” azterlanak dioenez, bazkaldu osteko atsedenak ez ditu gazteak erakartzen —gela ordenatzearen aurretik dago, zerrenda berrian gustukoen den azken jarduera baita—, baina ikerketa gehienek haren onurak ziurtatzen dituzte: siesta erreaktiboa eta astindu egiten ditu.

Berkeleyko Unibertsitateak (AEB) egindako beste lan bat siesta-ordu batek pertsonen adimena hobetu dezakeela adierazten du, burua kanporatu eta ikasteko gaitasuna errazten baitu. Ikertzaileen arabera, ordu gutxiago lo egiteak adimena luzatzen du. Izan ere, insomnio-gau batean ia %40 jaisten da datu berriak gordetzeko gaitasuna.

Nola lortu haurrak lo egitea

Haur batek lehenengo haurtzaroan lo egin dezan, errutina bati jarraitu behar zaio, bai gauez oheratzean, bai egunez lo egitean. Lo-seinaleak hautematen direnean (geldi egotea edo begiak igurztea), ohera eraman behar da, lotara joateaz kontziente izan dadin eta bere kabuz lo egin dezan. Giro atsegina sortzea (musika leuna, ipuinak edo abestiak) lagungarria izan daiteke.

Siestak ez du borroka bihurtu behar, nahiz eta lotarako erresistentzia agertu, hazi ahala ohikoa da hori. Jarduera lasaiagoak egiteko aukera ematen du, hala nola gelan lasaiago jolasteko edo irakurtzeko. Atseden hartzeko errutina egokia ezartzen bada, egunez lo egiteak ez du zertan gaueko lo-orduak nahastu. Frogatuta dago arratsaldean lo egiteak haurren aldartea lasaitzen duela eta gauez lo egitea errazten duela. Aitzitik, muturreko nekea kaltegarria izan daiteke, eta are gehiago kitzikatzen ditu haurrak; kasu horretan, loa bateratzea zaila izan daiteke.

Etiketak:

amets lo egin

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak