Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Udan hidratatzea: jakin behar duzuna

Hilabete beroenetan, organismorako ur-eskakizuna handiagoa da, prozesuetan modu egokian funtzionatzeko, adibidez, digestioan edo hondakin gorpuzdunen ezabaketan.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2017ko abuztuaren 07a

Uda iristean, bizi-erritmoa aldatu egiten da eta aire zabaleko jarduerak ugaritu egiten dira. Aldaketa horiek, ingurumen-tenperaturaren igoerari lotuta, eta, batzuetan, hezetasuna handitzeari esker, gorputzaren gastu hidrikoa handiagoa izaten da. Ura, organismoaren osagai nagusia, funtsezkoa da hainbat funtziotarako. Baina, batzuetan, ez zaio nahikoa garrantzirik ematen, eta horrek arazoak ekar ditzake batez ere hilabete beroetan, ur-eskakizuna handiagoa baita modu egokian funtzionatzeko. Artikuluak azaltzen du nola detektatu hidratazio eskasia eta zer egin behar den ondo hidratatuta egoteko.

Irudia: TatyAgl-a

Digestioa, erreakzio metabolikoak, gorputzeko tenperaturaren erregulazioa, mantenugaien garraioa zeluletara, hondakinak ezabatzea… Prozesu fisiologiko horiek eta beste batzuek ura behar dute modu egokian funtzionatzeko, giza gorputzaren osagai nagusia. Udan, gehiago izozten da gehiegizko beroa kentzeko, eta ezinbestekoa da ur-galera hori berreskuratzea, urari esker egiten dituen funtzio guztiak betetzen jarrai dezan organismoak. Hori dela eta, udan are gehiago azpimarratzen da ongi hidratatuta egotea. Baina askotan ez zaio ematen duen garrantzia. Hidratazio eta Osasun Behatokiaren datuen arabera (OHS), hamar espainiarretik zazpik ez dute gomendatzen gomendatutako gutxieneko likido-kantitatea, eguneko bi litrotan. Kasu askotan, egarri denean edaten da, deshidratazio-prozesua hasita dagoenean.

Hidratazio-defizita: seinaleak eta alarma-sintomak

Gorputzak ura galtzen du gernuaren, izerdiaren eta arnasketaren bidez

Ura da organismoaren osagai nagusia: heldu baten gorputzaren %60 eta haur baten %75. Datu horiek nahikoak dira giza bizitzarako ezinbestekoa dela ulertzeko. Gorputzak ura galtzen du gernuaren, izerdiaren eta arnasketaren bidez, eta galera hori areagotu egiten da ariketa fisikoa egitean edo gaixo dagoenean. Likido hori itzultzeko nahikoa da nahikoa ur edatea eta elikagaiak jatea. Errekuperatzen ez bada, deshidratazio-prozesua hasten da, eta, galdutako ur-kantitatearen arabera, arina izan daiteke (%1etik %2ra galduta); neurrizkoa (%2tik %5era); edo larria (%5etik gorakoa).

Deshidratazio moderatua edo arina izan daiteke:

  • Egarria, aho lehorra edo itsaskorra.
  • Gernu txikia, horia iluna.
  • Larruazal lehorra eta hotza.
  • Buruko mina.
  • Karranpak.

Deshidratazio larriaren kasuan, gainera, zenbait seinale agertzen dira: narritadura edo nahasmendua; zorabioak edo zorabioa; arnasketa azkarra; bihotz-taupada azkarrak; apatia; konortea edo eldarnioa, besteak beste. Haur txikiek eta haurtxoek negarrik gabeko negarra dute; azala, ahoa eta mihi lehorra eta pitzatuak; begiak hondoratuak; azal grisaxka; eta pixa-kopuru txikiagoa. Kontuan izan behar da, gainera, haurtxoak, haurrak eta zaharrak deshidratatzeko joera handiagoa dutela. Txikiak, egarri izateko mekanismoa ez dagoelako erabat garatuta eta adinekoak, gaitasun hori hondatzen dutelako.

Ongi hidratatuta egon

Egoera horiek prebenitzeko, funtsezko gomendioetako bat likido asko hartzea da. Sartzen den likido kantitatearen eta organismotik ateratzen den likidoaren arteko oreka lortzeko, adituek egunean zehar bizpahiru litro likido edan behar dituzte, goizean eta arratsaldean. Likido horren %20 – %25 elikagai izango da, hala nola frutak, barazkiak eta ortuariak, eta %75- %80 edariak, batez ere ura, baina baita fruta-zukuak edo infusioak ere. Hala ere, saihestu egin behar dira edari alkoholdunak eta kafeina dutenak. Behar hidrikoa lortzeko modu bat egarri izan gabe maiz edatea da, organismoak %1 likidoa galdu duenean agertzen baita sentsazio hori. Gatz mineralak dituzten edariak hobeto hidratatu daitezke.

“Elikadura Komunitarioko Espainiako Elkartearen Hidratazio Osasuntsuaren Dekalogoaren” arabera (SENC), komeni da ura hartzea, fruta, barazki eta entsaladen kontsumoa handitzea, eta edateko egarri ez izatea.

  • Edariak neurriz eduki, oso hotz edo beroak badaude gutxiago edatea ohikoa baita.
  • Giro beroetan eta estres-egoeretan likido gehiago hartzea, ariketa egin bitartean eta egin ondoren.
  • Arreta berezia jarri haur eta zaharrekin, deshidratatzeko arrisku handiagoa baitute.
  • Egunean hamar errazio likido behar bezala hidratatzeko erreferentzia dira (errazio bat 200-250 ml ingurukoa da).

Ongi hidratatuta egoteaz gain, ona da itzala duten tokiak bilatzea, eguzkitiko izpi zuzenetatik kanpo, eta eguneko orduetan jarduera fisikorik ez egitea (beroenak) eta arropa freskoa eta arina erabiltzea.

Etiquetas:

bero hidratación-eu ura

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak