Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Udako buruko mina kontrolatzea

Gehiegizko eguzkiak, lo gutxi egiteak edo bat-bateko tenperatura-aldaketek udako zefaleak izaten lagun dezakete.

Img sombra hd Irudia: galfred

Buruko minak asko zaildu dezake pertsonen bizitza, eta lan-errendimendua eta gizarte-harremanak murriztu ditzake. Azken batean, ezin da bizimodu normala egin eta oporrak pasatu uda iristen denean. Garai horretan, estresa murriztu arren, zefalea ohiko ondoeza izan daiteke. Artikulu honetan azaltzen dira udako buruko mina agertzeko arrazoi nagusiak, eta zer egin migrainek lasaitasun handieneko hilabeteak honda ez ditzaten.

Img sombra art
Irudia: galfred

USP Dexeus Unibertsitate Institutuak (Bartzelona) ohartarazi duenez, udako ohitura-aldaketek areagotu egin dezakete buruko minaren edo migrainen maiztasuna. Hainbat arrazoi daude, baina beste urtaroen aldean ohiturak aldatzearekin eta eguzkiaren presentzia garrantzitsuarekin lotuta daude, beste urtaroetan baino askoz ere biziagoa. Aldi berean, Espainiako Neurologia Elkarteak (SEN) ohartarazi du beroak eta tenperatura altuek migrainak handitzen dituztela (zefale larrienetako bat).

Zergatik handitzen da udako buruko mina?

Arrazoi askok buruko mina eragin dezakete udan. Tenperatura altuetatik haratago, uda-garaian tenperatura hori jasan dezaketen pertsona asko daude faktore prezipitatzaileen eraginpean, neguan askoz zorrotzago kontrolatzen baitituzte:

  • Loaren errutinen alterazioak. Udan argi-ordu gehiago egoteak hormonen bereizketa eta loa aldatzen ditu, faktore garrantzitsua zefaleak garatzeko. Neguan, melatonina erdibitzailerantz jariatzen da, moko bakar gisa; udan, berriz, bi gailur izaten dira, bat ordu berean eta bestea 6:00ak aldera. Horrek kalitate gutxiagoko loa eragiten du, baita gauez esnatzea ere.
  • Ohiturak eta elikadura aldatzea. Errutinak aldi baterako uztea (adibidez, haurrak eskolara eramatea) eta buruko eta alkoholeko mina eragin dezaketen elikagaien kontsumoa handitzea dira eragozpen horren eragile.
  • Eguzkitan luzaro egotea. Intsolazioarekin zerikusia duen zefalea ondoeza da, batez ere frontean agertzen dena eta goragalea, ikusmen lausoa eta, muturreko kasuetan, bero-kolpea eta konortea galtzea eragin ditzakeena.
  • Eguzkiaren argi bizia. Garuna zentzumenen estimulazioarekiko sentikorra da, eta argia estimulu ahaltsuenetako bat da.
  • Bidaiatzea. Oporretan ere estres-uneak sor daitezke, bidaiatzeagatik. Desplazamenduaren tentsioa bera, maletak prestatzea, bidaia antolatzea eta dena ondo joan dadin saiatzea kaltegarria izan daiteke, eta beharrezkoa ez den ondoeza eragin dezake, dena lasai eta lasai egiten bada. Halaber, autoan ordu asko bidaiatzeak zefalea ere eragin dezake.
  • Udako aldaketa barometrikoak. Zientzialariek antzeman dute, nahiz eta kausa eragilea zein den jakin gabe, zenbait pazienteri eragin diezaieketela arratsaldeko ekaitzak, udan maiz gertatzen direnak.
  • Gorputzeko tenperatura bat-batean aldatzeak eragindako estimulu hotzak, edaria oso hotza edo izozkia hartzeagatik. Zefalea horrek lotura zuzena du udarekin, eta garunaren beheko eta aurreko aldeari eragiten dio. Bat-bateko mina da, bortitza, ia zartada bat bezalakoa. Oro har, oso laburrak dira eta ez dute konplikazio handiagorik sortzen.

Udan zefalea saihesteko bederatzi aholku

Gaixotasun askotan bezala, onena da buruko mina eragiten duten faktoreak prebenitzea eta kontrolatzea. Udan estresa murrizteagatik eta oporrak lasaitzeagatik guardia jaisten bada ere, ez da gainditu behar. Espezialisten arabera, badira kontuan hartu beharreko beste gomendio batzuk:

  • 1. Lo egiteko orduetan errutina izatea.
  • 2. Urteko gainerakoen antzeko dieta egitea.
  • 3. Komeni da edari freskoak hartzea eta neurriz kontsumitzea alkohola, kafea eta edari kitzikagarriak.
  • 4. Eguzkiarekiko gehiegizko esposizioa murriztea eta itzalak bilatzea.
  • 5. Arropa egokia erabili (zabala eta kolore argikoa, beroa gutxiago xurgatzeko), eguzki-babesak erabili eta, batez ere, etengabe hidratatu. Oinetako irekiak eramatea ere gomendatzen da. Gorputza gehiago berotu ez dadin, ilea bilduta eramatea ere komeni da, luzea bada.
  • 6. Elikadurari dagokionez, nahiz eta pertsona guztiek ez duten berdin eragiten, komeni da joera dutenek elikagaiak saihestea, hala nola txokolatea edo gazta ondua. Gainera, gauez eta alkoholarekin hartuz gero, nahastea buruko minaren potentzial handia izan daiteke. Hestebeteak ere arrisku-faktore garrantzitsua izan daitezke.
  • 7. Begiak babesteko eguzkitako betaurrekoak erabili. Ziur egon behar da kalitate onekoak eta baimendutako dendetan erositakoak eraman behar direla. Berotik babesteaz gain, argitik pixka bat babesten duten txapelak ere erabiltzea gomendatzen da.
  • 8. Zenbait erremedio naturalek lagundu dezakete gaitz hori arintzen, hasitakoan, hala nola aurrealdeko edo garondoko konpresak. Ez da komeni izotza larruazalean zuzenean aplikatzea.
  • 9. Bidaia bati ekin aurretik, komeni da jakiren bat jatea eta ondo hidratatzea. Bidaietan hobe da musika lasaigarria jartzea, mantsoegia ez bada ere.

    Uda eta loezina

    Beroak, zaratak, bizitza sozial aktiboagoak, giroko aire girotuaren lehortasunak, siesta luzeenek edo gehiegizko otorduek, geroago lo egiteak, estimulatzaileen edo tabakoaren kontsumoa handitzeak eta, are gehiago, koltxoia aldatzeak udako eta oporretako loezina eta gaueko esnatzeak eragiten dituzte. Organismoak tenperatura aldatzen eta argi-orduak handitzen ohitu behar du, eta horretarako denbora behar da.

    Argi kantitatea handitzeak erretinaren estimulazio handiagoa eragiten du, eta horrek, aldi berean, lo egiteko zailtasuna eragiten du. Hala ere, uda insomnioaren “estimulatzailea” da, eta saihestu egin behar da, baita urte osoan lo egiteko arazorik ez duten pertsonengan ere. Izan ere, atseden orduak kentzeak ahultasuna, depresioa, antsietatea, hipertentsioa, errendimendu fisiko eta mentala gutxitzea, suminkortasuna, erreflexuak galtzea, begiak gorritzea eta betazalak eta migraina beldurgarriak handitzea dakar.

    Besoak eta garondoa bustitzea, burkoaren alde hotza bilatzea edo haizagailu bat erabiltzea lagungarri izan daiteke, nahiz eta beti eta mundu osoan ez funtzionatu.

    RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak