Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Uda bueltan osasuna zaintzeko 7 aholku

Eguneroko bizitzako aldaketa txikiek minbizi kasuen %50eraino eta diabeteskoen %80raino prebeni dezakete
Egilea: Arantza González Arratibel, Asociación Española Contra el Cáncer - Sede Bizkaia 2018-ko irailak 20

Udako oporrak amaitu eta eguneroko bizitzarekin hasi gara berriro. Hasiera hau aukera paregabea da gure egunerokotasunean hainbat gaixotasun (minbizia edo diabetesa, adibidez) prebenitzen lagunduko diguten zenbait ekintza sartzeko. Denek ez dakite, baina minbizi kasuen %50eraino eta diabetesekoen %80raino, bizimodu osasungarriarekin prebeni daitezke. Eguneroko bizitzan aldaketa txikiak eginda, asko egin dezakezu zure osasunagatik. Hemen zazpi trikimailu emango dizkizugu, oporren ondoren ondo hasteko.

1. Edan ura

Oporretan, aldatu egiten dira gure ohiturak, eta udako tentazioei uzten diegu. Beroarekin eta hondartzan, garagardoa edo freskagarriak edan ohi ditugu.

Aprobetxatu eguneroko errutina, edari horiek urez ordezkatzeko. Eduki beti hozkailuan ura duen botila bat; eraman ezazu eta ekarri lana. Freskagarria, ur hotza baino. Zure gorputzak eta poltsikoak eskertuko dute!

Egunero gomendatzen den ur kopurua aldatu egiten da gure bizimoduaren arabera, jarduera fisikoa egiten badugu, gure gorputz-eratzearekin edo giroko tenperaturarekin batera. Grosso modo, egunean bi litro gomendatzen dira. Baina nagikeria ematen badio edo edan egiten badu, limoi bat bota, litro bat uretan: zaporea emango dio, eta C bitamina gehituko dio.

2. Fruta gehiago jan

Saia zaitez gosaria eta hamaiketakoa egiten fruta jateko. Prestakuntzarik ez izatea da onena. Sagarra, udarea edo mandarina bat ez da denbora kentzen, zuzenean bizkar-zorroan edo poltsan gorde daitezke, ez da estalkirik behar (labana bat) jateko eta gozagarri eta freskagarriak dira. Arratsalde erdian ere jan ditzake, postre gisa, edo gauean. Trikimailua?Aukeratu sasoiko fruta, beti zapore gehiago duena eta jogurt natural batekin zatitua. Gosari edo askari azkarra eta gozoa da.

Frutas yogur muesli hd

3. Barazkiak ez dira faltako

Jaten duguna jaten dugu. Superira joaten bazara, saiatu beti barazki eta fruta asko erosten (ez opilak edo txutxuak). Hala, etxean bazkaltzeko edo afaltzeko zer duen ikusten duenean, barazkiz egindako plater bati hortza inhinkatzen saiatuko da beti. Denok dakigunez, barazkiak bitamina, gatz mineral, zuntz eta beste elikagai batzuen iturri nagusiak dira. Dieta osasungarri baten osagai nagusia dira, eta onena barazki mota, kolore, usain eta zapore guztiak eskura izatea da. Konbinazioak infinituak izan daitezke! Aholkua: barazkiak hondatzen bazaizkio, berdura izoztua eros dezake, freskoaren propietate berak ditu.

4. Etxean lekaleak eduki beti

Lekaleak proteina eta bestelako mantenugai iturri bikainak dira (azido folikoa, adibidez). Oso ondo kontserbatzen dira eta denbora askoan. Mota askotakoak daude, eta gozagarriak dira. Etxean lekaleak beti edukitzeak ere areagotu egingo du kontsumoa. Asteburuan lekale asko presta ditzakezu (dilistak adibidez), hozkailuan utzi eta taper batean eraman. Eta koilararentzat bero handia egiten badu? Lekaleak ezin hobeak dira entsaladan; errezeta onak daude eta prestatzeko errazak.

5. Erosi modu adimentsuan

Hirugarren puntuan gogoratu dugunez, etxean duenak erabakiko du zer koman dagoen. Hori dela eta, erosteko unean garrantzitsua da behar ez dituzun gauzak edo dieta ez diren elikagaiak erostea. Hona hemen lortzeko trikimailu batzuk:

  • Ez joan inoiz gosez erosketak egitera. Argi dago erosketa gosez egiten duten bezeroek gehiago erosten dutela eta kaloria asko hartzen dituztela.
  • Egin nahi duenaren zerrenda bat egin eta horri egokitu. Dendak hainbat produktutara erakartzeko eta bultzadaz erosteko diseinatuta daude.
  • Erabili esku-dirua edo zordunketa-txartela (ez krediturik), erosketak egiteko aurrekontu-muga izateak bultzatuta erostea.
  • Erosketaren zerrenda egin aurretik, gosaldu, eta, gero, pentsatu zer prestatzen duzun; pentsatu dieta osoa eta orekatua. Begiratu zerrendarekin, superira noiz joaten den.

6. Segi eguzkitik babesten

Eguzki-babesa garrantzitsua da hondartzan, landan eta gure eguneroko bizitzan, etxetik kanpo gaudenean. Badakigu eguzkitatik babestu behar ditugula egun lainotuetan zein eguzkitsuetan, batez ere 12:00etatik 16:00etara. Hondartzan ez egotea ez da eguzkitik babestu behar. Jarrai dezagun babesten igerilekura joaten bagara, oinez joaten bagara, asteburua herrira pasako badugu. Gogoan izan eguzkiak ez duela atsedenik hartzen, egunero egoten da hor. Gure babesak hor egon behar du. Gogoraraztea kostatzen bazaizu, har ezazu ohitura bat: dutxatik ateratzen zarenean, jarri babesgailua lehortu bezain laster; komunera bistara utzi, ez ahazteko.

7. Eguneroko bizitzan jarduera fisikoaren errutina bat integratzen du

Orain oporretatik itzuli gara, eta une egokia da errutinari buelta emateko eta jarduera fisikoa eguneroko bizitzan nola eta noiz sartzea komeni zaion ikusteko. Ez da denbora gehiegi kentzen eta muturreko trebetasunak eskatzen dituen jarduera izan behar; korrika egitera (edo oinez) 30 minutu atera behar da egunean.

Ikusi zure auzoan parkerik, gimnasiorik, bidegorririk, espaloirik edo “osasunaren aktibotzat” erabil daitekeen beste ezer dagoen, hau da, bizitza aktiboa izateko eta bere osasuna eta maite dituen pertsonena sustatzeko baliabide gisa balio duen beste zerbait. Astirik ez duela edo aspertu egiten dela sentitzen baduzu, egunero ordu erdia oparitzen dela egiaztatzen dut; benetan ez da asko. Irten oinez, bakarrik edo konpainiarekin. Ibilbideak diseina ditzakezu leku berriak ezagutzeko eta hiria berriro ezagutzeko.

Lekaleen entsaladarik onena bilatu!

Nabarmentzeko unea da. Bilatu Internet bidez, galdetu bizilagun bati bere errezeta sekretuagatik, éscea imaginación… Lekaleen entsalada konbinazio osasuntsu eta zaporetsurik onenarekin daukanean, egin argazki bat, eta egin bultza Instagram errezetarekin batera. Ez ahaztu hashtag-a erabiltzea #Zure SaludesLehena. Lika gehien duen errezeta irabazlea izango da eta Minbiziaren Aurkako Espainiako Elkartearen (AECC) errezeta osasungarrietan sartuko dugu. Beraz, badakizu: prestatu zure errezeta, gonbida itzazu lankideak, lagunak, familia… eta eskatu botoa.