Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Telelanak osasunean dituen ondorioak eta nola prebenitu

Telelanak sortzen dituen sedentarismoak eta isolamendu-, bakardade-, estres- eta antsietate-sentimenduek gure osasun fisiko eta mentalean eragin dezakete.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2021eko urtarrilaren 12a

Konfinamenduarekin telelana geratzeko etorri zela pentsatu zen. Legea arautzeko lege berri bat indarrean jartzear gaude. Eta orain pandemiarekin telelanatzen duten langile gehiago dauden arren, ez dira lehen baino askoz gehiago. Morgan Stanley-ren azterketa baten arabera, Espainiako ofizialistek etxetik 1,8 egun ematen dituzte astean, eta 1,1 egun, berriz, martxoa baino lehen. Haien artean bazaude, ohartuko zara joan-etorrietan aurreztu duzula, laneko malgutasun handiagoa duzula eta laneko eta lana eta familia bateratzeko aukera gehiago dituzula, baina badira beste batzuk ere. telelanaren ezaugarriak, epe ertain eta luzera zure osasunari kalte egin diezaioketenak. Arazo horiek zein diren eta nola prebenitu azalduko dizugu.

Telelangilearen profil egokiaren definizioa Espainiako Telelana Elkarteak (AET) eman zuen 2001ean, eta, handik urtebetera, ‘Teletrabajo y Salud: un nuevo desafío para la Psicología publicado’ artikuluak jaso zuen. “Pertsona diziplinatua izan behar du, etengabea, egokitzeko gaitasun handikoa, gizartearekin harreman gutxi duen ingurune batean lan egiteko gaitasunekoa, lankideen feedbackik gabea, lana ia kanpotik gainbegiratu gabe antolatzeko autokontrol handikoa, beteko duen jarduerari egokitutako prestakuntza eta prestakuntzakoa, bere burua automotibatzen jakiteko eta ez adoretzeko gaitasuna duena, erabakiak hartzeko eta arazoak konpontzeko (autonomia), laneko gaitasun teknologiko handiak dituena”.

“Ezaugarri horien arteko desorekak —diote María Bernardina Alonso Fabregat eta Eva Cifre Gallego autoreek— osasun fisiko eta/edo psikologiko falta eragin dezake”. Eta, orain, pandemiaren erruz, telelana besterik ezin denean egin covid-19 bidezko kutsatzeak saihesteko.

Telelanak eragindako osasun-arazoak

Manuel Vilchesek, Carolina Ortizek, Patricia Sánchezek eta Ana Marfilek, Ekialdeko Andaluziako Psikologia Elkargo Ofizialeko (COPAO) Lanaren Psikologia ataleko kideek, egin berri duten azterketa batean, etxetik lan egiteak ondorio hauek ditu:

  • bizimodu sedentarioa izatea.
  • osasun fisikoko arazoak. Jarduera fisikorik ezak osasun-arazoak eragiten ditu edo ekar ditzake, elikadura txarra, gehiegizko pisua eta arazo kardiobaskularrak direla eta. Hipertentsioa, diabetea, lunbagoa, artritisa… beste gaixotasun batzuk dira.
  • patataren sindromea idazmahaian. Eguneko edozein unetan janaria eskuragarriagoa denez, gehiegizko mantenugai-kontsumoa egiten da, horietako asko kaloria askokoak (gailetak, opilak edo patata frijituak, besteak beste) eta, beraz, alferrikakoak, gastu/kontsumoaren balantzea desorekatzen dutenak. Ohitura hori areagotu egin daiteke janariarekiko antsietatea baretzean.
  • osasun psikologikoko arazoak. COPAOko adituen arabera, ordutegien kontrolik eza, espazio fisikoaren egokitzapen txarra, isolamendu-sentimenduak, bakardadea, estresa eta antsietatea areagotu egiten dira, gaitasun digitalik gabe, zenbait langile analogikotan, presentzialtasunera ohituta. Valentziako Erkidegoko Psikologia Eskola Ofizialarentzat, zehazki, egoera horrek deserosotasuna, teknologiarekiko erresistentzia, gaitasun eta produktibitateari buruzko segurtasun falta, konpromiso falta, familiarekin bateratzeko zailtasunak eta abar eragin ditzake.
  • jada desberdintasunetik abiatzen diren populazio-taldeekin zerikusia duten beste arazo batzuk, emakumeekin gertatzen den bezala. Adituen arabera, askotan, emakumezkoen telelangileek lan gehiago egiten dituzte, eta, askotan, bikoiztu egiten dira, laneko eta etxeko betebeharrak batzen baitituzte.

Nola telelandu… haurrekin etxean!

Horietako bati eragiten ari zaizu? Cignak seinale hauek identifikatu ditu telelana zure ongizate fisiko eta mentala aldatzen hasi den detektatzeko:

  • Lan betebeharretatik deskonektatzeko zailtasuna.
  • Lanaldia nahi gabe luzatzea.
  • Isolamendu-sentsazio handiagoa.
  • Adimen azkartasun eta kontzentrazio txikiagoa.
  • Gihar eta hezurretako mina.
  • Pisua handitzea.
  • Gaueko atsedeneko arazoak.
  • Hanketako pisutasuna.
  • Digestio arazoak.

Nola prebenitu telelanarekin lotutako osasun-arazoak

telelana elikadura
Irudia: Tony Schnagl

Eta horiei aurrea hartzeko, hemen esan dugun bezala, garrantzitsua da errutinak ezartzea, lanegunak eta asteburukoak bereiziz, etxean lan egiteko (eta ez lesionatzeko) leku egokia izatea eta lankideekiko harremana ez zaintzea, besteak beste. Izan ere, gizarte-laguntza da antsietatea, depresioa, bakardadea eta asperdura murrizteko modurik onena. Baina gomendio gehiago daude. Madrilgo Psikologiako Elkargo Ofizialeko eta Valentziako Komunitateko batzuk ere sartu ditugu:

Jarduera fisikoa. Zure osasun kardiobaskularra zainduko duzu, baina beste onura asko ere baditu osasunarentzat. Laneko Segurtasun eta Osasunerako Institutu Nazionalak gomendatzen du 30 minutu baino gehiago jarraian eserita ez egotea: bi minutuko atsedenaldiak egitea jarduera fisiko arinarekin, hala nola oinez ibiltzea, eta 30 minutu eserita eta 30 minutu zutik tartekatzea. Aprobetxatu telefono-deiak zutik edukitzera edo mugitzera, edo programatu telefonoa egunean bitan gogorarazteko zeinen garrantzitsua den zutik jartzea, pare bat minutuz oinez ibiltzea eta berriz eseri. Hemen ideia gehiago ematen dizkizugu, baina, nahiago baduzu, aktibo eta behar bezala egon zaitezke etxeko lanekin.

Ordu artean ez ibili. Aholkurik onena? Julio Basulto dietista-nutrizionistak maiz komentatzen du: etxean baduzu, jaten amaitzen duzu. Orduan, komenigarriena, konplikatua izan arren, batere osasungarriak ez diren produktu edo aperitiborik ez izatea litzateke. Mokadu osasuntsu eta arinek eta gizentzen ez direnek, hala nola fruta freskoak, fruitu lehorrek edo ozpinduek, lagundu egin diezazukete.

Autozainketa psikologikoko errutinak. Madrilgo psikologoentzat funtsezkoa da atsedenak hartzea, gure pentsamenduak zaintzea eta negatiboa dena erlatibizatzea. “Egiten dugunari balioa emateak segurtasuna eta lasaitasuna emango digu telelanaketarako”, diote. Horregatik, aholku hauek praktikan jartzera animatzen dute:

  • Maiz hartzen du atseden. Garunak 25 edo 55 minutuan behin behar du, baina baita zure begiak ere (pantailetakoak) eta gorputzaren gainerakoa. Horrela, zure arreta eta kontzentrazioa sustatuko dituzu. Atsedenaldi aktibo hori arnasketa kontzienteko ariketak, luzaketak eta erlaxazioa egiteko erabil dezakezu, bai eta arreta perspektiba, kolore edo harmoniarekin fokalizatzeko ariketak ere, hala nola leiho, landare edo argazki bat.
  • Zaindu zure pentsamenduak. “Telelanarekin beharrezkoagoa da gure barne-diskurtsoaz jabetzea, kanpo-estimulaziorik ezak eta metatzen den barne-tentsioak ikuspuntua galtzea eta pentsamendu eta sentimendu negatiboak agertzea laguntzen baitute”, diote adituek. Nola hitz egiten duzu: mezu deskalifikatzaile eta negatiboekin, hala nola “ez dut amaitzen” edo “ez dut ezer egiten”, edo, aitzitik, “goazen” edo “dagoeneko gutxiago geratzen da!” bezalako mezu positiboekin? Aurrera egiten laguntzen duen diskurtsoarekin ez da berdin amore ematen.
  • Negatiboa erlatibizatzen du. Erregulazio emozionalean lagunduko diguten ariketak egitea komeni da. Horietako bat eguneko hiru gauza positibo edo hiru lorpen idaztea izan daiteke. Psikologoen arabera, ariketa erraz horri esker, alderdi negatiboetan polarizatzeko, eragozpenak erlatibizatzeko eta arreta aurrerapenean jartzeko arriskua murriztuko duzu.

Antsietatea eta estresa kudeatzen ditu. Emozio negatiboak ager daitezke, hala nola beldurra, haserrea eta tristura. Eta gehiago pandemia-une hauetan. Horregatik, Valentziako psikologoek gure esku dagoen horretan buru-belarri aritzera bultzatzen dute, ziurgabetasunari aurre egiteko eta zer konponbide eta ideia eman ditzakegun aztertzeko. “Kontrako eguneroko albiste eta gertaeren aurrean, hartu arnasa, eta, ondoren, azaldu zer dagoen zure kontrol-eremuan eta zer lagun diezazukeen horri aurre egiten. Mantendu arreta eta ahalegina aurre egiteko baliabideak sortzeko. Gogora ezazu, antzeko egoeretan, zer balio izan dien zuri eta zure erakundeari aurrera egiteko, zer egin genezakeen gaur egun indartsuago eta ziurgabetasun-horizonterako prestatuago egoteko”, esan dute.

Erlaxatu gorputza. Laneko Segurtasun eta Osasunerako Institutu Nazionalak azpimarratzen du kirola egiten eta normalean entretenigarriak zaizkizun gauzak egiten (pintatzea, dantzatzea, musika entzutea…) erlaxatzen eta deskonektatzen lagunduko duela. Baina, jakina, ez ditu alde batera uzten loaren ordutegiak, ez arnasketa sakoneko teknikak, muskuluen meditazioa eta erlaxazioa, eta egunero egiten ditu isiluneak.

Hala eta guztiz ere gainditzen bazara, eskatu laguntza edo aholku profesionala.

Etiketak:

telelana

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak