Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Titietako minbizia izateko arriskua nola murriztu

Zortzi emakumetik batek bularreko minbizia pairatuko duela uste da, nahiz eta zenbait bizi-ohitura arriskua gutxitzen lagun dezaketen

img_prevenir cancer mama hd

Bularreko minbizia mundu osoko emakumeen tumore gaizto ohikoena da. Espainian ere, 2015ean diagnostikatuena izan zen, hau da, urte horretan zeuden emakumezkoen tumore guztien ia %30. Zortzi emakumetik batek, gutxi gorabehera, bularreko minbizia izateko arriskua duela uste da. Baina, nola alda daitezke faktore batzuk arrisku hori gutxitzeko? Ondoren azaltzen da nola eragiten dioten zenbait portaerek bularreko minbizia izateko arriskuari, besteak beste, elikadurari.

Nola eragiten du elikadurak bularreko minbizian?

Bularreko Minbizia Ikertzeko Espainiako Taldeak ondorioztatu du dieta mediterraneoko elikagaien kontsumoak bularreko minbizia garatzeko arriskua %30 murriztu dezakeela. Dieta mediterraneoan, asko jaten dira barazkiak, lekaleak, frutak, arraina, patatak eta oliba-olioa, eta zuku eta edari kalorikoen kontsumo baxua. Mendebaldeko dieta, aldiz, gantz asko hartzen du, haragi prozesatua, gozoak, edari kalorikoak eta zereal-kontsumo baxua, eta bularreko minbiziaren arriskua areagotzen du.

Elikadura osasungarria eta orekatua izateak, gainera, gehiegizko pisua eta obesitatea prebenitzen ditu, menopausiaren ondoren bularreko minbizia izateko arriskua areagotzen baitute.

Jarduera fisikoak badu zerikusirik?

Frogatuta dago jarduera fisikoak minbizi-mota bat baino gehiago izateko arriskua gutxitzen duela. Bularreko minbiziaren kasuan, %20 eta %40 arteko murrizketa kalkulatu da bizimodu fisiko aktiboa edukitzeagatik. Horrek esan nahi du jarduera fisikoa gutxienez astean bost egunez egin behar dela, ordu erdiz. Ariketa kopuru horretatik gora, are etekin handiagoak lortzen dira.

Tabakoa ere bularreko minbiziarekin lotzen da?

Tabako-kontsumoa da gaur egun heriotza-prebenitu daitekeen arrazoi nagusia. Zazpi milioi pertsona baino gehiago hiltzen dira urtero ohitura horren ondorioz. 11 minbizi-mota baino gehiagorekin lotzen da, eta horien artean bularrekoa dago. Erretzeak areagotu egiten du tumore gaizto mota horren arriskua. Hori dela eta, Asociación Española Contra el Cáncer (AECC) elkarteak ez du gomendatzen oso zorrotz kontsumitzea. Tabakoa kontsumitzen badu, AECCak eta beste erakunde batzuek tabakoa erretzeko ohitura uzteko programa desberdinak dituzte. Bizitza betiko aldatuko dute!

Eta alkoholak eragina du?

Alkohola hartzeak zuzeneko lotura du bularreko minbiziaren arriskuarekin. Horrek esan nahi du zenbat eta gehiago kontsumitu, orduan eta arrisku handiagoa. Ikusi da egunean alkohol-kantitate txikiak hartzeak (garagardo bat baino gutxiago, ardo-kopa bat baino gutxiago) bularreko minbiziaren eta beste minbizi-mota batzuen arriskua areagotzen duela. Beraz, alkoholik ez kontsumitzea gomendatzen da.

Titietako minbizia titietako minbiziarekin lotuta dago?

Bai. Ebidentzia handia dago, eta horrek esan nahi du bularreko minbiziaren arriskua gutxitzen duela amari.

Nutrizio-osagarriek minbizia prebenitzen laguntzen dute?

Nutrizio arloko osagarriak ez dira gomendatzen minbizia prebenitzeko. Dieta orekatua eta askotarikoa eginez behar diren mantenugaiak lortzen saiatu behar da. Ez dago ebidentzia sendorik nutrizio osagarriek tumore hori prebenitzen laguntzen dutenik, eta kasu berezietan bakarrik hartu behar dira, profesional sanitario baten gomendioan.

Garaiz antzematea garrantzitsua da?

Bularreko minbiziaren hilkortasuna nabarmen murriztu da, diagnostiko goiztiarreko kanpainak eta programak direla eta. Minbizia hasierako etapetan antzematen denean sendatzeko aukera oso handia da. Hori dela eta, funtsezkoa da medikuarengana joatea garaiz antzemateko probetan. Azterketa hori aldatu egiten da bizilekuaren arabera, baina 45 urtetik 69 urtera mamografiak egiten dira, edo bi urte.

Erne egoteak bizia salbatuko dizu

Zortzi emakumetik batek bularreko minbizia izango du. Garaiz detektatuz gero, ia %100ek sendabidea du. Zorionez, minbizi mota hori aurki daiteke sintoma bat agertu baino lehen. Eta zergatik da beharrezkoa garaiz diagnostikatzea? Sendatzeko aukerak, hasierako etapan detektatuz gero, ia% 100ekoak direlako.

Zer egin dezake?

  • Mamografia da teknika eraginkorrena bi urte arteko anomaliak detektatzeko, haztagarriak izan baino lehen. Eta, gainera, Gizarte Segurantzaren aldizkako proba bat da.
  • Ez dago beste aukerarik, baina ez da gomendatzen detekzio-metodo bakar gisa automiaketak egitea. Zu ez zara aditua, eta sintomaren bat gerta daiteke. Joan medikuarengana.
  • Eraman ohitura osasungarriak, koma osasuntsua eta joan aldizkako azterketara.
  • Ez ahaztu tumore bat garaiz detektatzen denean, hain agresiboak ez diren eta ondorio fisiko eta psikologiko gutxiago dituzten tratamenduak aplika daitezkeela.

Titietako minbizia diagnostikatu badiote, ez dago bakarrik

Baliteke laguntza eta erantzunak behar izatea. Hori dela eta, Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkartean gure zerbitzu profesional eta doakoak eskaintzen dizkizugu:

  • Laguntza psikologikoa. Gaixotasunaren une guztietan entzuten eta babesten zaitugu: diagnostikoa onartzeko, antsietatea gutxitzeko, beldurrei aurre egiteko…
  • Gizarte-arreta. Minbiziak bere egunerokotasunean duen eragina minimizatzen lagunduko dizugu, eta gizarte- eta lan-orientazioa, harrera-egoitzak, material ortopedikoa, laguntza ekonomikoak… eskaintzen dizkizugu.
  • Ospitaleetan, etxean eta kanpoko tramiteetan boluntario kualifikatuek sortzen dituzten milaka zalantzetarako orientazioa.

Zugandik oso gertu gaude, informa zaitez: www.aecc.es

RSS. Sigue informado

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak