Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Udan kolesterola kontrolatzea

Kolesterola arrastoan mantentzeko errezeta sinpleak dieta osasuntsua eta bihotzerako osasungarria, pisuaren kontrola eta ariketa erregularra ditu.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Igandea, 2011ko ekainaren 26a
Img salchi colesterol hd Irudia: Wiktory

Biztanleen %20k kolesterol-maila altuegiak ditu. Udan gutxiago eta modu osasungarriagoan jatea errazagoa den arren —eta kolesterol-maila jaistea dietarekin—, turismo-lekuetan ezin diote tentazioari eutsi eta modu desegokian jaten dute batzuek. Artikulu honek azaltzen du zergatik jaisten diren kolesterol-mailak udan, eta aholkuak ematen ditu etxetik kanpo gastronomiaz gozatzeko, horrek kalterik eragin gabe. Gainera, kolesterol-maila apaleko dieta urte osoan nola lortu erakusten du.

Uda ilaran egotera gonbidatzen duen garaia da, baina baita gehiegikeriak egitera ere. Bidaietan beti izaten da leku turistiko berri bateko gastronomia dastatzeko aukera. Baina tentazio horretan erortzeak kolesterol-maila handia duten pertsonei eragin diezaieke. Espainiarren ia %20k 240 miligramo baino maila handiagoa du odol-dezilitro bakoitzeko, “nahiz eta biztanleriaren erdiak 200 ml/dl baino altuagoa izan, egoera egokiena 200 mg/dl baino altuagoa ez izatea da”, adierazi du Pedro Matak, Hiperkolesterolemia Familiarraren Fundazioko lehendakariak eta Madrileko Jiménez Díaz Fundazioko barne-medikuntzako medikuak. 240 mg/dl baino %20 handiagoa den horretatik, %5ek familia-oinarriko hiperkolesterolemia du, eta horrek esan nahi du haren maila altuek herentziazko osagai bat dutela.

Maila egokiak izateko, ez dago sekreturik, ez formula magikorik. Errezeta betikoa da: bizi-ohitura osasungarriak hartzea. Kolesterolaren kontrola hiru zutabetan oinarritzen da: dieta osasungarria eta bihotzerako osasungarria, trans koipe gutxikoa (beste batek baino gehiago handitzen du miokardioko infartua izateko arriskua, eta animalia-koipea duten elikagaietatik, frijitzeko erabiltzen diren olio merkeetatik, janari lasterra, esneki osoak, aperitibo gaziak, opil industrialak eta aurrez prestatutako platerak) eta kolesterol gutxi duena (beste esneki batzuk).

Kaltetuetako batzuek lortzen dute neurri horiekin “arrastoan” mantentzea, baina gainerakoek medikazioa hartu behar dute, prebentziorako eta kontrolerako oinarrizko jarraibideekin jarraitzeaz gain, pertsona guztientzat balio baitute.

Kolesterol gutxiago udan?

Udan, errazagoa da elikagai fresko eta gordinak kontsumitzea, hala nola entsaladak eta frutak, kolesterol-mailari eusten laguntzen baitute.

Oro har, kolesterol-maila handia duten pertsonek baxuagoak izaten dituzte hilabete beroetan, eta altuagoak neguko hilabeteetan. Izan ere, azterketa horien arabera, urteko estazioen arteko aldeak eta medikuek kontsultetan duten esperientzia nahiko handiak dira. “Aldakortasun horren azalpen bat da udan hobeto jaten dela seguruenik: entsaladak, gazpatxoa, frutak eta janari arinagoak hartzen dira. Horrek tenperaturarekin du zerikusia; izan ere, neguan hartzen diren plater astunak ez dira udan gustukoak izaten, nahiz eta oporretan ere badauden langile gehiago”, esan du adituak.

Udako dieta osasuntsuago baten jarraipen espontaneo horrekin batera -batzuetan, lirari eusteko berariaz egiten dena-, denbora ona iristen denean ariketa fisikoa egiteko joera handiagoa da maila jaisten laguntzen duen beste faktore bat. Hondartzara eta igerilekura joaten direnean, pertsona askok ohikoa baino jarduera fisiko gehiago egiten dute, konturatu gabe ere. Ariketa fisiko aerobikoak, hala nola igeri egiteak, oinez ibiltzeak edo makiletan aritzeak, gutxitu egiten du LDL kolesterola (dentsitate txikiko lipoproteina, kaltegarria) eta igo egiten du HDL kolesterola (dentsitate handiko lipoproteina, onuragarria).

Bidaiatzen denean kolesterola kontrolatzea

Bidaietan, herrialde edo eskualde bateko gastronomia tipikoa probatzeko oso atsegina da. Hala ere, hori ez da bateraezina kolesterol-maila zaintzearekin, gomendio erraz batzuk betetzen badira. Hiperkolesterolemia Familiarraren Fundazioak aholku batzuk ematen ditu oporretan etxetik kanpo jateko.

Horietako bat plater bereziak eskatzea da, mantenugai eta osasuntsu ugarikoak. Paella edo atundun makarroiak Espainiako sukaldaritzaren adierazgarri onak dira.

Herrialde askotan, gurinarekin edo oliba-olioa baino askoz kaltegarriagoak diren beste koipe eta olio batzuekin kozinatzeko joera dago. Olio hori ohikoa da Mediterraneoko sukaldaritzan, ekilore-olioan edo arto-olioan. Horregatik, gomendagarria da gantz gutxiko platerak eskatzea, lurrunetan, labean, parrillan, erreta edo plantxan hobeto prestatuta.

Eta, uda denez, elikagai fresko eta gordinetara jotzea, hala nola entsaladetara eta frutetara, eta gutxien landutako eta gozatutako platerak, batez ere ez dakigulako zer gantzekin egiten diren, azaldu du Pedro Matak. Baina horrek ez du esan nahi ukitutakoek sukaldaritza zaporetsua erabat baztertu behar dutenik. “Ulertzen da uda eta bidaiak bizitzako garai iragankorrak direla, eta kolesterol-maila handiko pertsonek probatura asko egin ezin badituzte ere, ez dira elikagai jakin batzuk debekatu behar. Batzuk astean behin jan behar dira. Sen ona eta moderazioa aplikatu behar dira”, dio Matak.

Haragiaren eta arrainaren kasuan, kontsigna hori batez ere haragi gihartsuak jatetik (oilaskoa bezala) eta arraina plantxan eta azalik gabe jatetik pasatzen da. Jatetxeetan ez da komeni oso saltsa zaporetsuak eskatzea, animalia-gantzarekin eginak (esne-gainarekin, gaztarekin, arrautzarekin edo hirugiharrarekin, besteak beste), eta tomate- edo limoi-saltsak eskatzea komeni da. Aperitiboei eta bigarren plateren goarnizioari dagokienez, hobe da barazkiz osatuta egotea, ohiko patata frijituen ordez.

Kolesterolaren kontrako dieta urte osorako

Udan modu naturalean hartzen diren ohitura osasungarriak modu homogeneoan mantendu behar dira urteko sasoietan. Hori lortzeko, esneki eta esneki gaingabetuak edo erdigaingabetuak, frutak, barazkiak, arraina eta haragi gihartsuak (azalik eta koiperik gabeak) kontsumitu behar dira, baita hestebete, gazta ondu, opil industrial eta aurrez prestatutako jaki gutxiago ere (askotan, gantz saturatu asko dituztenak), eta horiek kolesterola areagotzen dute. Matkolesterolemia Familiarra Fundazioko lehendakariak gogoratu du.

Noizean behin kruasan bat edo magdalena bat jan eta kolesterol-maila zaindu nahi dutenek etxeko opiletara jo dezakete, dio Matak. Koipe onarekin egiten badira, oliba-olioa bezala, ez dira hain osasungaitzak. “Opil industrialen tranpa palma-olioarekin eta olio hidrogenatuarekin egiten da, hau da, prozesu industrialetan hidrogenoa gehitzen zaio koipeari eta egoera likidotik solidora pasatzen da kontserbatzeko”, azaldu du Matak. Likidotik solidorako bihurketa horren bidez, trans koipeak sortzen dira, LDL maila igotzen dutenak eta, gainera, HDL maila jaisten dutenak.

Hala ere, azken urteetan, zenbait enpresak konpromisoa hartu dute herritarrek kontsumitzen dituzten elikagaien osaera hobetzeko, Elikadurarako, Jarduera Fisikorako eta Obesitatearen Prebentziorako Estrategiaren (NAOS Estrategia) ondorioz. Estrategia hori 2005. urtean sustatu zen, Osasun, Gizarte Zerbitzu eta Berdintasun Ministerioa eta Espainiako Kontsumoaren, Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Agentzia (AAT) izenaz geroztik. Konpromiso horri esker, marka batzuek beren elikagaien osaera hobetu dute, eta elikagaietako gantz saturatu eta gatz gutxiago dute, kolesterolari eta hipertentsioari aurre egiteko, hurrenez hurren, eta hala jaso dute etiketan. Horren adibide dira omega 3 eta omega 6 gantz-azidoekin aberastutako margarina eta esne batzuk, giza organismoarentzat funtsezkoak eta onak direnak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak